Fecir | Konular | Kitaplar

Müzik ve Müzik Aletleri Dinlemek.

Müzik ve Müzik Aletleri Dinlemek

Müzik ve Müzik Aletleri Dinlemek

İbni Mes'ud (r.a.), Allah
Teâlâ'nın:
"İnsanlardan bazıları Allah
yolundan saptırmak için boş sözü satın alırlar." (Lokman: 31/6)
kavlinden maksadın müzik
olduğuna dair, Allah adına yemin ederdi.[1]
Ebu Amir ve Ebu Malik El-Eş'ari (r.a.) Rasûlullah'ın (s.a.v.) şöyle buyurduğunu
rivayet eder:
"Ümmetimden zinayı, ipeği,
içki ve çalgı dinlemeyi helal kabul eden insanlar çıkacak..."[2]
Enes (r.a.) Rasûlullah'tan
(s.a.v.) şöyle dediğini rivayet etmiştir:
"Bu ümmet içerisinde yere
batırılma, kazf ve hayvana dönüştürülme olacak. Bu, içki içtiklerinde ve kadın
şarkıcılar edinip müzik aletleri çaldıklarında olacak."[3]
Rasûlullah (s.a.v.) "kevbe"yi
yasaklamıştır. Kevbe davuldur. Nefesli çalgıyı facir ahmakın sesi olarak
tanımlamıştır. Geçmiş alimler -İmam Ahmed rahimehullah gibi- eğlence ve müzik
aletlerinin haram olduğunu bildirmiştir. Ud, tambur, kaval, keman ve zil
bunlardandır. Kemençe, kanun, org, piyano, gitar ve benzeri modern eğlence ve
müzik aletlerinin; Rasûlullah'ın (s.a.v.) müzik aletlerini yasakladığı hadisin
kapsamına girdiğinde şüphe yoktur. Üstelik bu aletler, coşturup eğlendirmede ve
etkilemede bazı hadislerde haramlığı bildirilen eski enstrümanlardan çok daha
ileridir. Hatta -İbni Kayyım ve benzeri ilim ehlinin değindiği gibi- müziğin
coşkusu ve sarhoşluğu içkinin sarhoşluğundan daha büyüktür. Müziğe, şarkı
sözleri ve çalıp söyleyen şarkıcı kadınların sesleri eklenince şüphesiz günah
daha büyük olur ve bunun haramlığı daha kuvvetlidir. Şarkının sözleri aşk,
sevgi, tutku ve güzelliklerin nitelendirilmesi olunca sorun daha da büyür. Bu
nedenle alimler şarkının, zinanın postacısı olduğunu ve kalpte nifak meydana
getirdiğini söylemiştir. Genel olarak, şarkı ve müzik konusu bu zamanın en büyük
fitnelerinden birisi olmuştur.
Günümüzde; saatler, ziller,
çocuk oyuncakları, bilgisayar ve bazı telefon cihazları gibi bir çok eşyaya
müziğin girmesi sorunu daha da artırmış ve müzikten sakınmak kesin kararlılık
gerektiren bir iş haline gelmiştir. Allah yardımcımız olsun![4]


[1]
İbn Kesir Tefsiri: 6/333.

[2]
Buhari Bkz. Fethu'l-Bari: 10/51.

[3]
Bkz. es-Silsiletü's-Sahiha: 2203; İbni Ebi'd-Dünya'nın Zemmu'l-Melahi'de
rivayet ettiğini söyler. Hadisi Tirmizi rivayet etmiştir. Hadis no: 2212.

[4]
Muhammed Salih el-Müneccid, İnsanların Önemsemediği Sakınılması Gereken
Haramlar, Karınca Yayınları: 56-57.