Hulefâ
Hulefâ-yı Râşidîn Döneminde Mescidler:
İslâmiyet, Hulefâ-yı Râşidîn
döneminde doğudan batıya, kuzeyden güneye çok geniş bir alana yayıldı. Kur'an ve
sünnette fazileti anlatılan (9/Tevbe, 18; Buhârî, Salât 65; Müslim, Mesâcid 24,
25) nasslardan ilham alan râşid halîfeler, ilk merhalede Mescid-i Harâm ve
Mescid-i Nebevî'de bazı yenileme ve genişletme çalışmaları yaptılar. Kudüs'ü
fetheden Hz. Ömer, Mescid-i Aksâ'nın bir çöplük haline getirilmiş olan yerini
tesbit ettirerek burada büyük bir mescid yaptımıştır. Günümüzde "Ömer mescidi"
denilen bu mescidin basit bir yapısı olmasına rağmen, burada 3000 kişi namaz
kılabiliyordu. Hz. Osman, Mescid-i Nebevî'yi daha da genişletip kaliteli inşaat
malzemesi kullanmak sûretiyle yeniden inşâ ettirmiştir. Müslümanların eline
geçen yerlerde -fethediliş şekline göre- ya eski mâbedler kısmen veya tamamen
câmiye çevriliyor veya mâbedler oldukları gibi bırakılarak sadece yeni mescidler
binâ edilmek üzere bir arâzi ayrılıyordu.
Hulefâ-yı Râşidîn'in
uygulamaları, daha sonraki dönemlerde örnek teşkil etmiştir. İslâm idaresine
bağlanan şehirlerin halkıyla yapılan anlaşma şartlarına uygun olarak mâbedler
muhâfaza edilmiş ve halkın ibâdetlerini serbestçe yapmasına izin verilmiştir.
Hârun Reşid, zamanın kadısı Ebû Yûsuf'a zimmîlere ait kilise ve havraların
durumunu sorduğunda Ebû Yûsuf, kilise ve havraları olduğu gibi bırakmaları
gerektiğini, dört halîfe ve kumandanlarının uygulamalarından örneklerle
açıklamıştır (el-Harâc, s. 138). Dört Halîfe döneminde ve onlardan sonra yeni
kurulan şehirlerde ve yerleşim yerlerinde mescidler yapılmış, halkın artan
nüfusuna paralel olarak eski mescidler genişletilmiştir. İslâm dünyasının her
tarafında zamanla birçok câmi inşâ edilmiştir. Müslümanların yaşadığı her köyde
mutlaka bir câmi bulunuyor, daha ilk asırlardan itibaren köy câmilerinde Cuma
namazı kılınıyordu. Daha sonraki asırlarda devlet adamları, güçlerinin simgesi
olarak muhteşem câmiler inşâ ettirdikleri gibi bazı kişiler de câmi yaptırmaya
özel bir gayret göstermişlerdir.
Osmanlılar döneminde de başta
Bursa, Edirne ve İstanbul olmak üzere gelişen mimarî üslûplarıyla birçok câmi ve
mescid yapılmıştır. 19. yüzyılın ortalarında İstanbul'da 900'e yakın câmi ve
mescid bulunuyordu. (1) Bu, o zamanın nüfusu dikkate alındığında, şimdiki
zamanla kıyaslanamayacak çok önemli bir sayı idi.
MESCİD
- MESCİD..
- Mescid; Anlam ve Mâhiyeti
- Câmi
- İlk Mescidler
- Hicretten So a, Medine ve Civarında Yapılan Mescidler
- Medine'nin Civar Kabilelerindeki Mescidler
- Hulefâ-yı Râşidîn Döneminde Mescidler
- Mescidin Müslümanın Hayatındaki Yeri
- Kur'ân-ı Kerim'de Mescid Kavramı
- Hadis-i Şeriflerde Mescid Kavramı
- Mescid İnşâsı
- Mescidin Temiz Tutulması
- Tahıyyetü'l-Mescid
- En Faziletli Mescidler
- Cemaat
- İmamlık
- Mescidin/Câminin Fonksiyonları
- 1. Mâbed Olarak Mescid ve Mescidin Kudsiyeti
- 2. Eğitim-Öğretim ve Kültür Merkezi Olarak Mescid
- 3. Kütüphane
- 4. Câminin İslâm Devletinde Devlet Kurumu Olarak Hizmetleri a) Siyasetin Merkezi Olarak Câmi
- b) Kamu Yönetimi Açısından Câmi
- c) Câminin Adâlet Hizmetlerindeki Yeri
- d) Mescidin Askerî Amaçlar İçin Kullanılması
- 5. Mescidlerin Hastahane Olarak Kullanılması
- 6. Tutuk evi, Hapishane Olarak Kullanılması
- 7. Mescidler İrşâd Yeridir
- 8. Mescidler Buluşma ve Görüşme Yeridir
- 9. Mescidler İstirahat Yeridir
- 10. Mescidler, Nikâh ve Düğün Salonudur
- 11. Yemek Yenen Yerdir
- 12. Misâfirhanedir
- 13. Ganimet ve Malların Taksim Edildiği, Zekâtların Dağıtıldığı Mekândır
- 14. Abdest Alma Yeri
- 15. Şiir Kürsüsü
- 16. Mescidler, Aynı Zamanda Kültür Salonudur
- 17. Spor Merkezidir
- 18. Farklı Dinlerden Misâfirlere Mâbed
- 19. Karz-ı Hasen Kurumu
- 20. İstişâre ve Organizasyon
- Câmilerin İdâresi ve Görevlileri a) Câmilerde Merkezî İdâre
- b) Mâlî Durum
- Câmi Görevlileri
- İmam
- Hatip
- Müezzin
- Vâiz ve Kussâs
- Kaarî
- Kayyim, Hademe
- Dersiâm
- Bevvâb
- Ferrâş
- Cüzhân
- Duâhân
- Mevlidhân
- Devirhân
- Naathân
- Şeyhu'l-kurrâ
- Müderris
- Muhaddis
- Hâfız-ı kütüp
- Kandilci
- Mahyacı
- Buhurî
- Mescidlere Ait Hükümler
- Câmi İnşaatı, Onarımı ve Bakımı
- Câmi Âdâbı
- Kıble, Mihrâb, Minber, Ezan, Cemaat Kıble
- Yönlerin En Güzelini Tercih; Kâbe'ye Dönmek
- Mihrâb
- Minber
- Kürsü
- Ezân
- Ezanın Başka Dillerde Okunması
- İlk Ezan
- Ezan Yasağı; Allahu Ekber'den Ta ı Uludur'a
- Minâre
- Müezzin Mahfili
- Hünkâr Mahfili
- Namazgâh
- Cemaat
- Namaz ve Cemaat
- Mescid-i Haram, Mescid-i Aksâ, Mescid-i Nebevî
- Mescid-i Nebevî
- Mescid-i Aksâ
- En Fazileti Üç Mescid ve Bugünkü Konumları
- Bu Üç Mescid, Günümüzde Müslümanların Esâretini Haykırıyor!..
- Kıblelerimize Yönelerek Kıyam
- Kiliseden Câmiye; Câmiden Müzeye Ayasofya.
- Dırar Mescidi, Takvâ Mescidi Dırar Mescidi
- Takvâ Mescidi
- Mescidlerin Sanat ve Mimari Yönü.
- a) Mimarî Yönden Câmi
- b) Tezyînî Sanatlar Yönünden Câmi
- Minber
- Mihrab
- Yeryüzü Mescidi
- Günümüz Mescidleri; Bid'atler ve Mescidlerin Yeniden İhyâsı Bid'at Nedir?.
- Mescidlerdeki Bid'atler
- Câmilerde Bir Büyük Bid'at; Mevlid.
- Bir Büyük Bid'at Daha; Mescidlerin Süse Boğulması
- Câmilerimizin Yeniden İhyâsı
- Mescid Konusuyla İlgili Âyet-i Kerîmeler
- Konuyla İlgili Hadis-i Şerif Kaynakları
- Konuyla İlgili Geniş Bilgi Alınabilecek Kaynaklar