Fecir | Konular | Kitaplar

3- Loğusalık (Nifas) ve Hükümleri

3




3- Loğusalık (Nifas)
ve Hükümleri:

 

Nifas (loğusalık)
doğum ve sonrası dolayısı ile rahimden inen bir kandır. Bu da hamilelik
döneminde rahimde kalıp dışarı çıkmayan kanın geri kalan bölümleridir. Kadın
doğum yaptı mı bu kan peyderpey dışarı çıkar. Doğum belirtileri ile birlikte
doğumdan önce kadının gördüğü kan da nifas (loğusalık) kanıdır. Fukaha bu süreyi
doğumdan önce iki ya da üç gün olarak belirlemişlerdir. Çoğunlukla görülen bunun
doğum ile birlikte görülmeye başlandığıdır. Muteber olan ise insanın hilkatinin
açık seçik ortaya çıktığı doğum halidir. İnsanın hilkatinin açıkça ortaya
çıktığı müddet seksen bir gün, azamisi ise üç aydır. Eğer bu süreden önce kadın
düşük yapacak olup bununla birlikte kan da husule gelirse, buna itibar etmez.
Bundan ötürü namazını, orucunu bırakmaz. Çünkü bu bozuk bir kandır ve bir
akıntıdır. Dolayısıyla bu durumdaki kadının hükmü mustahazanın hükmü gibidir.

Loğusalığın
çoğunlukla görülen azami süresi kırk gündür. Bu ya doğum ile birlikte başlar
yahut da az önce geçtiği gibi doğumdan iki ya da üç gün öncesinden başlar. Çünkü
Ümm Seleme radıyallahu anha rivayet ettiği hadiste şöyle buyurmaktadır:
"Resulullah hayatta olduğu dönemde loğusa kadın kırk gün beklerdi."[1]



Tirmizi ve
başkalarının naklettiklerine göre ilim adamları bu hususta icma etmişlerdir. Kan
çıkmasının kesilmesi suretiyle eğer kırk günden önce temizlenecek olursa o vakit
kadın gusleder ve namazını kılar. Çünkü loğusalık kanının asgari sınırı yoktur.
Zira bu hususta onu sınırlayan bir delil gelmemiştir. Kırk günü tamamladığı
halde kan çıkması kesilmeyecek olursa, eğer bu süre adetine tesadüf etmişse bu
bir ay halidir. Eğer adetine rast gelmiyor ve yine akmaya devam edip kesilmiyor
ise, o takdirde bu bir istihaza kanıdır. Ondan dolayı kırk günden sonra
ibadetini terk etmez. Kırk günden fazla devam eder de bu sürekli devam etmeyip
adet haline de tesadüf etmemişse, bu gibi halde görüş ayrılıkları söz konusudur.




 



[1]
Hadisi
Tirmizi ve başkaları rivayet etmiştir.