Fecir | Konular | Kitaplar

İslâm Felsefesi mi? .

İslâm Felsefesi mi




İslâm Felsefesi
mi?

 
Materyalistler, felsefeleri üç
temel kategoride incelerler: "idealizm, materyalizm ve bilinemezcilik." Sonra
bütün dinleri ide­alizmin içinde sayar, onu çürütmekle dinleri de çürüttüklerini
söylerler.
 Biz, bu sınıflandırmanın hem
yanlış, hem de kötü niyet ürünü olduğu kanaatin­deyiz. "Özünü yitirmiş dinler"e
ve "beşerî düşünceler" demek olan felse­felere hiçbir biçimde benzemeyen İslâm
ayrı bir katego­ride ele al­ınmalı. "Materyalizmin zıddı idealizmdir,
materyalizm dinlerin karşı kutbundadır, şu hâlde İslâm'la idealizm aynı  şeydir"
şeklinde özetle­nebilecek akıl yürütmenin hiçbir hakikatı yoktur.
Gerçi idealizmde "tanrı inancı"
vardır, bu yüzden de onu, materyalizm gibi tamamen inkârcı bir felsefeyle bir
tutamayız, ama biliriz ki, sonuçta o bir "felsefe"dir ve İslâmiyet'le ilgisi
yoktur. Kur'ân-ı Kerimde güzel isimleri ve benzersiz sıfatlarıyla tanıtılan
Allah Tealâ ile, bu filozofların sınırlı zihinlerinin ürünü olan bir ilâhın aynı
varlık olmadığı açıktır.
İslâmiyet'in kâinata bakış
açısı hiçbir felsefeyle kıyaslanamayacak derecede "özgün"dür. Her meselede
olduğu gibi "varlık" konusunda da islâm, "ifrat" ve "tefrit"i terketmiş,
"vasat"ı, yani "müstakim yolu" gös­termiştir. Madde vardır, nesneler vardır, dış
âlemde görünenler bir ha­yal, bir vehim değildir, ancak bu var oluş
"kendiliğinden" değildir, Allahın  yaratmasıyladır.
Allah "vâcib" varlıktır,
ezelîdir, ebedîdir, varlığı kendindendir, bir başkasının etkisiyle var
olmamıştır. Nesneler, şeyler ise "mümkin" varlıklardır, Allahın yaratmasıyla var
olmuşlardır, ama hayal ve vehim değillerdir. Gerçi varlıkları "vacib" varlığa
oranla "zayıf bir zıll" ve "kararsız bir gölgedir," fakat yine de dış âlemdeki
gerçeklikleri göz ardı edilemez.
Varlıkların zaman ırmağında
devamı ve mekân deryasında sebatı "Kayyum" isminin tecellisiyledir. Her "şey"
bir "eser"dir, ustasının "güzel isim­ler"ine ayna olmuştur. Bir kitap nasıl
yazarının ilmini gösterirse, kâinat kitabı da yaratıcısını göstermektedir. Bu
bakış açısının, maddeyi tanrılaştıran materyalizme ve "dışımızdaki nesnel dünya
bizim fantezimizdir" diyen ide­alizme benzemediği olabildiğince açık değil mi?

[1] 

 



[1]
Ahmet Kalkan, Kur'an Kavram Tefsiri.