Fecir | Konular | Kitaplar

İbadetlerde Riya/Gösteriş.

İbadetlerde Riya



İbadetlerde Riya/Gösteriş
 
Salih amelin şartlarından biri
de riyadan uzak, sünnete uygun olmasıdır. İnsanlar görsün diye ibadet eden kimse
küçük şirk işlemiştir. Başkaları görsün diye namaz kılan gibi... Yaptığı ibadet
boşunadır. Allah Teâlâ şöyle buyuruyor:
"Şüphesiz münafıklar Allah'a
oyun etmeye kalkışıyorlar; halbuki Allah onların oyunlarını başlarına
çevirmektedir. Onlar namaza kalktıkları zaman üşenerek kalkarlar, insanlara
gösteriş yaparlar, Allah'ı da pek az zikrederler." (Nisa:4/142)
Yine, haberi yayılsın ve
insanlar onun hakkında konuşsunlar diye bir amel işlerse şirk'e düşmüştür. Böyle
yapan hakkında tehdit vardır ve bu tehdit İbni Abbas'ın (r.a.) Rasûlullah'tan
(s.a.v.) rivayet ettiği şu hadiste gelmiştir:
"(İnsanlara) duyurmak için
bir amel işleyeni, Allah (Kıyamet günü insanlar önünde) teşhir eder. Gösteriş
için bir amel işleyeni, Allah (Kıyamet günü insanlar önünde) rezil eder."[1]
Yaptığı ibadette hem Allah
rızasını, hem de insanların görmesini dileyen kimsenin ameli boşa gitmiştir.
Allah Teâlâ kudsi hadiste şöyle buyurur:
"Ben, kendisine şirk
koşulanların şirk'ten en çok mustağni olanıyım. Kim, bir amel işler de amelinde
bana başkasını ortak koşarsa onu ve şirk'ini bırakırım."[2]
Bir amele Allah için başlayan,
sonra kendisine riya/gösteriş yapma düşüncesi gelen bu düşünceyi kötü görür ve
aklından çıkarmak için uğraşırsa ameli sahih olur. Şayet onu benimser ve bundan
bir rahatsızlık duymazsa ilim ehlinden bir çoğu amelin batıl olduğunu
bildirmiştir.[3]
 

 



[1]
Müslim: 4/2289.



[2]
Müslim, Hadis no: 2985.



[3]
Muhammed Salih el-Müneccid, İnsanların
Önemsemediği Sakınılması Gereken Haramlar, Karınca Yayınları: 18-19.