Zekât
Zekât, İnfak ve
Cömertlik Kişiyi Cimrilikten Korur, Cömertleştirir:
Cimrilik, yahudilerin ve yahudileşenlerin,
kapitalistlerin özelliğidir. Cimri, paranın egemenliğine boyun eğdiğinden
paranın mahkûmudur. O, parayı değil; para onu kullanır. O yüzden cimri, devamlı
psikolojik bunalım içindedir, doyumsuzdur, sevgisizdir. Fedakârlığın, vermenin
tadına varmanın ne kadar güzel olduğunu, ahiret ödülü yanında, dünyada da insanı
mutlu ettiğini bilemez cimri. Cimriliğin sebebi, aşırı para, mal hırsı ve
gelecekte yoksul kalma korkusudur. Cimrilik yüzünden durmadan para biriktiren ve
tükenir endişesiyle hastalıklarında bile harcamayıp, dünyayı bile kendilerine
zehir eden nice para mahkûmları vardır.
Halbuki para, mal Allah'ın nimetidir ve bu nimet
yerli yerince harcanırsa Allah onu artırır. Cimriler, insanlar arasında da,
Allah katında da sevimsiz ve aşağılık kişiler olarak görülür. "Onlar ki hem
kıskanır, cimrilik ederler, hem de herkese cimrilik tavsiye ederler ve Allah'ın
kendilerine fazlından verdiği şeyleri saklarlar. Biz de böyle nimetleri gizleyen
nankörlere hor ve rüsvay edici bir azab hazırladık." (4/Nisâ, 37)
Rasül-i Ekrem (s.a.s.) de şöyle buyurmaktadır:
"Cimrilikten sakınınız. Çünkü cimrilik, sizden önceki milletleri helâk
etmiştir." "Her sabah gökten iki melek iner. Birisi: İlâhî, infak edene
karşılığını ver; diğeri: Allah'ım! Cimrilik edene de telef ver (malını yok et),
diye duâ ederler." (Riyazü's-Sâlihin, 1/253) "Cimri kişi, Allah'a uzak,
cennete uzak, insanlara uzak ve cehennem ateşine yakındır." (Tirmizî, Birr
40)
Paralarından ve mallarından en az yararlanan
cimrinin kendisidir. Cimriler, kendilerinin ölmelerini isteyenler için servet
biriktiren insanlardır. Cimri,
yeryüzünde kendi yararlanamayaca-ğı serveti biriktirirken; zekât veren infak
sahibi cömert, ebedî mekânı cennette kendisi ebedî yararlanacağı serveti
biriktirir. Zekât ve sadaka veren cömert mü'min, istikbalini düşünen
kimsedir; yarın gideceği yere yatırım yapmakta, içinde ebedî yaşayacağı köşkünü
hazırlamaktadır.
İnsan, malına cimrilik ettiği nisbette
şerefinden kaybeder. Kötü kimseler olsalar bile, cömertler için nice insanın
kalbinde bir sevgi vardır. İyi olsalar bile, cimrilere karşı hemen herkesin
kalbinde yalnız nefret vardır. Mallarını kendileri için bile harcamaktan
çekinen cimriler, Allah Teâlâ'nın kendilerine verdiği nimeti harcamamakla,
sadece kendilerini değil, eş ve çocuklarını da sıkıntıya sokarlar.
Çevrelerindeki diğer insanlara fenalık yapmış olurlar. Çünkü, Allah'ın
verdiği bu nimetlerde nafaka veya sadaka olarak diğer insanların da hakkı
vardır. Bu hakkın sahiplerine verilmemesi zulümden başka bir şey değildir.
Servet, Cenab-ı Hakk'ın ihsânıdır. Allah, serveti dilediğine verir, dilediğinden
alır. Mal ve mülkün gerçek sahibi O'dur. Cimriler, bu şuura eremeyen
insanlardır. "Allah'ın verdiklerinden cimrilik edenler, sakın bunun kendileri
için hayırlı olduğunu sanmasınlar; bilakis bu onların kötülüğünedir. Cimrilik
yaptıkları şey, kıyamet günü boyunlarına dolanacaktır. Göklerin ve yerin mirası
Allah'ındır. Allah işlediklerinizden haberdardır." (3/Al-i İmran, 180)
Rasül-i Ekrem'in: "Veren el, alan elden daha
hayırlıdır." (S. Müslim, K. Zekât 32; hadis no: 94 â1033-) buyurduğu
bilinmektedir. Dolayısıyla mü'minler, en sevdikleri mallardan, ihlâsla infakta
bulunmalı, zekât için malın kötülerini ayırmamalıdırlar.
İSRÂF
- İSRÂF.
- Hile Ve Aldatma Çeşitleri
- İnfak, Zekât ve Her Türlü Cömertlik, Malın Mülkün Gerçek Sahibini Hatırlatır ve Kişinin Emanet Bilincini Güçlendirir
- Çerçeveyi Belirlemek
- İsrâf; Anlam ve Mâhiyeti
- Kapitalizm; Tüketimi ve İsrâfı Dayatan Rejim..
- İnfak, Zekât ve Her Türlü Cömertlik, Ferdi/Kişiyi Maddeperestlikten Korur; Kalpteki Dünya Sevgisine Karşı Bir İlâç Olur
- Efsânelerin Yanlışlarını Ortaya Koymak
- Kur'an'da İsrafın Mânâları
- Mal; Dünya Varlığı
- İnfak ve Cömertlik İhtiras Zincirini Kırar, İnsanı Hırstan Korur, Nefsin Maraz ve İletini Tedâvi Eder
- Tüketim Çılgınlığı Konusunda Birbirimizi Eğitmek
- Müsrif; İsrafçı, Savurgan.
- a) Mütekavvim mal
- Zekât, İnfak ve Cömertlik Kişiyi Cimrilikten Korur, Cömertleştirir
- Değişime Kendinizden Başlayın
- Cimrilik; İsrâfın Zıddı Olan Aşırılık.
- b) Gayri mütekavvim mal
- Cömertlik; İsrâf ve Lüks Gibi Şeytanî Eğilimleri Azaltır
- Dünyaya, İsrafla Harcamak İçin Değil; Âhirete Azık Postalamaya Geldik!
- İktisad; Harcamada Orta Yol
- c) Menkul mal
- Cömertlik Kalbin Katılaşmasını Önler; Kalbe Sevinç, Mutluluk ve Huzur Verir
- İsrâf Konusuyla İlgili Âyet-i Kerimeler
- İnsan İktisadın Dışında Kalabilir mi?.
- d) Gayri menkul mal
- Cömertlik Halka Şefkat ve Merhameti Arttırır, Dost Kazanmaya Sebep Olur
- Konuyla İlgili Geniş Bilgi Alınabilecek Kaynaklar
- Menfaat
- e) Mislî mal
- Cömertlik, İnsanı Bir Şeye Muhtaç Olup Onsuz Olamama Tiryakiliğinden Kurtarır; Allah'tan başkasına İhtiyaç Duymama Faziletine Yükseltir
- Cömertlik; Allah'ın Verdiğini Allah Yolunda Sarfetmek.
- f) Kıyemî mal
- Allah İçin Cömertlik, Malı Ebedîleştirir
- Sehâvet
- g) Tüketime elverişli (istihlâkî) mal
- Zekât, İnfak Gibi Cömertlikler Malı Çoğaltır, Bereketini Arttırır
- Cûd
- h) Kullanmaya elverişli (isti'mâlî) mal
- Mal Yığma.
- Îsâr
- Mal-Mülk Allah'ındır
- Yeme-İçmede İsraf Az Yemenin Dindeki Önemi ve Faydaları
- Saçıp Savuranlar Şeytanın Kardeşleridir
- Rızıktaki Farklılığın Hikmetleri
- Yiyeceklerin Temiz ve Helâlinden Yararlanmak
- Kur'ân-ı Kerim'de isrâf Kavramı
- Rızık Genişliği İmtihanı Karşısında Müslümanın Tutumu.
- Tefsirlerden İktibaslar
- Hadis-i Şeriflerde İsrâf Kavramı
- İnfak; İsrafın Alternatifi
- Fakirlik Kaygısı ve İğrenç Fiiller
- Reklâm; İsrâfı Emreden Şeytânî İllüzyon.
- İnfakın Fayda ve Hikmetleri
- Tüketim Çılgınlığı ve İnsanımız.