Âd Kavminin Pınarları ve Bahçeleri
Âd Kavminin
Pınarları ve Bahçeleri:
Günümüzde Güney Arabistan'a seyahat eden bir
kişinin en sık karşılaşacağı şey, geniş çöl alanları olacaktır. Şehirlerin ve
sonrÂdan ağaçlandırılmış bölgelerin dışında kalan yerlerin çoğu kumlarla
kaplıdır. Bu çöller, yüzlerce belki de binlerce yıldır burada bulunmaktadırlar.
Ancak Kuran'da, Âd Kavmini anlatan âyetlerin
birinde önemli bir bilgi verilir. Kavmini uyaran Hz. Hûd, onlara Allah
tarafından bahşedilmiş olan pınarlara ve bahçelere dikkat çekmektedir:
"Artık Allah'tan korkup-sakının ve bana itaat
edin. Bildiğiniz şeylerle size yardım edenden korkup-sakının. Size hayvanlar,
çocuklar (vererek) yardım etti. Bahçeler ve pınarlar da. Doğrusu, ben sizin için
büyük bir günün azâbından korkuyorum."
(26/Şuarâ, 131-135)
Ama belirttiğimiz gibi, İrem şehriyle
özdeşleştirilen Ubar, veya bölgede Âd kavminin yaşaması muhtemel olan herhangi
bir yer, bugün tümüyle çöllerle kaplıdır. Öyleyse Hz. Hûd neden kavmini
uyarırken böyle bir ifâde kullanmıştır?
Cevap, tarihteki iklim değişimleridir. Tarihsel
kayıtlar, günümüzde çölleşmiş bulunan bu yerlerin, bir zamanlar oldukça verimli
ve yeşil bir toprak olduğunu göstermektedir. Bölgenin büyük bir kısmı,
günümüzden birkaç bin yıl öncesine kadar Kuran'da anlatıldığı gibi yeşil
alanlarla ve pınarlarla kaplıydı, bölge halkları da bu nimetlerden
faydalanıyordu. Ormanlar, bölgenin sert iklimini yumuşatıyor ve yaşamaya daha
uygun hale getiriyordu. Çöl yine vardı ancak günümüzdeki kadar geniş bir alan
kaplamıyordu.
Güney Arabistan'da, Âd Kavmi'nin yaşadığı
bölgelerde bu konuya ışık tutacak önemli ipuçları elde edildi. Bunlar, bölgede
yaşayan kavimlerin gelişmiş bir sulama sistemi kullandıklarını gösteriyordu. Bu
sulama sistemi tek bir amaca hizmet ediyor olabilirdi: Sulu tarım. Günümüzde
yaşamaya elverişli olmayan bu bölgelerde insanlar bir zamanlar tarım
yapıyorlardı.
Uydudan çekilen resimlerde Ramlat at Sab'atayan
isimli bir yerleşim bölgesinde çeşitli sulama kanalları ve baraj kalıntıları
bulunmuştu. Bu yapıların şekilleri ve boyutları, bunların bu bölgede yaşayan
200.000 kişilik bir topluluğa yetecek kadar büyük olduklarını gösteriyordu (Joachim
Chwaszcza, Yemen, 4 PA Press, I992).
Araştırmayı yürüten arkeologlardan Doe şöyle
demişti: "Ma'rib çevresinde bulunan alan o kadar verimliydi ki, bir zamanlar
Ma'rib ve Hadramût arasında kalan bölgede çok yüksek verimli bir tarım yapıldığı
söylenebilir." (Joachim Chwaszcza, Yemen, 4PA Press, I992)
Yunanlı klasik yazar Pliny de yazılarında bu
bölgede bulunan verimli topraklardan, sislerle kaplı, ağaçlıklı dağlardan ve
kesintisiz uzanan ormanlardan bahsediyordu. Hadramîlerin başkenti Sabwah
yakınlarında erken döneme ait bazı tapınaklardaki yazıtlarda, bu bölgede
hayvanların avlandığından ve bunların kurban edildiklerinden söz ediliyordu.
Bütün bunlar, bu bölgede bir zamanlar çöllerin yanı sıra verimli toprakların da
geniş bir alan kaplAdığını gösteriyordu.
Bir bölgenin çölleşmesi için geçerli olan süre,
çeşitli araştırmalara konu olmuştur. Bunlardan biri, Smithsonian Enstitüsü'nün
Pakistan'da yaptığı araştırmadır. Ortaçağ'da verimli bir aRâzî olduğu bilinen
bir bölgenin günümüzde 6 metrelik bir kum tepesine dönüştüğü görülmüştür.
Kumlar, günde 15 cm. kadar kalınlaşabilmekte ve böylece en yüksek yapıları bile
zaman içinde yutabilmekte, bunları sanki hiç var olmamış gibi örtebilmektedir.
Yemen'de Timna bölgesinde 1950'li yıllarda başlatılan kazılar sonucu ortaya
çıkartılan yapılar, günümüzde tekrar kumlara gömülmüştür. Mısır piramitleri de
bir zamanlar tümüyle kumlar altındaydı ve ancak çok uzun süren kazılar sonucunda
tekrar yeryüzüne çıkartılabilmişlerdi. Kısacası, bugün çöl olarak bilinen bir
bölgenin geçmişte daha değişik bir görünüme sahip olması olası bir durumdur.
HELÂK
- HELÂK..
- Allah, Bazen Bir Zâlimi Diğer Bir Zâlimin Üzerine Musallat Ederek Cezâlandırır
- Hangi Toplumlar Helâk Edildi?.
- Kavmin Hz. Nûh'u Yalanlaması
- Tûfân'ın Arkeolojik Delilleri
- Âd Kavmi Nasıl Helâk Edildi?.
- Hz. Süleyman'ın Sarayı
- Helâk; Anlam ve Mâhiyeti
- Zâlimler Kurtulmazlar
- Helâkten So a
- Hz. Nûh'a Uyanların Küçük Görülmeleri
- Tûfân'dan Söz Eden Din ve Kültürler
- Semûd Kavmi
- Ashâb-ı Kehf
- Tehlike (tehlüke)
- Nice Kavim Kendi Zulümleriyle Helâk Olmuştur
- Kâfir Toplumların İmtihanı
- Allah'ın Hz. Nûh'a Üzülmemesini Hatırlatması
- Tevrat'ta Nûh Tûfânı
- Hz. Sâlih'in Tebliği
- Ashâb-ı Kehf Efes'te mi?
- Toplumsal Helâkler
- Zâlim Toplumların Helâki İçin Belli Bir Ecel (Süre) Vardır
- Helâk Sırasında Kâfirlerin "İman Ediyorum!" Demesi Fayda Vermez.
- Hz. Nûh'un Duâları
- İncil'de Nûh Tûfânı
- Semûd Kavmi Hakkındaki Arkeolojik Bulgular
- Ashâb-ı Kehf Tarsus'ta mı?.
- Kur'an'da Sünnetullah ve Toplumlarla İlgili Sünnetullah Özellikleri
- Bir Devlet, Küfür İle Ayakta Durabilir Ama Zulümle Duramaz
- Kur'ân-ı Kerim'de Helâk Kavramı
- Geminin Yapılışı
- Tûfân'la İlgili Diğer Kültürlerdeki Bilgiler
- Sulara Gömülen Firavun.
- Helâk Kavramıyla İlgili Âyet-i Kerimeler
- I. Toplumların Yapılarıyla İlgili Sünnetullah Özellikleri
- Zulmün Cezâsından Ümmeti Korumanın Yolları
- Hadis-i Şeriflerde Helâk Kavramı
- Hz. Nûh'un Kavminin Suda Boğularak Helâk Olması
- Hz. İbrâhim ve Kavmi
- Firavunların Otoritesi
- Konuyla İlgili Geniş Bilgi Alınabilecek Kaynaklar
- II. Mü'min Toplumlarla İlgili Sünnetullah Özellikleri
- Zulme Râzı Olmamak
- Gazâb; Helâk Kavramına Yakın Anlamı Olan Bir Cezâ. Allah'ın Sıfatı Olarak Gazap, Helâk ve Azâb
- Hz. Nûh'un 'Oğlunun' da Helâk Olması
- Eski Ahit'te Hz. İbrâhim'in Doğum Yeri
- Dinî İnançlar
- III. Kâfir toplumlarla ilgili Sünnetullah Özellikleri
- Toplumsal ve Siyasal Zulme Karşı Yardımlaşmak
- Allah'ın Gazâbına Uğrayanlar
- Tûfân'dan Mü'minlerin Kurtulmaları
- Eski Ahit Neden Değiştirildi?.
- Tek Ta ıya İnanan Firavun; IV. Amenofis
- Helâk Konusunda Sünnetullah.
- Zulmedenlere Az da Olsa Meyletmek
- Gazap Edilenleri Dost Edinmek
- 'Tûfân'ın Fiziksel Özellikleri
- Lût Kavmi ve Altı üstüne Getirilen Şehir
- Hz. Mûsâ'nın Gelişi
- Helâklerin Sebepleri
- Zâlime Yardımcı Olmak
- Azâb; Helâk Kavramına Yakın Anlamı Olan Diğer Bir Cezâ.
- Geminin Yüksekçe Bir Yere Oturması
- Lût Gölü'ndeki "Apaçık Âyetler".
- Firavun'un Sarayı
- Toplumların helâklerinin temel sebeplerini, âyetlerden yola çıkarak şöyle izah etmek mümkündür a- Uyarıcıları Yalanlama
- Zâlime Duâ Etmek
- Kavimlerin Helâki
- Tûfân Olayı'nın İbret Verici Olması
- Pompei de Aynı Sona Uğramıştı
- Firavun'a ve Yakın Çevresine Gelen Felâketler
- b- Başlarına Gelen Belâ ve Musîbetlerden Ders Almama
- Müslüman Cemaatin Zâlimlere Meyletmeye Benzer Davranışlardan Sakınması
- Önceki Nesiller
- Allah'ın Hz. Nûh'u Övmesi
- Âd Kavmi ve Kumların Atlantis'i Ubar Kenti
- Mısır'dan Çıkış
- c- İstikbâr (Büyüklük Taslama)
- Helâk Çeşitleri a- Suda Boğulmak
- Nûh Tûfânı
- Tûfân Yerel Bir Âfet miydi?.
- İrem Şehri Hakkındaki Arkeolojik Bulgular
- Firavun ve Adamlarının Suda Boğulmaları
- d- Zulüm
- b- Rüzgâr ve Sarsıntı
- Kuran'da Hz. Nûh ve Tûfân.
- Gemiye Bütün Hayvanlar Alındı mı?.
- Âd Kavmi'nin İnsanları
- Sebe' Halkı ve Arîm Seli
- Zulmün Cezâsı
- c- Taş Yağmuru
- Hz. Nûh'un, Kavmini Dine Davet Edişi
- Sular Ne Kadar Yükseldi?.
- Âd'ın Torunları Hadramîler
- Sebe' Devleti'ne Gönderilen Arim Seli
- Zâlimin Dünyada Cezâlandırılması
- d- Maymunlaşma ve Domuzlaşma
- Hz. Nûh'un, Kavmini Allah'ın Azâbına Karşı Uyarması
- Nûh Tûfânı'nın Yeri
- Âd Kavminin Pınarları ve Bahçeleri
- Hz. Süleyman ve Sebe' Melîkesi