Fecir | Konular | Kitaplar

Namazda Ta'dili Erkânı Terketmek.

Namazda Ta



Namazda Ta'dili Erkânı Terketmek
 
Hırsızlığın en büyüklerinden
biri de namazdan çalmadır. Rasûlullah (s.a.v.) şöyle buyurdu:
"İnsanların hırsızlıkta en
kötüsü namazından çalandır."
Dediler ki:
"Ya Rasulallah! Namazından
nasıl çalar?" Şöyle buyurdu:
"Namazın ruku ve secdelerini
hakkıyla yerine getirmez."[1]
Sukunetin terki, rükû ve
secdede sırtın istenilen şekilde olmaması, rukudan ve secdeden kalktıktan sonra
sırtın tam olarak kaldırılmaması ve iki secde arasında düz olarak tutulmaması;
bütün bunlar namaz kılanların çoğunda görülen herkesin bildiği şeylerdir.
Namazlarında ta'dili erkâna uymayanların bulunmadığı bir mescidi neredeyse
göremezsiniz. Ta'dili erkân namazın rükünlerindendir. Terkedilirse namaz olmaz.
Durum ciddidir.
Rasûlullah (s.a.v.) şöyle
buyurdu:
"Rükû ve secdede sırtını tam
olarak eğip kaldırmayanın namazı olmaz."[2]
Şüphesiz bu hoş bir davranış
değildir. Böyle yapan da kınanmayı ve tehdidi haketmiştir. Ebu Abdullah El-Eş'ari'den
şu rivayet edilir:
"Rasûlullah (s.a.v.)
sahabilerine namaz kıldırırdı. Sonra onlardan bir grup ile oturdu. İçeriye bir
adam girdi ve namaza durdu. Ruku etmeye ve (tavuğun yem gagalaması gibi) başını
eğip kaldırarak secde etmeye başladı. Rasûlullah (s.a.v.):
"Bunu görüyor musunuz? Kim
bunun üzere ölürse Muhammed'in dininden başka bir şey üzere ölmüştür. Kuzgunun
leşi gagalaması gibi namazında başını eğip hemen kaldırır. Rükû edip secdesini
(tavuğun yem) gagalaması gibi yapan bir ya da iki hurma tanesi yiyen aç insan
gibidir. Bu onun açlığından neyi giderir?!"[3]
Zeyd İbni Vehb'den şöyle dediği
rivayet edilmiştir: Huzeyfe (r.a.) ruku ve secdeyi tam olarak yapmayan bir adam
gördü. Ona dedi ki:
"Sen namaz kılmadın. (Bu hal
üzerine) ölseydin, Allah'ın Muhammed'e (s.a.v.) bağışladığı dinden başkası
üzerine ölmüş olurdun."[4]
Namazın rükünlerini tam olarak
yerine getirmeyen kimsenin bu hükmü öğrendikten sonra içinde bulunduğu vaktin
farzını yeniden kılması, geçmiştekiler için de tevbe etmesi gerekir. Daha önce
kıldığı namazları yeniden kılması gerekmez. "Dön ve yeniden kıl, çünkü sen namaz
kılmadın" hadisi buna delildir.[5]

 



[1]
Ahmed Müsned: 5/310; Bkz. Sahihu'l-Cami: 997.



[2]
Ebu Davud: 1/533; Bkz. Sahihu'l-Cami: 7224.



[3]
Sahih İbn Huzeyme: 1/332; Elbani'nin "Sıfatu Salati'n-Nebi" isimli eserine
sf. 131 bak.



[4]
Buhari Bkz. Fethu'l-Bari: 2/274.



[5]
Rasulullah'ın (s.a.v.) namazında rükü ve secdeyi tam olarak yapmayan kimseye
sadece o namazı yeniden kılmasını emretmesi… Bkz. Fethu'l-Bari: 2/323; Hadis
no: 793. (Daru'r-Rayyan baskısı) (Çeviren İsmail Yaşa)
Muhammed Salih el-Müneccid,
İnsanların Önemsemediği Sakınılması Gereken Haramlar, Karınca Yayınları:
22-24.