2
2) Hac ve Umre için Mikat Mahalleri
(İhrama Girme Yerleri)
Mikat, ihrama girme yeri ve zamanı demektir. Bir
terim olarak, Mekke çevresinde, çeşitli bölge ve ülkelerden hacca gelenlerin
ihrama girecekleri özel yerleri ifâde eder. Bir kimsenin, hac veya umre için,
mikatları ihramsız geçmesi câiz olmaz. Aksi halde kurban kesmek veya mikat
yerine dönmek gerekir. Ancak mikat yerinden önce ihrama girmek ittifakla
câizdir. Hatta Hanefîlere göre, bir sakınca doğmayacaksa, ihramı öne almak daha
fazîletlidir. "Hac ve umreyi Allah için tamamlayın" (Bakara: 2/196)
âyetinde buna delâlet vardır. Mikatları beklemeksizin, ailesinin bulunduğu
yerden ihrama girmek hac ve umreyi eksiksiz tamamlamak demektir. Hz. Ali ve
Abdullah bin Mes'ud'un görüşü budur. Çünkü bunda daha çok meşakkat ve daha büyük
ta'zim vardır.
İhrama girme yerleri, Mekke'de, Mekke (Harem)
ile mikatlar arasında (hıl bölgesi) veya mikatların dışında kalan bölgelerde
(âfâkî) oturanlara göre değişiklik gösterir. Mikatların çevrelediği alan dışında
oturanlar (âfâkî): Arabistan'da mikatlar dışında oturanlarla, dış ülkelerden hac
veya umre niyetiyle Hicaz'a gidenler için geldiği bölge veya ülkeye göre ihrama
girme yerleri (mikat) belirlenmiştir.
İhrama girme yerlerini Hz. Peygamber tâyin
ettiği için hac, umre, ticaret veya başka bir amaçla Mekke'ye gelen her
müslümanın buralarda veya daha önce ihrama girmiş olması lâzımdır. Eğer yol, bu
noktalardan geçmiyorsa buraların hizalarından ihrama girilir. Medine'ye
gelenler, hac için Mekke'ye doğru yola çıkınca Zülhuleyfe'de bugün Âbâr-ı Ali
denilen yerde ihrama girerler. Mikatlardan içeride bulunan kimseler, ihramsız
Mekke'ye girebilirler. Fakat hac veya umre için, bulundukları yerden ihrama
girerler. Mikat içinde, fakat Mekke dışında bulunan, bulunduğu yerde; Mekke'nin
içinde oturanlar ise, kaldığı evde ihrama girerler.
Dışarıdan hac veya umre için gelen kimse, mikatı
ihramsız geçerse ya bir kurban keser veya geri dönüp mikat yerinde ihrama girer.
Mekke'ye girme niyeti olmaksızın mikatı ihramsız geçene bir şey lâzım gelmez.
[1]
İslam, mikat yerleri ve zamanını vahiy ile
tespit etmiş ve biz müslümanlara bildirmiştir. İhrama girmek için belli mekanlar
mikat olarak belirtilmiştir. Bir hadisi şerifte mikat yerleriyle ilgili şöyle
rivayet edilmiştir. İbn Abbas şöyle der:
"Peygamber (s.a.s.) Medineliler için
Zülhuleyfe'yi, Şamlılar için Cuhfe'yi Necidliler için Karnu'l-Menazil'i
Yemenliler için Yelemlem'i mikat yeri olarak belirlemiş ve şöyle buyurmuştur:
"Buralar, oralarda oturan veya oraya uğrayarak
geçenlerden hac ve umre yapmak isteyenler için mikattır. Bunlardan daha yakında
olanların mikat yerleri ise oturdukları yerlerdir. Aynı şekilde Mekkeliler
Mekke'den telbiye getirirler."[2]
Başka bir hadiste ise Iraklıların telbiye
getirecek yer, yani mikat yerleri Zat-ı Irk olduğu rivayet edilmiştir.[3]
Câbir (r.a.)'den merfû olarak rivâyet edilen Müslim hadisinde bunlara,
Irak'lılar için Zât-ı Irk ilâve edilmiştir.[4]
Hac ve umre maksadıyla mikat yerinden ihramsız
geçmenin cezası vardır. Bu ceza ise bir kurban kesmektir.
Gelinen ülkelere göre, Hacıların ihrama
girecekleri mikat mekanları, şu şekilde sıralamamız mümkündür.
a-
Türkiye, Suriye, Mısır, Mağrib ve Avrupa tarafından deniz yoluyla gelenlerin
mikat yerleri, Cuhfe (Rabiğ)'dir. Cuhfe ile Mekke arası, yaklaşık olarak yüz
seksen yedi kilometredir.
b-
Medine tarafından gelenlerin mikat yeri ise Zulhuleyfe'dir, Başka bir ismiyle de
orayı Abar-ı Ali, yani Hz. Ali'nin Kuyuları şeklinde isimlendirilmiştir. Medine
ve Mekke arası uzaklık mesafesi yaklaşık dört yüz altmış dört kilometredir. En
uzak mikat yeri burasıdır.
c-
Irak, İran ve diğer ülke hacılarının geldiği ve ihrama girdikleri yer Zat-i
Irk'tır. Bu yer Mekke'ye yaklaşık olarak doksan dört kilometredir.
d-
Kuveyt ve Necid yönünden gelenlerin, ihrama girdikleri mikat mahalleri, Karnu'l-Menazil
bir diğer adıyla da bilinen es-Seyl'dir.
e-
Yemen tarafından gelenlerin mikat mahali ise, Yelemlem'dir. Mekke'nin güney
tarafına düşmektedir. Mekke'ye uzaklığı yaklaşık olarak, elli dört kilometredir.[5]
[1]
Ahmet Kalkan, Kur'an Kavram Tefsiri.
[2]
Buhari, Sahih, Kitabu'l-Hac, 7, 9 11, 12; Sayd: 18; Muslim,
Sahih, Kitabu'l-Hac, 11-12; Ebû Dâvud, Menâsik: 8; Nesâî, Menâsik
19, 20 23; İbn Mace, Sünen, Kitabu'l-Menasik, I/972, Hadis no:
2914; Ahmed bin Hanbel, I/238.
[3]
İbn Mace, Sünen, Kitabu'l-Menasik, I/973, Hadis no: 2915
[4]
Ebû Dâvud, Menâsik: 8.
[5]
İslam Ansiklopedisi, Şamil yayınları, İst. Hac maddesi; Mehmet Peker,
Hacc Nedir?
HAC
- ÖNSÖZ..
- Haccın Faydaları
- Hayız ve Nifaslı Kadının Durumu
- Haccın Vâcipleri
- Say' Yapmak.
- Şeytan Taşlama Eylemi;
- Niyet ve Hazırlık
- Konuyla İlgili Geniş Bilgi Alınabilecek Kaynaklar
- GİRİŞ.
- Haccın Diğer İbadetlerden Farklı Özellikleri
- Haccın Engelleri
- Hac Nasıl Yapılır? (Hacla İlgili Uygulama Özeti)
- Safa İle Merve Arasında Sa'yin Önemi
- Hedy (Kurbanlık)
- 1) Dış Engel
- BİBLİYOGRAFYA.. Ana Kaynaklar
- HACC.. Haccın Sözlük Anlamı
- Haccın Sosyal Yönü.
- Haccın Sıhhatinin Şartları
- Mekke'ye Varış.
- Arafat'ta Vakfe.
- İslama Göre Hedy'nin Çeşitleri 1- Vacip olan Hedy (Kurban)
- 2) İç Engel
- Diğer Kaynaklar
- Haccın Istılahi Anlamı
- Kimler Haccetmelidir
- Hac İbadetine Yolculuk. Bu Yolculuğa Kişinin İstekli Olması ve Ona Hazırlanması Gerekir
- Ka'be Tarihi
- Arafat İsmi Nereden Gelmektedir?.
- 2- Nafile Olan Hedy;
- Yolculuk
- Hac; Anlam ve Mâhiyeti
- Haccın Farz Oluşunun Şartları
- Haccın Mikatı
- Kabe'yi İlk İnşa Edenler 1- Melekler
- Arafat'ta Vakfenin Hükmü
- Kurbanın Hikmeti
- İhrâm
- Kur'ân-ı Kerim'de Hac.
- Genel Şartlar 1- Müslüman Olmak
- 1) Mikat Zamanı (Hac Zamanı)
- 2- Hz. Adem
- Arafat'ta Vakfenin Sınırları
- Hac ve Kurban ilişkisi
- Mekke'ye Giriş ve Kâbe'yi Müşâhede
- Hadis-i Şeriflerde Hac ve Haccın Fazîleti
- 2- Buluğ ve Akıl
- 2) Hac ve Umre için Mikat Mahalleri (İhrama Girme Yerleri)
- 3- Hz. İbrahim ve Hz. İsmail
- Rahmet Dağında Vakfeye Durmak Farz mıdır?.
- Tıraş Olmak Veya Saçları Kısaltmak (Halk Veya Taksîr)
- Tavaf
- Hac Ne Zaman Farz Kılındı
- 3- Hür Olmak
- Haccın Rükünleri (Veya Şartları) 1) Niyet Etmek.
- Kabe'nin Çeşitli Zamanlardaki Onarımı
- Arafat'ta Vakfenin Zamanı
- Niçin Tıraş Olmalı?.
- Sa'y
- Haccetmenin Hükmü ve Delilleri
- 4- Vakit
- 2) İhram Giymek.
- Kabe'yi İlk Görünce.
- Arafat Vakfesinin Sünnetleri
- Medine Ziyareti
- Arafat ve Müzdelife Vakfesi
- Haccın Fevrî veya Ömrî Oluşu.
- 5- Yeterlilik Şartları
- Müslüman için İhram Ne Anlama Gelir?.
- Ka'be'de ilk Tavaf Tavaf
- Arafat Gününün Fazileti ve Hikmetleri
- Medine'nin Fazileti
- Şeytan Taşlama ve Kurban
- Umrenin Hükmü
- a- Bedeni Yeterlilik
- İhramda İken Neden Bazı Şeyler Yasaklanmıştır?.
- 1) Kudum Tavafı
- Müzdelefe'de Vakfe ve Maş'ari'l-Haram..
- Mescid-i Nebevinin Fazileti
- Medine ve Ravza Ziyâreti
- Haccı Geciktirmenin Hükmü.
- b- Mali Yeterlilik
- İhrama Girenlerin Yapması Gereken Hususlar
- 2) Ziyaret (İfada) Tavafı
- Mina.
- Medine ve Diğer Ziyaret Yerleri
- Hac So ası Hayat
- Hac Çeşitleri
- c- Emniyetin Sağlanmış Olması
- 3) Telbiye Getirmek.
- 3) Veda Tavafı
- Cemrelerin (Taşlama) Yeri
- Hacının Yolculuktan Dönerken Gözeteceği Adap
- Toplum Hayatında
- 1- Haccı İfrad
- Haccın, Yalnız, Kadınlarla İlgili Özel Şartları
- Niçin Telbiye?.
- Haceri'l-Esved.
- Cemrelerin Zamanı 1) Akabe (Büyük) Cemresi
- Haccın Hikmetleri
- Hac, Sadece Ferdî Bir İbâdet Değil; Ümmetin Yıllık Büyük Kongresidir
- 2- Haccı Temettü
- 1) Hacda Yol Arkadaşının Bulunması
- Haccın Menâsikı/Hac Fiilleri
- Makam-ı İbrahim (a.s.)
- 2) Teşrik Günleri
- Mü'minin Düşüncesinde Haccın Mânâsı
- Büyük Laboratuar
- 3- Haccı Kıran
- 2) İddetli Olmaması
- Haccın Rükünleri
- Zemzem Suyu.
- Cemre Atmanın Hikmeti
- Hac İbâdetinin Çekiciliği
- Malkom X Diyor ki "Amerika İslâm'ı Tanımalı".