Fecir | Konular | Kitaplar

b- Heykel

b



b- Heykel:
 
"İçinde heykeller bulunan
eve melekler (rahmet melekleri) girmez." (Buhârî, Bed'u'l-Halk 7, Meğâzî 12;
Müslim, Libâs 87)
"Kıyâmet günü azâbı en
şiddetli olacaklardan biri de bu sûretleri yapanlardır." (Buhârî, Edeb 75;
Müslim, Libâs 96) gibi hadisler müslümanın evinde heykel bulundurmasına ve
heykel yapmasına engeldir. Bunların haram kılınmalarının hikmet ve sebebine
gelince:
1) Çeşitli devir, yaş ve
çevrelerde heykele tapıldığı için bu hâtırayı silerek tevhidi korumak,
2) Heykeltıraşın yaratma
vehmi gibi kula yakışmayan duygu ve düşüncelere kapılarak şirke veya günaha
girmesini önlemek,
3) Heykel yapımının ve
sanat anlayışının bir sınırı bulunmadığından sahte tanrılar, çağdaş tâğutlar,
dinî semboller, çıplak kadınlar gibi İslâm'a zıt şeylerin heykelleştirilmelerine
engel olmak,
4) Faydasız ve gereksiz
sarfı, isrâfı, lüksü men etmek.
Heykeli büyüklere saygı ve
kahramanların hâtıralarını ebedîleştirmek gayelerine bağlayarak savunanlara
karşı İslâm düşüncesi şöyledir:
1) Her zaman ve her
yerde bu gibilerin heykelleri yapılmamıştır. Âdi, alçak, zâlim, müstebit, sahte
kahramanların da heykelleri yapılmış, bu gerçek, mezkür hikmeti ortadan
kaldırmıştır.
2) Müslümanın dünyada
ebedîleşmek gibi bir gayesi yoktur. Mü'min, Cemâl-i İlâhînin seyrinde, Fahr-i
Kâinat'ın sohbetinde sonsuz mutluluklara ereceğini umduğu ebedî âlemlerin
hasretini çeker.
3) İslâm'da hizmet Allah
rızâsı için yapılır ve hizmet eden, bu niyeti (ihlâsı) bozulmasın diye teşhirden
kaçar. İslâm'da güzel sanatların heykelden başka alanlara yönelmesinin sebebini
de yukarıdaki maddelerde aramak gerekecektir. İlle heykel yapılacaksa, soyut
heykelin çok geniş imkânlarından yararlanılabilir.