Firavunların Otoritesi
Firavunların
Otoritesi:
Mısır uygarlığının temelinde Nil nehrinin
bereketi vardı. Bu nehrin hayat verici özelliği sayesinde Mısırlılar Nil
vaadisinde yerleşmiş ve yağmur mevsimlerine bağımlı kalmÂdan nehirden
sağlAdıkları suyla tarım yapabilmişlerdi. Tarihçi Ernst H. Gombrich, bu konuda
şunları söyler: "Afrika sıcaktır. Aylarca yağmur yağmaz. Bundan dolayı bu büyük
kıtanın pekçok yeri kuraktır. Ülkenin o bölümleri çöllerle kaplıdır. İşte
Mısır'ın sağı ve solu da bu durumdadır. Mısır'da da aslında çok az yağmur yağar.
Ama orada yağmura pek ihtiyaç yoktur, çünkü Nil ırmağı boydan boya ülkenin
ortasından akar gider." (Ernst H. Gombrich, Dünya Tarihi, Çev. Ahmet Mumcu,
İstanbul: İnkilap Kitabevi, 1997, s. 25)
Böylesine büyük önemi olan Nil nehrini kontrolü
altında tutan, aynı zamanda Mısır'ın en önemli ticaret ve tarım kaynağını da
kontrol edebilmekteydi. Firavunlar da işte bu yolla Mısır üzerinde büyük
hakimiyet kurmuşlardı.
Nil vâdîsinin dar ve uzunlamasına yapısı, nehrin
etrafına kurulan yerleşim birimlerinin fazlaca genişlemesine olanak vermemiş,
büyük şehirlerden oluşan bir uygarlık yerine daha ufak çaplı kasaba ve köylerden
oluşan bir medeniyet şekillenmişti. Bu faktör de firavunların halk üzerindeki
hakimiyetini perçinledi.
Tarihte ilk olarak Kral Menes'in MÖ 3000
dolaylarında eski Mısır'ı büyük üniter bir devlet olarak kendi hakimiyeti
altında birleştirdiği ve ilk Mısır firavunu olduğu bilinir. Aslında, "firavun"
nitelendirmesi ilk zamanlarda Mısır kralının yaşadığı sarayı tanımlamaktayken,
zamanla, Mısır krallarının ünvanı haline geldi. Bu nedenle Eski Mısır'ın
hükümdarları olan krallar zamanla "firavun" olarak anılmaya başlandı.
Tüm devletin ve ülke topraklarının sahibi,
yöneticisi ve hükümdarı olan bu firavunlar, eski Mısır'ın çok tanrılı çarpık
dininde, en büyük tanrının dünyadaki bir yansıması olarak kabul edildiler. Mısır
topraklarının idaresi, paylaştırılması, gelirleri kısacası ülke sınırları
içindeki her türlü mal ve hizmet üretimi firavun için gerçekleştiriliyordu.
Yönetimdeki mutlakiyet, ülkenin yöneticisi olan
firavunu, her dilediğini yaptırabilecek bir güç sahibi kılmıştı. Henüz ilk
sülalenin kurulmasıyla birlikte, Mısır'ın ilk kralı olan Menes döneminde, Nil
suyunun kanallar vasıtasıyla halka ulaştırılmasına başlanmış, ayrıca ülkede
yapılan üretim kontrol altına alınarak tüm mal ve hizmet üretiminin krala
aktarılması sağlanmıştı. Bu mal ve hizmetleri kral, halkının ihtiyacı olduğu
oranda dağıtıyor, paylaştırıyordu. Ülkede böyle bir hakimiyet kuran kralların,
halkı boyunduruk altına almaları zor olmadı. Mısır kralı, yani daha sonra
yaygınlaşacak sıfatıyla firavun, halkının tüm ihtiyaçlarını karşılayan büyük
kudret sahibi birisi olarak kutsal bir varlık sayıldı ve tanrılaştırıldı.
Firavunlar da, zamanla kendilerinin tanrı olduklarına kesin olarak inandılar.
Kuran'da bahsedilen Firavun'un Hz. Mûsâ ile
yaptığı konuşmalardaki bazı sözleri bunu kanıtlar niteliktedir. Hz. Mûsâ'yı "andolsun,
benim dışımda bir ilâh edinecek olursan, seni mutlaka hapse atacağım" (26/Şuarâ,
29) diyerek tehdit etmesi, ya da yakın çevresindeki insanlara "sizin için
benden başka ilâh olduğunu bilmiyorum" (28/Kasas, 38) demesi kendisinin bir
tanrı olduğuna inanmasından kaynaklanıyordu.
HELÂK
- HELÂK..
- Allah, Bazen Bir Zâlimi Diğer Bir Zâlimin Üzerine Musallat Ederek Cezâlandırır
- Hangi Toplumlar Helâk Edildi?.
- Kavmin Hz. Nûh'u Yalanlaması
- Tûfân'ın Arkeolojik Delilleri
- Âd Kavmi Nasıl Helâk Edildi?.
- Hz. Süleyman'ın Sarayı
- Helâk; Anlam ve Mâhiyeti
- Zâlimler Kurtulmazlar
- Helâkten So a
- Hz. Nûh'a Uyanların Küçük Görülmeleri
- Tûfân'dan Söz Eden Din ve Kültürler
- Semûd Kavmi
- Ashâb-ı Kehf
- Tehlike (tehlüke)
- Nice Kavim Kendi Zulümleriyle Helâk Olmuştur
- Kâfir Toplumların İmtihanı
- Allah'ın Hz. Nûh'a Üzülmemesini Hatırlatması
- Tevrat'ta Nûh Tûfânı
- Hz. Sâlih'in Tebliği
- Ashâb-ı Kehf Efes'te mi?
- Toplumsal Helâkler
- Zâlim Toplumların Helâki İçin Belli Bir Ecel (Süre) Vardır
- Helâk Sırasında Kâfirlerin "İman Ediyorum!" Demesi Fayda Vermez.
- Hz. Nûh'un Duâları
- İncil'de Nûh Tûfânı
- Semûd Kavmi Hakkındaki Arkeolojik Bulgular
- Ashâb-ı Kehf Tarsus'ta mı?.
- Kur'an'da Sünnetullah ve Toplumlarla İlgili Sünnetullah Özellikleri
- Bir Devlet, Küfür İle Ayakta Durabilir Ama Zulümle Duramaz
- Kur'ân-ı Kerim'de Helâk Kavramı
- Geminin Yapılışı
- Tûfân'la İlgili Diğer Kültürlerdeki Bilgiler
- Sulara Gömülen Firavun.
- Helâk Kavramıyla İlgili Âyet-i Kerimeler
- I. Toplumların Yapılarıyla İlgili Sünnetullah Özellikleri
- Zulmün Cezâsından Ümmeti Korumanın Yolları
- Hadis-i Şeriflerde Helâk Kavramı
- Hz. Nûh'un Kavminin Suda Boğularak Helâk Olması
- Hz. İbrâhim ve Kavmi
- Firavunların Otoritesi
- Konuyla İlgili Geniş Bilgi Alınabilecek Kaynaklar
- II. Mü'min Toplumlarla İlgili Sünnetullah Özellikleri
- Zulme Râzı Olmamak
- Gazâb; Helâk Kavramına Yakın Anlamı Olan Bir Cezâ. Allah'ın Sıfatı Olarak Gazap, Helâk ve Azâb
- Hz. Nûh'un 'Oğlunun' da Helâk Olması
- Eski Ahit'te Hz. İbrâhim'in Doğum Yeri
- Dinî İnançlar
- III. Kâfir toplumlarla ilgili Sünnetullah Özellikleri
- Toplumsal ve Siyasal Zulme Karşı Yardımlaşmak
- Allah'ın Gazâbına Uğrayanlar
- Tûfân'dan Mü'minlerin Kurtulmaları
- Eski Ahit Neden Değiştirildi?.
- Tek Ta ıya İnanan Firavun; IV. Amenofis
- Helâk Konusunda Sünnetullah.
- Zulmedenlere Az da Olsa Meyletmek
- Gazap Edilenleri Dost Edinmek
- 'Tûfân'ın Fiziksel Özellikleri
- Lût Kavmi ve Altı üstüne Getirilen Şehir
- Hz. Mûsâ'nın Gelişi
- Helâklerin Sebepleri
- Zâlime Yardımcı Olmak
- Azâb; Helâk Kavramına Yakın Anlamı Olan Diğer Bir Cezâ.
- Geminin Yüksekçe Bir Yere Oturması
- Lût Gölü'ndeki "Apaçık Âyetler".
- Firavun'un Sarayı
- Toplumların helâklerinin temel sebeplerini, âyetlerden yola çıkarak şöyle izah etmek mümkündür a- Uyarıcıları Yalanlama
- Zâlime Duâ Etmek
- Kavimlerin Helâki
- Tûfân Olayı'nın İbret Verici Olması
- Pompei de Aynı Sona Uğramıştı
- Firavun'a ve Yakın Çevresine Gelen Felâketler
- b- Başlarına Gelen Belâ ve Musîbetlerden Ders Almama
- Müslüman Cemaatin Zâlimlere Meyletmeye Benzer Davranışlardan Sakınması
- Önceki Nesiller
- Allah'ın Hz. Nûh'u Övmesi
- Âd Kavmi ve Kumların Atlantis'i Ubar Kenti
- Mısır'dan Çıkış
- c- İstikbâr (Büyüklük Taslama)
- Helâk Çeşitleri a- Suda Boğulmak
- Nûh Tûfânı
- Tûfân Yerel Bir Âfet miydi?.
- İrem Şehri Hakkındaki Arkeolojik Bulgular
- Firavun ve Adamlarının Suda Boğulmaları
- d- Zulüm
- b- Rüzgâr ve Sarsıntı
- Kuran'da Hz. Nûh ve Tûfân.
- Gemiye Bütün Hayvanlar Alındı mı?.
- Âd Kavmi'nin İnsanları
- Sebe' Halkı ve Arîm Seli
- Zulmün Cezâsı
- c- Taş Yağmuru
- Hz. Nûh'un, Kavmini Dine Davet Edişi
- Sular Ne Kadar Yükseldi?.
- Âd'ın Torunları Hadramîler
- Sebe' Devleti'ne Gönderilen Arim Seli
- Zâlimin Dünyada Cezâlandırılması
- d- Maymunlaşma ve Domuzlaşma
- Hz. Nûh'un, Kavmini Allah'ın Azâbına Karşı Uyarması
- Nûh Tûfânı'nın Yeri
- Âd Kavminin Pınarları ve Bahçeleri
- Hz. Süleyman ve Sebe' Melîkesi