Bâtıla İman
Bâtıla İman
Kur'an, imanı sadece olumlu alanlar için
kullanmaz. Gönülden benimseme ve tasdik etmenin (imanın) olumsuz görünümlerinin
bulunabileceğine de dikkatimizi çeker. İman, Allah'ın inanılmasını istediği
şeylere olursa doğru; hakkında Allah'ın hiçbir delil indirmediği şeylere olursa
bâtıl olur.
"De ki: 'Allah Benimle sizin aranızda şahit
olarak Allah yeter. O, göklerde ve yerde ne varsa bilir. Bâtıla iman eden ve
Allah'ı inkâr edenler var ya, işte ziyana uğrayacaklar onlardır."
(Ankebut: 29/52)
"Tek Allah'a ibadete çağrıldığı, dua edildiği
zaman küfrederdiniz. O'na şirk koşulunca (buna) iman ederdiniz. Artık hüküm
yüceler yücesi Allah'ındır." (Mü'min:
40/12)
"Onların çoğu, ancak şirk koşarak Allah'a iman
ederler." (Yûsuf: 12/106)
Bu ayetlerden anlaşılıyor ki, mutlak anlamda
aldığımızda inkâr da bir imandır. İnkâr, imansızlığa imandır. Yani, her imanda
bir inkâr, her inkârda bir iman vardır. Mü'min de Allah'a iman etmiş olmak için,
hatta imandan önce, bazı şeyleri inkâr etmesi, küfür etmesi gerekir. Küfür edip
reddetmesi gerekenlerin başında tağut gelir.[1]
Doğru iman Kur'an'ın gösterdiği imandır. Bu iman insanlara Allah'tan başka ilah
olmadığını, Allah'ın âlemlerin Rabbı olduğunu, Allah'tan başkasına dua ve kulluk
edilmemesi gerektiğini öğretir. Doğru imanın zıddı, bâtıla iman, yani şirktir.
Şirk, doğru olduğunu isbatlamak için Allah'ın, hakkında delil/ayet indirmemiş
olmasına rağmen; insanların uydurdukları bâtıl inançlardır.
"Allah'tan başka kulluk ettiğiniz şeyler, sizin
ve atalarınızın uydurduğu putlardan başka bir şey değildir. Allah, onların doğru
olduğuna dair bir delil indirmemiştir. Hükmetmek, yalnızca Allah'a aittir.
O'ndan başkasına değil!" (Yûsuf:
12/40)
Kur'an, imanlarını zulümle (şirkle) lekeleyenler
için kurtuluş kapısını kapatmıştır.
"İman edip de imanlarına herhangi bir zulüm
bulaştırmayanlar var ya, işte emn (güven) onlarındır. Ve onlar hidayeti (doğru
yolu) bulanlardır." (En'âm: 6/82)
Kur'an, imandan sonra küfre sapanlara karşı çok
sert ve şiddetli bir tavır takınmaktadır. Kur'an, bu olaya tebdil veya irtidat
demektedir. Tebdil, imanı küfürle değiştirmek; irtidat ise, İslam dininden
çıkmak, geriye dönmek demektir. Tebdil ve irtidat Kur'an'a göre en iğrenç ve
onur kırıcı hastalığın adlarıdır.[2]
Doğru iman Kur'an'ın gösterdiği imandır. Bu iman
insanlara Allah'tan başka ilah olmadığını, Allah'ın âlemlerin Rabbı olduğunu,
Allah'tan başkasına dua ve kulluk edilmemesi gerektiğini öğretir. Doğru imanın
zıddı, bâtıla iman, yani şirktir. Şirk, doğru olduğunu isbatlamak için Allah'ın,
hakkında delil/ayet indirmemiş olmasına rağmen; insanların uydurdukları bâtıl
inançlardır.
"Allah'tan başka kulluk ettiğiniz şeyler, sizin
ve atalarınızın uydurduğu putlardan başka bir şey değildir. Allah, onların doğru
olduğuna dair bir delil indirmemiştir. Hükmetmek, yalnızca Allah'a aittir.
O'ndan başkasına değil!" (Yûsuf:
12/40)[3]
[1]
Bkz. Bakara: 2/256.
[2]
Bkz. Âl-i İmran: 3/86, 90; Bakara: 2/217.
[3]
Ahmet Kalkan, Kur'an Kavram Tefsiri.
İMAN-MUMİN
- İMAN.. İman; Anlam ve Mahiyeti
- İmanla İlgili Sünnetullah (Allah'ın Değişmez Yasaları)
- Matbu İman
- 1- Yanlış Algılama
- Birinci Kısım Tasdikle İlgili İtikadiyat'tır
- Kur'an'da İman.
- İmanın Sahih (Geçerli) ve Kabule Şayan Olmasının Şartları
- Mevkuf İman
- 2- Kuşku İle Algılama
- İkinci Kısım Dille Alakalı Ameller
- İmanın Dereceleri 1) İcmali İman
- İmanı Bozan Haller
- İman ve Gayb, İnanabilme Yeteneği
- 3- Çözümleyememe
- Üçüncü Kısım Bedenî Ameller
- 2) Tafsili İman
- 1) Cibt ve Tağuta İnanmak
- İman ve Diyalektik.
- 4- Kavrama Veya Duyumsama
- 1. Çeşit Muayyen Şeylere Ait Olanlar
- Tafsili İmanın Dereceleri ve İman Esasları
- 2) Şirk Koşmak
- Kelâmcı Kamplar
- 1- Sağlam Duyular
- 2. Çeşit Kendisine Tabi Olanlarla İlgili Şeyler
- İman Artar, Eksilir mi?.
- 3) Kâfirleri Veli ve Yönetici Tanımak
- Mu'tezilîler
- 2- Akıl
- 3. Çeşit Âmmeye Müteallik Şeyler
- İmanın Muhafazası, Kazanılmasından Daha Zordur
- Bâtıla İman.
- Mürcie
- 3- Doğru Haber
- İmanın Gerektirdikleri
- İman Esasları
- İman Açısından Kâinâta Bakış
- a) Allah Elçisinin Verdiği Haber
- İman ve İslam..
- Sosyal Ve Toplumsal Faktör Olarak İman
- Varlık Realitesi ve Kainat Tablosunda İnsan...
- b) Mütevâtir Haber
- İman ve Amel
- İman Sözcüğünün Terimsel Anlamı ve İman-Vicdan Sorunu.
- Neden mi?.
- İlham..
- İman Amelden Bir Cüz müdür?.
- İmanın Niceliği
- Madde ve Hayat
- MÜ'MİN..
- İman, Tasdik ve İkrar
- Taklîdî İman
- İman-Amel İlişkisi
- Mü'min Kelimesinin Anlam Sahası
- Tasdikin Derece ve Türleri
- Tahkıykî İman
- Kur'ân'ın Bütünlüğü İlkesi ve İman
- Mü'min Kime Denir?.
- İslam Istılahında İmanın Manası, Hakîkati ve Rükûnleri
- Makbûl İman
- Genel Çizgileriyle İmansızlık (Küfür)
- Mü'minlerin Özellikleri
- İman ve İnkâr Yönünden İnsanlar
- Merdûd (Reddedilmiş) İman
- İmanın Temel İlkeleri
- Konuyla İlgili Geniş Bilgi Alınabilecek Kaynaklar
- İnsanlar Niçin İman Eder? İmanın Sebep ve Sonuçları
- Masum (Korunmuş) İman
- Bilgi Araçları ve İman.
- İMANIN ŞUBELERİ