Allah
Allah, Helâl Rızık İçin
Çalışanları Sever:
Allah Rasûlü (s.a.s.) şöyle buyurur: "Allah
elinden iş gelen sanatkâr mü'min kulu sever" (Münâvî, Feyzu'l-Kadîr, II/290).
Evet, böyle. Zira, başka türlü demesi mümkün değildir. Çünkü Allah Kur'ân-ı
Kerîm'de şöyle buyurur: "De ki: İstediğinizi işleyin; Allah, peygamber ve
mü'minler işlediklerinizi görecektir" (9/Tevbe, 105). Yani bir kısım
kriterlerle, kıstaslarla, işlediğiniz şeyler değerlendirmeye tâbi tutulacaktır.
Mahşerde yapılan bütün işler sergilenecek ve herkes gelip, "buna bir iş denir mi
denmez mi?" diye teftiş mâhiyetinde bakacaktır. İşte insanlar, bu mülâhaza ile
amel etmeli, çalışmalıdır. Bir hadis-i şerifte de şöyle buyrulur: "İş
yaptığınız zaman, Allah o işte itkan etmenizi yani sağlam, ârızasız ve kusursuz
yapmanızı sever." (Kenzu'l-Ummâl, III/907). Söz konusu ettiğimiz âyet (9/Tevbe,
105), ilme teşvik prensipleri adına üzerinde durulması gereken mûcizelerdendir.
Allah Rasûlünden benzer bir teşvik ise şöyledir: "Allah sanatkâr, mü'min kulu
sever." "Şüphesiz Allah, güzeldir, güzeli/güzel işi sever." (Müslim,
İman, I/93; İbn Mâce, Duâ 10) "Şüphesiz Allah, her şeyde ihsânı/iyilik ve
güzelliği yazmıştır (farz kılmıştır)..." (Müslim, Sayd ve'z-Zebh 57; Ebû
Dâvud, Edâhî 12). "Kendinize göre makbul bir iş yapınız. Sırf başkalarına
rekabet olsun diye yapmayınız..." (Tirmizî, Birr 63) "Kovandaki suyu,
isteyenin kabına boşaltmak ve mü'min kardeşine güler yüzle konuşmak gibi de
olsa, iyi, güzel ve doğru hiçbir sözü, işi ve davranışı küçümseme (yapabilirsen
hiç durma, yap)!" (Ebû Dâvud, Libas)
Evet Allah, şeriate uygun ve meşrû dairede
çalışan, didinen, yorulan ve kazananları sever. Hz. Peygamber'in dünyasında ve
O'nun amel ve aksiyon anlayışı içinde çalışma, amellerin en faziletlisi ve Allah
sevgisine en çabuk ulaştıranıdır. O asla, "râhipler gibi kiliselere kapanın,
evlenmeyi terkedin, yemeyi içmeyi bırakın, dünyayı boş verin, tâ Allah'a vâsıl
olasınız..." dememiştir. Allah Rasûlü, insanlardaki evlenme ve hemcinsine alâka
duyma duygusunu güdükleştirmemiş, saptırmamış, hapsetmemiş dolayısıyla da
depresyonlara sebebiyet verecek yollara girmemiştir. O, bu duyguyu, olumluya,,
meşrûya kanalize etmiş ve bu noktada dahi, Ümmet-i Muhammed'i, Allah'ın rızâsına
ve hoşnutluğuna ulaştıracak yollar göstermiştir. O'nun terbiyesi; fıtratı,
karakteri yönlendirme ve ona yaratılış gâyesine uygun hedefler bulma
istikametinde olmuştur.
FAKİRLİK-ZENGİNLİK
- FAKİRLİK-ZENGİNLİK .. Fakirlik; Anlam ve Mâhiyeti
- Fakirliğe Karşı Getirilen Çözümler
- 1) Çalışma
- 2) Zengin Hısımların Himâyesi
- 3) Zekât
- 4) İslâm Devletinin Diğer Gelir Kaynakları
- Fairliğin Mertebeleri
- Miskîn; Anlam ve Mâhiyeti
- Zenginlik .
- Fakirlik mi, Zenginlik mi Daha Hayırlıdır? .
- 1- Fakirlik Üstündür
- 2- Zenginlik Üstündür
- 3-Kefâf (orta yol) Üstündür
- el-Ğanî; Allah'ın Güzel İsimlerinden .
- Kanaat; Eldekiyle Yetinme .
- Zühd .
- Zühdün Kısımları
- Zühdün Yozlaştırılması
- Gerçek Zâhidlik
- Hz. Peygamber'in Geçim Temini ve Zühdü .
- Evlilik So asında Ticârî Meşgaleleri
- Alış-Verişleri
- Ticaretinin Prensipleri
- Maîşet Temini Açısından Ticâretin Önemi
- Allah, Helâl Rızık İçin Çalışanları Sever
- Ticaret, Ziraat ve Cihad
- En Hayırlı Kazanç; Kendi Eliyle Çalışıp Kazanma
- Başkasına Yük Olmadan Yaşamak; Helâl Maîşet Temini
- Maîşet Temini İçin Peygamberimiz Çobanlık da Yapmıştır
- Yaşadığı Sâde Hayat ve İsraftan Kaçınması
- Zühd ve Takvâsıyla Peygamberimiz .
- Hasır Üzerinde Yatması
- Sadaka Hususundaki Hassâsiyeti
- "Beni Hûd Sûresi İhtiyarlattı" .
- Âhirete Bakışı
- Hayırdaki Sür'ati
- Günlerce Aç ve Susuz Kalışı
- Hz. Peygamber ve Ashâbının Yaşayışlarındaki Fakirlik .
- Hz. Peygamber'in Ailesinin Maîşeti ve Sade Yaşayışı
- Peygamberimiz'in Çocuklarına ve Ev Halkına Karşı Tavırları
- Çocuklarını Ebedî Hayata Hazırlaması
- Hz. Fâtıma'nın Hizmetçi İstemesi
- O'nun Mutluluk Evinin Genel Atmosferi
- Rasûlullah'ın Cömertliği ve Tevâzuu . Keremden Bir Kesit
- Tevekkül
- İsrâf
- Kur'an'da İsrafın Mânâları
- Müsrif
- Cimrilik .
- Cömertlik .
- Sehâvet
- Cûd
- Îsâr
- Ticâret/Alış-Veriş .
- Alış-Verişin Şartları
- Ticârette Mübâdele Edilen Malın Kıymetli Olması
- Malın Özelliklerinin Belirli Olması, Gizli Bir Kusuru Bulunmaması
- Satılan Malın Mevcut Olması
- Mal ve Bedelin Belirli Olması
- Malın Teslim Alınması, (Kabz)
- Ticarette Kâr Sınırı
- Müslüman Olarak Alış-Verişlerde Dikkat Edeceğimiz Bazı Hususlar Vardır
- Çalıntı Olan Bir Malın Satılması Veya Piyasaya Sürülmesi de Câiz Değildir.
- İslâm Toplumunda Malların Fiyatlarına Sun'î Olarak Yapılan Müdâhaleler Asla Câiz Değildir.
- İslam Toplumunda Karaborsa (İhtikar) Haramdır.
- Malı Değerinin Altında Almak
- Ölçü ve Tartının Doğru Olması, Alışverişe Ailenin Karıştırılmaması
- Mal; Dünya Varlığı
- 1) Mütekavvim Mal
- 2) Gayri Mütekavvim Mal
- 3) Menkul Mal
- 4) Gayri Menkul Mal
- 5) Mislî Mal
- 6) Kıyemî Mal
- 7) Tüketime Elverişli (İstihlâkî) Mal
- 8) Kullanmaya Elverişli (İsti'mâlî) Mal
- Malı Koruma
- Kur'ân-ı Kerim'de Fakirlik ve Zenginlik .
- Hadis-i Şeriflerde Fakirlik ve Zenginlik .
- Tefsirlerden İktibaslar
- Kesb; Çalışıp Kazanma .
- Meslek Öğretimi
- 1- Rubûbiyet Dairesi
- 2- Ubûdiyet Dairesi
- Kurân'da Meslekî İhzâriyeler (Hazırlık ve Hazırlamalar)
- 1) Rızık Helâl ve Temiz Olmalıdır
- 2) Helâl Rızık , Emek Eseridir
- 3) İnsanlar Birbirlerine Muhtaçtırlar
- 4) Dünya İçin Talep Emri
- 5- Çocuğun Maddî İstikbalini Düşünme Fikri
- Meslek Konusunda Yüksek İdeal
- En Hayırlı Meslek
- Rızık, Azalıp Çoğalabilir mi? .
- Rızkın Genişlemesi ve Daralması
- Rızıktaki Farklılığın Hikmetleri
- Rızık Genişliği İmtihanı Karşısında Müslümanın Tutumu .
- Rızık Darlığı İmtihanı Karşısında Müslümanın Tutumu .
- İktisad; Harcamada Orta Yol
- İnsan İktisadın Dışında Kalabilir mi? .
- Menfaat
- Dünya Hayatı, Sizi Aldatmasın!
- Konuyla İlgili Geniş Bilgi Alınabilecek Kaynaklar