Fecir | Konular | Kitaplar

Zinâ Haddini Uygulamanın Şartları

Zinâ Haddini Uygulamanın Şartları



Zinâ Haddini Uygulamanın Şartları

 

Zinâ eden erkek veya kadına cezâ uygulanabilmesi
için birtakım şartların bulunması gerekir:

1- Zinâ edenin erginlik çağına ulaşması gerekir.
Ergin olmayan çocuğa had uygulanmaz.

2- Akıllı olması gerekir. Akıl hastasına had
uygulanmaz. Akıllı bir erkek, akıl hastası bir kadınla veya akıl hastası bir
erkek akıllı bir kadınla zinâ etse, bu ikisinden akıllı olana had cezâsı
uygulanır.

3- Çoğunluk fakihlere göre, müslümana ve kâfire
zinâ haddi uygulanır. Fakat Hanefilere göre muhsan olan kâfire recm uygulanmaz,
değnek vurulur. Mâlikîlere göre kâfir bir erkek kâfir bir kadınla zinâ etse had
uygulanmaz. Fakat zinâsını açığa vurursa te'dib edilir. Müslüman bir kadını
zinâya zorlarsa öldürülür. Şâfiî ve Hanbelîlere göre pasaportlu gayri müslim
yabancılara ne zinâ ve ne de içki içme cezâsı verilir. Çünkü bunlar Allah
haklarından olup, müste'menler bu hakları üstlenmemiştir.

4- Zinânın istekle yapılmış olması. Çoğunluğa
göre zinâya zorlanana had uygulanmaz. Hanbelîler aksi görüştedir.

5- Zinânın insanla yapılmış olması. Üç mezhebe
ve Şâfiîlerde sağlam görüşe göre hayvanla temas edene had cezâsı gerekmez,
ta'zir uygulanır. Hayvan öldürülmez ve çoğunluğa göre onun yenilmesinde de bir
sakınca yoktur. Hanbelîlere göre ise, iki erkeğin şâhitliği ile hayvan
öldürülür, eti haram olur ve hayvanın tazmin edilmesi gerekir.

6- Zinâ edilen kadının ergin veya kendisine
cinsel istek duyulan bir yaşta olması gerekir. Küçük kız çocuğu ile zinâ
edilmesi halinde zinâ eden erkeğe de kıza da had cezâsı gerekmez. Ergin olmayan
çocukla cinsel temasta bulunan kadına da had uygulanmaz.

7- Zinânın bir şüpheye dayalı olmaması gerekir.
Bir kimse kendi eşi veya câriyesi sanarak yabancı bir kadınla cinsel temasta
bulunsa çoğunluğa göre had gerekmez. Ebû Hanîfe ve Ebû Yusuf'a göre ise had
gerekir. Çünkü burada fiilde şüphe vardır. Mezhepler arasında ihtilaflı olan
fâsit nikâhtan sonraki cinsel temasa had gerekmediği konusunda da görüş birliği
vardır. Velîsiz veya şâhitsiz evlenme halinde durum böyledir. Bu da akitte şüphe
bulunduğu içindir. Evlilik ittifakla fâsit olursa had uygulanır. İki kız kardeşi
bir nikâhta toplamak, beşinci eşle evlenmek, nesep veya süt cihetinden haram
olan bir hısımla evlenmek, iddet beklemekte olan kadınla veya üç talâkla
boşadığı kadınla hulleden önce evlenmek bu niteliktedir. Ancak bütün bunların
haramlığını bilmediğini iddia ederse, bunlarla olan cinsel temas haddi
gerektirmez.

8- Zinânın dârul-İslâm'da olması. İslâm Devlet
başkanının dârul harp veya dârul-bağî (âsîler ülkesi) üzerinde velâyet yetkisi
yoktur. Yani orada hadleri uygulamaya gücü yetmez.

9- Kadının diri olması. Çoğunluğa göre, ölü
kadınla cinsel temasta bulunana had gerekmez. Mâlikîlerde meşhur olan görüş
bunun aksinedir.

10- Cinsel temasın önden olması ve sünnet
yerinin girmiş olması. Arkadan ilişki yani livata Ebû Hanîfe'ye göre yalnız
ta'zir cezâsı gerektirir. Ebû Yusuf, İmam Muhammed ve diğer üç mezhebe göre ise
livata haddi gerektirir. Yabancı bir kadına cinsel organın dışında, uyluk, karın
vb. başka yerine temas ise yalnız ta'ziri gerektirir. Çünkü bu, şer'an kendisine
bir şey takdir edilmeyen münker bir fiildir.