Fecir | Konular | Kitaplar

Din Hükmündeki Siyasi-Ruhani ve Siyasi-Felsefi Akımlar

Din Hükmündeki Siyasi



Din Hükmündeki
Siyasi-Ruhani ve Siyasi-Felsefi Akımlar:

 

Genellikle hayat ve kainatın karmaşık yapısı,
buna karşın eşya ve olaylar arası dengedeki gizemler, ayrıca sonsuzluk, ebedilik
ve ezelilik tasavvurlarının aşılmazlığı; Allah, vahiy, ilham, melek, ruh, cin,
şeytan, büyü ve telepati gibi metafizik ve metapsişik konuların fizik
kapasiteyle kavranamaması; zaman, enerji, cazibe (etki-tepki) kozmoz ve teselsül
gibi hayat kanunlarının temelinde yatan birinci derecedeki kilitleri tamamen
açabilecek anahtarlara insanoğlunun sahip bulunamaması, bütün bunlarla birlikte
ölüm olayı karşısında, -aklınca- çaresiz kalması onu bu çözümlenmez sırlar
hakkında çeşitli düşünceler üretmeye, bir çok teoriler ve doktrinler ortaya
atmaya, ilginç açıklamalar yapmaya itmiştir.

Bu durumdaki insanların arasında, Allah (c.c.),
peygamberler (a.s.) ve semavi kitapların ortak mesajları hakkında sırf kuşku ve
tereddüt içinde bocalayanlar, teorilerini ruhani boyutlar dışında kurmaya
çalışmışlardır ki bunların hemen hepsi de materyalisttir. Bunlara felsefi ve
ideolojik akımlar da diyebiliriz.

Kuşkudan ve tereddütten çok Kur'an-ı Kerim'in
içeriğini, Kur'an'ın ruhuna aykırı felsevi ve tasavvufi açıklama sistemleriyle
yorumlayanlar ise teorilerini ruhani boyutlar içinde kurmaya çalışmışlardır ki
bunlar da akaid deyimiyle "zındık" tırlar.

Ancak bütün bu akımların ortak bir yönü vardır.
O da başlattıkları sürecin çıkış aşamasında kaydettikleri karekteristik
özelliktir. Zira bu hareketler, (ya felsefi ve ideolojik akımlarda olduğu gibi)
zühd ve takva yolunda "sülük etmek" gibi çok masum görüntüler içinde varlık
göstermeye başlarlar. Ondan sonra da organize birer siyasi-felsefi, ya da
siyasi-ruhani cemaata dönüşürler.

Ruhani tandanslı olup olmamaları bakımından bu
akımları ayrı iki grup olarak incelemek gerekir.

[1] 
         

 

 




[1]
Ferit Aydın, İslam'da İnanç Sistemi, Kahraman Yayınları: 54-55.