Fecir | Konular | Kitaplar

Hadis-i Şeriflerde Mescid Kavramı

Hadis

Hadis-i Şeriflerde Mescid Kavramı

"Allah'ın en çok sevdiği
yerler mescidlerdir. Allah'ın en fazla nefret ettiği yerler de çarşı ve
pazarlardır." (Müslim, Mesâcid 288, hadis no: 671)
"Yeryüzü bana mescid ve
(teyemmüm için) temiz kılındı. Ümmetimden kim bir namaz vaktine ulaştımı nerede
olursa namazını kılsın." (Nesâî, Mesâcid 42, hadis no: 2, 56)
"Yedi sınıf insan vardır ki
Allah onları kendi (arş'ının) gölgesinden başka hiçbir gölge bulunmayan
(kıyâmet) gün(ün)de (arş'ının) gölgesinde gölgelendirecektir. (Bunlar:) Âdil
imam (yönetici), Allah'a ibâdet ede ede yetişen genç, kalbi mescidlere bağlı
olan kimse, Allah için sevişen, O'nun için bir yere gelen; O'nun için
birbirinden ayrılan iki kimse, kendisini mevkî sahibi ve güzel bir kadın
(fenâlığa) dâvet ettiği halde: 'Ben Allah'tan korkarım' diyen adam, sol elinin
verdiğini sağ eli duymayacak derecede gizli sadaka veren kimse ve tenha bir
yerde Allah'ı zikrederek gözleri boşanan kimsedir." (Müslim, Zekât 91, hadis
no: 1031)
Câbir İbn Semüre (r.a.)
anlatıyor: "Rasûlullah (s.a.s.) mescide girince cemaati bir kısım halkalar
halinde gördü ve: "Sizleri niye böyle (tek bir cemaat halinde değil de)
dağınık gruplar halinde görüyorum?" buyurdu. (Müslim, Salât 119, hadis no:
430; Ebû Dâvud, Edeb 16, hadis no: 4823)
Ebû Said el-Hudrî (r.a.)
anlatıyor: Benî Selîme (Ensâr'dan bir grup) Medine'nin uzakça bir kenarında
oturuyordu. Mescid-i Nebevî'nin yakınlarına taşınmak istediler. Bunun üzerine şu
mealdeki âyet indi: "Şüphesiz ölüleri dirilten, işlediklerini ve eserlerini
yazan Biziz. Her şeyi apaçık bir Kitapta saymışızdır." (36/Yâsin, 11).
Rasûlullah (s.a.s.): "Ayak izleriniz (sevap olarak) yazılıyor" dedi.
Yerlerinde kaldılar. (Tirmizî, Tefsir Yâsin, hadis no: 3224)
Ebû Zer (r.a.) anlatıyor: "Rasûlullah
(s.a.s.) mescidde iken huzuruna girdim. Bana: "Ey Ebû Zer, mescide tahiyye
(selâm vermek) gerekir" buyurdu. Ben: "Mescide verilecek selâm nedir?" diye
sorunca: "(Girince) kılacağın iki rekât namazdır" buyurdu..." (Kütüb-i
Sitte Terc. c. 4, s. 381)
Hakîm İbn Hizâm (r.a.)
anlatıyor: "Rasûlullah (s.a.s.) mescidde kısas infâzını, (kötü) şiir okunmasını
ve hadlerin tatbik edilmesini yasakladı." (Ebû Dâvud, Hudûd 38, hadis no: 4490)
"Namazlarınızdan bir kısmını
evlerinizde kılın; sakın onları kabirlere çevirmeyin!" (Buhârî, Salât 52,
Teheccüd 38; Müslim, Müsâfirîn 208, hadis no: 777; Ebû Dâvud, Salât 346, hadis
no: 1448; Tirmizî, Salât 331, hadis no: 451; Nesâî, Salâtu'l-leyl 1, hadis no:
3, 197).
"Sizden kim namazını
mescidde kılarsa namazından bir pay da evi için ayırsın. Zira Allah, evinde
kılacağı namaz için dahi bir hayır takdir etmiştir." (Müslim, Müsâfirîn 210,
hadis no: 778)
Muaz bin Cebel (r.a.)
anlatıyor: "Rasûlullah (s.a.s.) bağ ve bahçelerde namaz kılmayı da müstehab
(sevimli ve hoş) sayardı." (Tirmizî, Salât 249, hadis no: 334)
"Bir kimsenin mescide
ilgisini görürseniz, onun mü'min olduğuna şehâdet edin; zira Cenâb-ı Hak şöyle
buyuruyor: "Allah'ın mescidlerini ancak Allah'a ve âhiret gününe iman edenler
îmar ederler." (9/Tevbe, 18) (Tirmizî, Tefsîr Sûre 2, hadis no: 3092)

Hz. Âişe (r.a.) anlatıyor: "Sa'd
ibn Muaz, Hendek savaşı sırasında kol damarından yaralanınca, Rasûlullah
(s.a.s.) onun için mescide bir çadır kurdurdu. Maksadı, onu daha yakından
ziyâret etmek (ve ilgilenmek)ti." (Ebû Dâvud, Cenâiz 8, hadis no: 310; Nesâî,
Mesâcid 18, hadis no: 2, 45)
"Müslüman bir kimse, namaz
ve zikir için mescidi vatan edindiği (çokça gitmeyi alışkanlık haline getirdiği)
zaman, Allah'ın onun bu halinden duyduğu sevinç, tıpkı gurbette adamı olan
kimselerin onların yanına dönmesiyle (kavuşmaktan) duydukları sevinç gibidir."
(Kütüb-i Sitte Terc. c. 17, s. 15)
"Birinizin hanımı mescide
gitmek için izin talep ederse ona engel olmasın (izin versin)." (Buhârî,
Cum'a 12, Ezân 162, 166, Nikâh 116; Müslim, Salât 134; Ebû Dâvud, Salât 53;
Tirmizî, Salât 400; Muvattâ, Kıble 12)
Hz. Büreyde (r.a.) anlatıyor:
"Bir adam mescidde yitiğini ilan etti ve: "Kim kızıl deveyi gördü?" dedi. Bunu
işiten Peygamber (s.a.s.): "Bulamaz ol! Mescidler neye yarayacaksa (ne
maksatla yapılmışsa) onun için inşâ edilmiştir (gâyesinden başka maksatla
kullanılamaz)!" buyurdular. (Müslim, Mesâcid 80)
"Rasûlullah (s.a.s.) mescidde
alışveriş yapmayı, yitik ilan edilmesini (kötü) şiir okunmasını yasakladı. Keza
Cuma günü namazdan önce halka teşkil edilmesini de yasakladı." (Ebû Dâvud, Salât
220; Tirmizî, Salât 240; Nesâî, Mesâcid 22, 23)