Haramın Devlet Eliyle İşlenmesi
Haramın Devlet Eliyle İşlenmesi
Müslüman
insanın müşrik düzenlerin egemenliği altında yaşamak zorunda kalması,
başlıbaşına bir problemdir, aynı zamanda müslümanlar için ardı arkası gelmeyen
problemlerin de kaynağıdır. İşte, uygun şartların gerçekleşmesi halinde
müslümanlara hicret etme emrinin veriliş sebebi de budur. (Sözkonusu bu şartlar:
1-
Hicret edeceği yerin maksadına uygun olması,
2-
Müslümanların bu konuda -varsa- yetkili emîrinin veya makamının hicret etme emir
ve isteği,
3-
Hicret edebilecek imkâna sahip olmaktır.) Çünkü müslüman insan, gayr-ı İslâmî
müşrik düzenlerin egemenliğinde yaşadığı sürece, her zaman için islâmî bir hayat
sürdürmek ve İslâm'a göre yaşamak isteği karşısında egemen düzenin sürekli
olarak engeller ürettiğini görecektir.
Problem kimi
zamanbazı müslümanlar için, özellikle böyle bir müşrik düzenin çatısı altında
İslâm'ın özünü kavramak imkânını ve fırsatını yakalayamamış kimseler için,
İslâmî bir hayatı sürdürememek boyutlarını daha da aşar, onun karşısında
inancına mal olacak türden problemler çıkartır. Sözkonusu bu problemler kimi
zaman düzenin bu alanda özel olarak görevlendirdiği elemanlar aracılığı ile dahi
üretilebilir. İslâm'ı gereği gibi bilmeyen, daha doğrusu kulaktan dolma, yarım
yamalak bir şekilde çevrelerinden ya da atalarından öğrenegeldikleri yanlış ve
haktan uzak, bilgi sanılan birikimlere dayanarak ahkâm kesenlerin tahribatını
buna eklersek, islâmî olmayan bir düzenin çatısı altında yaşamak durumunda olan
insanların -özellikle de İslâm'ı gereği gibi öğrenebilmek fırsatını bulamamış
kimselerin- problemlerinin hangi boyutlara kadar ulaşabileceğini kestirmek
gerçekten güçtür.
İşte müşrik ve
câhilî düzenlerin egemenliği altında yaşayan birtakım müslümanların karşı
karşıya kaldıkları problemlerden birisi de, birtakım işlerin devlet eliyle
işlenmesi halinde, bunların işlenmesinden yalnızca devletin sorumlu olacağı,
ferdin bu alanda herhangi bir sorumluluğunun olmayacağı ya da olsa bile çok az
olacağı kanaatidir. Bu yanlış kanaatten hareketle birçok kimse, "eğer devlet
eliyle fâizin alınıp verildiği kurumlar kurulmuş ise, vatandaşın fâiz alıp
vermesinde bir sakınca yoktur; devlet eğer tesettürü emretmiyorsa, ana baba ya
da koca da bu iş üzerinde o kadar durmuyorsa, şer'an mükellef bir hanımın
örtünüp örtünmemesi, üzerinde fazlaca durulacak türden bir problem değildir;
içkinin serbestçe içildiği, yahut fuhşun açıkça işlendiği, her türlü
ahlâksızlığın eğlence ve sanat merkezleri adını taşıyan çatılar altında
işlenebildiği ve devletin de bu alanda izin verdiği, hatta teşviklerde bulunduğu
bir yerde artık bu gibi haramların işlenmesinin ciddî bir vebali olmasa gerek;
devlet, bizzat kendisi çeştli yollarla kumar oyunlarını teşvik ediyorsa, artık
bunun vebali -eğer varsa- herhalde devletin olmalıdır..." gibi kanaatler,
müslümanın haramı kolaylıkla işlemesini sağlamakla kalmıyor, bu gibi kanaatlere
kendisini kaptırması halinde itikadî bakımdan büyük bir sarsıntı geçirmesine
sebep teşkil ediyor. Çünkü müslüman, böyle bir ortamın ve bu tür propagandaların
etkisi altında kalarak, haramı helâl görmek, vebalsiz görmek gibi bir bakış
açısına, bir anlayışa sürükleniyor. Haramı helâl kabul etmenin, itikadî bakımdan
ne kadar büyük bir tehlike teşkil ettiğini söylemeye gerek yoktur.
Burada
müslümanın dikkat etmesi gereken bazı hususlar vardır, onlara kısaca değinmekte
yarar vardır:
1.
İslâm'ın devletten beklediği ya da İslâm adına hükmetmek üzer var olan bir
devletin varlığının asıl sebebi, Allah'ın emir ve hükümlerinin, İslâm şeriatinin
istisnâsız bütün hükümlerinin yaşanmasını sağlamak ve kolaylaştırmaktır.
Devleti, şeriatin emrettiklerinin kolaylıkla işlenebilmesini sağlamak için
gerekli herşeyi sağlamakla görevli olduğu gibi, şeriatin yasakladığı ve toplum
hayatında herhangi bir şekilde varolmasını istemediği her türlü ahlâkî, fikrî,
amelî ve sosyal rahatsızlık, âfet ve kötülüğün kökünü kesmekle yükümlüdür. Hatta
bu tür rahatsızlıkların başgöstermemesi için gereken ön tedbirleri almakla da
yükümlüdür.
2.
İslâm'ın meşrû gördüğü yollarla başa geçmemiş, İslâm'ın hedef ve maksatlarını
gaye edinmemiş, İslâmî değerlere iman etmeyen kimselerin esasen müslümanları
yönetebilme hak ve selâhiyetleri yoktur. Bu yönetimlerin mekanizmalarında yer
alanlar hangi yolla başa geçmiş olurlarsa olsunlar ve yapısında yer aldıkları
siyasal ve sosyal düzenin adı ne olursa olsun, durum değişmez. Dolayısıyla bu
tür yönetimlerin yönetici kadroları, -gayri meşrû emir ve izinleri bir tarafa-
şeriatın emrettiği ve izin verdiği şeyleri müslümanlara emretmek hak ve
yetkisine dahi sahip değildirler. Çünkü emredebilmek yetkisine sahip olabilmek
için şeriatın öngördüğü ve müsâade ettiği bir yolla başa geçmek ve gereken şart
ve nitelikleri taşımak vazgeçilemez bir şarttır. Dolayısıyla, İslâm ile
hükmetmemeyi esas alan düzenlerin, mâhiyetleri ne olursa olsun, verdikleri emir
ve hükümlerin müslüman için en ufak bir değer taşımaları ve asgarî bir itibara
dahi sahip olmaları mümkün değildir.
3.
Hiç kimsenin Allah'ın emir ve hükümlerine aykırı teşrî' yapma (kanun koyma)
yetkisi yoktur. Değil İslâm ile hükmetmemeyi esas amaç edinen beşerî düzenler,
değiş İslâm'ın öngörmediği bir yolla müslümanların başına gelmiş yönetim ve
yöneticiler, İslâm ile hükmeden yönetimlerin dahi, hatta bütün müslümanların ve
hatta bütün beşeriyetin dahi Allah'ın ve Rasûlünün koyduğu bir hükmü olsun
değiştirme yetkileri yoktur. Bu husus, dinin kesin gerçeklerinden biridir.
Allah'ın emir ve hükümlerine aykırı hüküm koymaların ve bunların kabul
edilmesinin küfrü gerektirdiği, dinin apaçık gerçeklerindendir, yani zarûrât-ı
diniyyedendir.
Buna göre,
dinen yasak olduğuna dair kesin bilgiye sahip olunduktan sonra, çağımızda şu
veya bu şekilde müslümanlara musallat olmuş beşerî düzenlerin helâl ve harama
dair koydukları yasaları, yaptıkları teşrîleri/hükümleri kayıtsız ve şartsız
olarak reddetmek gerekir. Onların bu haramların işlenmesini sağlayıcı ve
kolaylaştırıcı bütün kurum ve mekanizmaları İslâm açısından reddedildiği gibi,
bu kurumların işlemesinde ve işletilmesinde de herhangi bir görev ve fonksiyon
yüklenmek de müslüman için câiz değildir.[1]
[1]
M. Beşir Eryarsoy, İman ve
Tavır, s. 316-320
HARAM-HELÂL
- HARAM-HELÂL. Haram; Anlam ve Mâhiyeti
- Haram Yiyecekler
- b- Kıyafet Temizliği
- f- Köpek Beslemek
- i- Fâiz
- Karı-Kocanın Birbirine Karşı Avreti Yoktur.
- B- Âile Hayatı ile İlgili Haramlar Eşler Arasında İlişkide Haramlar a- Hayız ve Lohusalık Hallerinde Birleşme
- b- Allah'tan Başkası Gaybı Bilemez
- d- Kusur Araştırmak
- b- Haramı Mülkünden Çıkarmak
- Namazda Ta'dili Erkânı Terketmek.
- Deyyusluk.
- Altın ve Gümüş Kap Kullanmak ve Bunlarla Yemek-İçmek.
- İstemedikleri Halde Bir Topluluğun Konuşmalarına Kulak Vermek.
- Haramın Çeşitleri
- 1- Kendiliğinden Ölmüş -Murdar- Hayvan (Meyte)
- c- Altın ve Hâlis İpek Erkeğe Haramdır
- İş, Kazanç, Meslek ve Ticarî İlişkilerde Haramlar İş ve Meslekler
- Fâiz Yasağının Sebep ve Hikmetleri
- Ziynet
- b- Kadınlara Anüslerinden Yaklaşma
- c- Ruh Çağırma Adı Verilen Cincilik
- e- Gıybet (Arkadan Çekiştirmek)
- c- Haram Malın Verileceği Yer
- Namazda Gereksiz ve Çok Hareket Etmek.
- Faiz Yemek.
- Yalancı Şahitlik Yapmak.
- Kötü Komşuluk.
- 1) Kesin (Kat'î) Haram
- 2- Akmış Kan
- d- Kadının Elbisesi
- Yasak Edilen Meslek ve İşler a- Yasak Seks (Zinâ-Fuhuş)
- k- Sigorta Şirketi
- Örtü ve Elbise
- c- Yatak Odasında Geçenleri Başkalarına Anlatma
- d- Fal ve Falcılık
- f- Söz Taşımak
- Haramın Devlet Eliyle İşlenmesi
- Cemaatle Namaz Kılanın Namazda Bilerek İmamdan Önce Davranması
- Malın Ayıbını Söylememek ve Satış Anında Gizlemek.
- Müzik ve Müzik Aletleri Dinlemek.
- Vasiyetle Mirasçıyı Zarara Uğratmak.
- 2) Kesin Olmayan (Zannî) Haram
- 3- Domuz
- e- Süslenme
- b- Dans, Oyun vb.
- 1- Tahvil
- d- Dokunmak
- d- Çocuk Düşürmek ve Kürtaj (Çocuk Aldırma)
- Eğlence Hayatı, Oyun, Sporla İlgili Haramlar ve Kumar a- Şaka ve Mizahta Yasak Olan Hususlar
- g- İftirâ
- Bazı Haramlara veya Dinî Emirlere Karşı Tavır
- Soğan Sarmısak ya da Kötü Kokulu Bir Şey Yiyen Kimsenin Camiye Gelmesi
- Pazarlığı Kızıştırmak.
- Gıybet
- Zar Oyunları Oynamak.
- Helâl; Anlam ve Mâhiyeti
- 4- Allah'tan Başkası Adına Kesilenler
- 1) Dövme Yaptırmak ve Dişlerin Şeklini Değiştirmek
- c- İçki ve Uyuşturucu Madde Yapımı ve Satımı d- İslâm'a Karşı Olan veya İslâm'ın Yasak Ettiği İşlerde Çalışmak
- Dövize Endeksli Tahvil Ve Döviz Karşılığı Borç Alma
- e- Kadın-Erkek Beraber Bulunması
- e- Karı-Koca Haklarına Riâyetsizlik
- b- Tavla Oyunu
- h- Adam Öldürme
- Haramı Helâl ve Helâlı Haram Kılma. Helâl ve Haram Kılma Sadece Allah'ın Hakkıdır
- Zina.
- Cuma Vakti İkinci Ezandan So a Satış Yapmak.
- İnsanlar Arasında Laf Taşımak.
- Mü'mine Lanet Etmek ve Laneti Hak Etmeyene Lanet Etmek.
- Helâl Ölçüsü Koyma Yetkisi
- 5- Meyte Sayılanlar
- 2) Estetik Ameliyat
- Ticârî Muâmelelerdeki Haramlar ve Haram Kazanç Yolları a- Haram Olan Şeyleri Satmak
- m- Rüşvet
- f- Cinsî Sapıklık; Homoseksüellik veya Sevicilik
- Geçimsizlik
- c- Satranç
- i- İntihar
- Helâlı Haramlaştırma
- Livata/Homoseksüellik.
- Kumar ve Şans Oyunları
- İnsanların Evlerine İzinsiz Gözatmak.
- Ölünün Arkasından Dövünerek Ağlamak.
- Eşyada Asıl Olan Mubah/Helâl Olmaktır
- 6- Diğer Kara Hayvanlarından Helâl ve Haram Olanlar
- 3) Kaş Aldırmak
- b- Bir Yanı Meçhul Satış
- n- Emeği Sömürmek
- g- El ile Tatmin
- f- Çocuğun Haklarına Riâyetsizlik
- d- Kumar
- k- Mal Dokunulmazlığı
- Şüpheli Şeyler
- Şer'i Bir Özür Olmadığı Halde Kadının Kocasından Kendini Sakınması
- Hırsızlık.
- İki Kişinin Üçüncüden Ayrı Aralarında Gizlice Konuşmaları
- Yüze Vurmak ve Yüze Dağlama Usulüyle İşaret Koymak.
- Kur'ân-ı Kerim'de Haram ve Helâl
- 7- Deniz Hayvanları
- 4) Peruk Takmak
- c- Narh Koymak
- o- Hırsızlık, Gasp
- h- Hayvan ile Cinsî Münâsebet
- g- Ebeveynin Haklarına Riâyetsizlik
- e- Piyango ve Toto
- Sosyal Adâlet
- İNSANLARIN ÖNEMSEMEDİĞİ SAKINILMASI GEREKEN HARAMLAR..
- Kadının Şer'i Bir Gerekçe Olmadan Kocasından Boşanmak İstemesi
- Rüşvet Almak ve Vermek.
- Hangi Şekilde Olursa Olsun Erkeklerin Altın Takı Kullanmaları
- Şer'i Bir Özür Olmaksızın Müslümana Üç Günden Fazla Küsmek.
- Hadis-i Şeriflerde Haram ve Helâl
- İsraf; Helâlı Haram Eden Ölçüsüzlük ve Taşkınlık.
- 5) Saç ve Sakalı Boyamak
- d- Fiyatlarla Oynamak
- Haram Kazanç Yolları
- i- Evlenilmesi Haram Olan Kadınlar
- İnanışlar ve Taklit, Hurâfe ve Âdetlerde Haramlar
- f- Müzik
- Cezâ Tedbiri
- Allah'a Şirk Koşmak.
- Zıhâr
- Arazi Gasbetmek.
- Kadınların Kısa, İnce ve Dar Elbise Giymeleri
- Konu ile İlgili Geniş Bilgi Alınabilecek Kaynaklar
- Yeme İçmeyle ilgili Haramlar Konusunda Bazı Hadis-i Şerifler
- Haram İçecekler ve Keyif Vericiler (İçkiler Uyuşturucular ve Sigara) a- İçki
- 6) Sakal Bırakmak
- İhtikâr/Karaborsacılık
- Kazanç Yolları
- 1- Müşrik Kadınlar
- a- Câhiliye Âdet ve Gelenekleri
- g- Sinema ve Televizyon
- l- Hırsızlık ve Gasp
- Kabirlere İbadet
- Kişinin, Karısıyla Hayızlıyken İlişkide Bulunması
- Aracılık İçin Hediye Almak.
- Kadınlar ve Erkeklerin İnsan Saçından veya Başkasından Takma Saç Yapmaları
- Dille İşlenilen Haramlarla İlgili Bazı Hadis-i Şerifler
- Çoğu Sarhoş Edenin Azı da Haramdır
- Ev Eşyalarında ve Ev Gereçlerinde Haramlar Ev Eşyası
- Kabz-ı Mallık ve Komisyonculukla Yapay Olarak Piyasaya Müdâhale
- Bu Yollarla Kazanç Sağlamanın Hükmü
- 2- İddetini Doldurmamış Kadınlar
- b- Irkçılık
- h- Hayvan Dövüştürmek
- m- Haksız Kazanç
- Şirk'in Yaygın Çeşitlerinden Sihir, Kehanet ve Falcılık.
- Kadınla Dübüründen İlişkiye Girmek.
- İşçiye, İşinin Karşılığını Vermemek.
- Giyimde, Konuşma ve Davranışta Erkeklerin Kadınlara ve Kadınların Erkeklere Benzemesi
- Haram-Helâl Konusunda Genel Kurallar/Prensipler
- İçki Ticareti
- a- Altın ve Gümüş Kaplar, İpek Sergiler
- e- Hileli Arttırma
- Kadın-Erkek İlişkileri ve Aile Hayatıyla İlgili Haramlar A- Kadın-Erkek İlişkilerinde Haramlar Cinsî Duygu
- 3- Neseb, Süt ve Nikâh Nedeniyle Haram Olanlar
- c- Bid'atler
- i- Boks, Pankreas Güreşi Gibi Sporlar
- n- Rüşvet
- Yıldızların ve Burçların Olaylara ve İnsan Hayatına Etkisi Olduğuna İnanmak.
- Namahrem Bir Kadınla Yalnız Kalmak.
- Çocuklarına Bağışta Adil Davranmamak.
- Saç ve Sakalı Siyaha Boyamak.
- Yiyecek ve İçeceklerde Haramlar
- Alkollü İlaç ile Tedâvi
- b- Heykel
- f- Hile ve Aldatma
- a- Zinâ
- a- Neseb Dolayısıyla Haram Kılınanlar
- d- Allah'tan Başkasına Yalvarıp Duâ
- Sosyal İlişkilerde Haramlar
- Gayr-i Müslimlerle ve Hayvanlarla İlgili Haramlar A- Gayr-ı Müslimlerle İlişkiler
- İbadetlerde Riya/Gösteriş.
- Nâmahrem Kadınla Tokalaşmak.
- İhtiyacı Olmadığı Halde İnsanlardan İstemek.
- Elbise, Duvar, Kağıt vb. Üzerine Canlı Resim Yapmak.
- Kur'ân-ı Kerim'de Yeme İçme ile İlgili Âyetler
- b- Uyuşturucu Maddeler
- c- Heykel Şeklinde Oyuncak
- g- Yemin
- b- Yabancı Kadınla Yalnız Kalmak
- b- Süt Nedeniyle Haram Olanlar
- e- Uğursuz Saymak
- a- Küsmek ve Darılmak
- Hayvanlara Karşı Tavır ve Onlarla İlgili Haramlar
- Uğursuzluğa İnanmak.
- Kadının, Dışarıya Çıkarken Koku Sürünmesi ve Kokusuyla Erkeklerin Arasından Geçmesi
- Geri Ödemeyi İstemediği Halde Borç İstemek.
- Rüyaya Yalan Karıştırmak.
- Yiyeceklerin Temizinden ve Helâlından Faydalanmak
- c- Sigara ve Benzeri
- d- Resim
- h- Eksik Ölçmek ve Tartmak
- c- Karşı Cinse Şehvetle Bakmak
- c- Nikâh Nedeniyle Haram Olan Kadınlar
- f- Nazarlık, Nal, Muska vb. Kullanmak
- b- Alay Etmek, Ayıplamak, Ad Takmak
- Haramdan Temizlenmek; Haramı Elden Çıkarmak, Tevbe ve Helâlleşmek.
- Allah Teâlâ'dan Başkası Üzerine Yemin Etmek.
- Kadının Yanında Mahremi Olmadan Yolculuk Yapması
- Haram Yemek.
- Kabrin Üzerine Oturmak, Ayak Basmak ve Mezarlıkta Tuvalet İhtiyacını Gidermek.
- Yiyeceklerin Helâl ve Haramlığı
- Giyecek ve Süslenmede Haramlar a- Giyinmekten Maksat
- e- Fotoğraf
- i- Çalınan ve Gasbedilen Şeyi Satın Almak
- Avret
- 4- Fuhuş Kadınları/Fâhişeler
- Büyü, Gaybı Bilme İddiası ve Benzeri Konularda Haramlar a- Büyü/Sihir
- c- Kötü Zan (Sû-i Zan)
- a- Tevbe
- Münafıklar Ya Da Fasıklarla Samimi Olmak Veya Hoş Vakit Geçirmelerini Sağlamak Amacıyla Onlarla Oturmak.
- Namahrem Kadına Bilerek Bakmak.
- Bir Damla Dahi Olsa İçki İçmek.
- İdrarından Sakınmamak.