Fecir | Konular | Kitaplar

Bu İsimleri Bilmenin Faydaları

Bu İsimleri Bilmenin Faydaları



Bu İsimleri Bilmenin Faydaları



1-
Bu isimleri bilen müslüman, Allah'a karşı derin bir korku duyar. Nef­sine,
şeytana ve düşmanlara galip gelir. Onların isteklerine boyun eğmez, Mevlâ'sına
itaati tercih eder. âhiret için çalışmasına mani olan her şeyden uzaklaşır.[1]



2-
Müslüman, gücü yettiğince Allah düşmanlarını mağlup etmeye ve on­lara üstünlük
sağlamaya çalışmalıdır. Yüce Allah şöyle buyurur: "Öyleyse, küfredenlerle
karşı karşıya geldiğiniz zaman, hemen boyunlarını vurun; so­nunda onları iyice
bozguna uğratıp zafer kazanınca da artık (esirler için) bağı sımsıkı tutun."[2]



3-
Müslüman hiçbir zaman zayıf veya yetim birini ezmemeli ve sert dav­ranmamalıdır.
Zira Allah, bu tür davranışları şu âyetlerle açıkça yasaklamıştır: "Bir yetim
iken, seni bulup barındırmadı mı? Ve seni yol bilmez iken, doğru yola yöneltip
iletmedi mi? Bir yoksul iken seni bulup zengin etmedi mi? Öy­leyse, sakın yetimi
üzüp-kahretme. İsteyip-dileneni de azarlama."[3]



Bu âyet Hz. Peygamber'e üç duruma karşılık üç şeyi emretmektedir. "Bir yetim
iken, seni bulup barındırmadı mı?" durumuna karşılık "Sakın yetimi
üzüp-kahretme" emri gelmektedir. "Seni yol bilmezken, doğru yola iletmedi
mi?" durumuna karşılık "İsteyip-dileneni azarlama" emri gelmektedir.
Yani senden doğru yolu göstermesini isteyenlere doğru yolu göster. Senden bir
istek ve talepte bulunana cevap ver ve onu azarlama. "Bir yoksul iken seni
bulup zengin etmedi mi?" durumuna karşılık "Rabb'inin nimetini anlat"
emri gelmektedir.



Âyette sözü edilen nimet, Allah'ın Hz. Peygamber'e verdiği nübüvvet, dostluk,
sevgi, ilim ve hikmet nimetidir. O'na verilen en büyük nimetler bun­lardır.
Allah, Hz. Peygamber'e bu nimetleri ortaya koymasını, yaymasını, an­latmasını ve
başa kakmadan, minnet etmeden ve ezip aşağılamadan bilme­yenlere öğretmesini
emretmektedir.[4]



Allah'ın Gâlib ismi şu âyette geçer: "Allah, emrinde Gâlib olandır."[5]
Gâlib, Allah'ın fiilî sıfatlarındandır. Allah'ın galip gelmesi dilediği kimseye
kadir olması, gücü yetmesi ve onu dilediği şekilde yakalaması demektir. Hiç
şüphe yok ki, Allah'ı mağlup etmek isteyen kesinlikle yenilecektir.



Her müslüman, Allah'ın mutlak galip olduğunu bilmeli ve her işinde yal­nız O'na
dayanmalıdır. Zira samimiyetle Gâlib olana dayanan, bütün yeryü­zündekiler
aleyhinde olsa bile sonuçta mutlaka o galip olacaktır. Çünkü Allah şöyle
buyurmaktadır: "Allah, "Andolsun ki Ben ve peygamberlerim galip geleceğiz"
diye yazmıştır."[6]



Allah'tan yüz çevirip başkasına dayananlar mutlaka mağlup olacak, şey­tanın
elinde birer oyuncak olacaklardır. Allah şöyle buyurur: "Şeytanın
dost­larıyla savaşın. Hiç şüphesiz, şeytanın hileli-düzeni pek zayıftır."[7]



Allah'ın Gâlib ismini, Kâhir ve Kahhâr isimleriyle birlikte zikrettik. Zira
anlam olarak birbirlerine çok yakındırlar.



 



* * *

 




[1]
    İzz b. Abdüsselâm, a.g.e., s.

84.






[2]
    Muhammed,

4.






[3]
    Duha,

10.






[4]
    Kurtubî, a.g.e.,

1/


215-216.






[5]
    Yusuf,

21.






[6]
    Mücadele,

21.






[7]
    Nisa,

76.