Borcu Ödememek
Borcu Ödememek
Ödeyebileceği halde borcunu ödememek veya
ödememek niyetiyle borç almak hırsızlıktır. Peygamberimiz (s.a.s.) şöyle
buyurmuşlardır: "Kim ödememek kastıyla borca girerse Allah'ın huzuruna hırsız
olarak çıkar." (Kütüb-i Sitte Terc ve Şerhi, c. 17, s. 288). "Zenginin
borcunu geciktirmesi zulümdür..." (Buhârî, Havâle 1-2; İstikraz, 12; Müslim,
Müsâkat, 33). "Allah Teâlâ nazarında, bir kulun Allah tarafından yasaklanan
kebîrelerden sonra, beraberinde getirebileceği en büyük günahlardan biri,
kişinin ödenecek karşılık bırakmadan üzerinde borç olduğu halde ölmesidir."
(Ebû Dâvud, Büyû 9, (3342). "Kim ödemek niyetiyle başkasının malını (borç)
alırsa, Allah bu borcu ödemeye onu muvaffak kılar. Kim de başkalarının malını
telef etmek niyetiyle alırsa, Yüce Allah bu malın bereketini giderir. Ve borcu
ödemeye muvaffak olamaz." (Buhârî, Zekât 18, İstikrâz 2; İbn Mâce, Sadakat
11). Bir başka hadis-i şerifte, aynı muhtevâ şöyle dile getirilir:
"...Gönlünde ödemek niyeti olmaksızın borçlanan kimse, borcunu ödemeden ölürse,
Allah ondan alacaklıların hakkını alır." (S. Buhârî, Tecrîd-i Sarih Terc. c.
7, s. 273)
Borçlunun borcunu zamanında ödememesi, onu
âhiret felâketine sürükler. Çünkü Peygamberimiz'in açıklamalarına göre şehitlik
üzere ölüm bile kul hakkı olan borcun vebalini düşürmez. Kişi cennetliklerden
olsa bile borcu vârisler tarafından ödeninceye kadar ruhu kabir hapsolunur:
"Borçlu ölen kimse kabirde bağlıdır, rehinlenmiş gibidir. Onu kurtaracak tek şey
borcunun ödenmesidir." (Kütüb-i Sitte Terc. ve Şerhi, c. 7, s. 179, 180)
"Nefsimi elinde tutan Zât'a kasem olsun, bir adam Allah yolunda öldürülse, sonra
diriltilse, tekrar öldürülse, sonra diriltilip tekrar öldürülse, üzerindeki
borcu ödenmedikçe cennete giremez." (Kütüb-i Sitte Terc. ve Şerhi, c. 7, s.
179). "Üzerinde bir dinar veya bir dirhemlik borçla ölen kimsenin borcu, onun
hayır ve hasenâtından ödenir. Orada (mahşer yerinde) ne dinar ne de dirhem
vardır." (Kütüb-i Sitte Terc ve Şerhi, c. 17, s. 288)
HIRSIZLIK
- HIRSIZLIK..
- Lukata; Yitik Malı Bulma.
- b- Haramı Mülkünden Çıkarmak
- Taklitçilik.
- Hırsızlığın Günümüzdeki Bin Bir Çeşidi...
- Hırsızlık; Anlam ve Mâhiyeti
- a. İşhâd
- c- Haram Malın Verileceği Yer
- Hıyânet, Hâinlik.
- Çocukları Çalınan Ana-Babalar
- Hırsızlığın Cezâsı
- b. İlân
- Farklı Hırsızlıklara Örnekler (Dolandırıcılık, Üçkâğıtçılık, Kleptomani, İntihâl, Yol Kesme, Soygun, Zimmet, Rüşvet, Kumar...)Dolandırıcılık.
- Hile.
- Dili Koparılan Anne
- Hırsızla İlgili Şartlar Şunlardır
- Lukatanın kısımları
- Üçkâğıtçılık.
- Borcu Ödememek.
- Hırsızlık Konusuyla İlgili Âyet-i Kerimeler
- Çalınan Malla İlgili Şartlar
- İlân müddeti dolduktan so a sahibi gelmeyen lukatalarda yapılacak muâmeleler
- Yankesicilik.
- Ğulûl
- Konuyla İlgili Geniş Bilgi Alınabilecek Kaynaklar
- Malı Çalınanda Bulunması Gereken Şartlar
- Lukatanın vergisi
- İhtilâs.
- Kleptomani
- Hırsızlığın İsbâtı
- Hırsızlığa Giden Yolun Kapanması ve Müslümanın Mala/Paraya Bakışı
- Kapkaççılık.
- Kleptomani
- İkrarın Şartları
- Sosyal Adâlet
- Vurgunculak.
- İntihâl
- Hırsızlık cezâsını Düşüren Haller
- Cezâ Tedbiri
- Sûiistimal; Görevi Kötüye Kullanma.
- Nebbâşlık.
- Cezânın Uygulanması
- Emeği sömürmek
- Yolsuzluk.
- Soygunculuk.
- Hadler; Hırsızlık ve Yol Kesme Cezâları
- Haram Kazanç Yolları
- Zimmete Geçirme.
- Rüşvet
- Hırsızlık cezâsı (hadd-i sirkat)
- Çalınan ve Gasbedilen Şeyi Satın Almak
- İrtikâp.
- Kumar
- Yol kesme cezâsı
- Rızıktaki Farklılığın Hikmetleri
- Haraç
- Hırsızlık ve Günümüz.
- Kur'ân-ı Kerim'de Hırsızlık Kavramı
- Rızık Darlığı İmtihanı Karşısında Müslümanın Tutumu.
- Gasb.
- Fâiz Soygunu
- Hadis-i Şeriflerde Hırsızlık Kavramı
- Haramdan, Hırsızlıkla Oluşmuş Hakdan Temizlenmek.
- Yağma.
- Robin Hood'luk İslâm'da yoktur.
- Malı Koruma.
- a- Tevbe
- Sahtekârlık.
- Dâru'l-Harb ve Dâru'l-Harbde kâfirlerin Malı