İbn Kayyim'in Allah'ın Hayâ Sıfatını Kabul Etmeyenlere Cevabı


İbn Kayyim

İbn Kayyim'in Allah'ın Hayâ Sıfatını Kabul Etmeyenlere Cevabı

Bu kimselere göre hayâ, nefisten kaynaklanan bir durumdur. Bu yüzden Yüce
Allah'ın böyle bir sıfatla nitelendirilmesi caiz değildir.

Hayâ sahibindeki kemâl sıfatları arttıkça sevinci, sevgisi, hoşnutluğu, öf­kesi
ve kızgınlığı da artar. Bu yüzden Hz. Peygamber öfkelendiğinde öfkesi için ayağa
kalkmazdı. Anlatıldığına göre; Hz. Musa öfkelendiğinde başındaki sargısı
tutuşurdu. Oysa O, israiloğulları arasında en fazla hayâ sahibi olandı. Bu
şiddetli hayâsı nedeniyle asla kimsenin yanında yıkanmazdı.

Bu bir kemâl (olgunluk) sıfatı ise, bunun, herkesten daha çok kemâl sıfatına
layık olan varlıkta (Allah) bulunmaması düşünülemez. Bu sıfat, nefisten
kaynaklanıyor gerekçesiyle yok sayılamaz. Bu iddia, meseleyi anla­mamaktır,
sabit ve doğru anlamları çirkin ve nefret edilen isimlerle adlandır­maktır.
Allah'ın bu sıfatını inkar edenler, bunu hep yaparlar. Bu, onların bili­nen bir
özelliği ve karakteridir. Bu durum bilindikten sonra, Allah'ın bu sıfa­tını
kabul etmeyenler, Allah'ın hak ettiği bir hakkı teslim etmeyenlerdir. Oysa Allah
o hakla peygamberler göndermiş ve kitaplar indirmiştir. Dininin aslı ve
ibadetlerin amacı budur.[1]

 

[1]
    İbn Kayyim, "es-Savâiku'l-mürsele", s.

1498.

Yeni yorum gönder

Bu alanın içeriği gizlenecek, genel görünümde yer almayacaktır.
  • Web sayfası ve e-posta adresleri otomatik olarak bağlantıya çevrilir.
  • İzin verilen HTML etiketleri: <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Satır ve paragraflar otomatik olarak bölünürler.

Biçimleme seçenekleri hakkında daha fazla bilgi

sponsorlu bağlantılar

Son yorumlar