Fecir | Konular | Kitaplar

11) Nine.

11



11) Nine
 

Buradaki nineden maksat, araya fasit dede girmeyen, anne veya baba tarafından
büyük annedir. Babanın annesi veya onun annesi, annenin annesi veya onun annesi
gibi ki, bunlara sahih nine denir. Araya fasit dede girmesi hâlinde, ondan
sonraki nineye fasit nine denir. Ölenin annesinin babasının annesi gibi. Bunlar
miras hukuku bakımından zevi'l-erhâm içinde yer alırlar.

1- Sahih nineler mirasçı oldukları
durumlarda altıda bir alırlar. Nine birden fazla ise bunu eşit olarak
paylaşırlar.

2- Nine ana ile beraber bulunursa veya
baba ve dededen nineler baba veya dede ile birlikte bulunurlarsa mirasçı
olamazlar. Keza yakın derecedeki nine uzak olanı mirastan düşürür.
el-Cassâs,
Ahkâmü'l-Kur'an; İbnü'l-Arabî, Ahkâmü'l-Kur'an; İbn Kesîr, Tefsîru'l-Kur'ani'l-Azîm,
miras ayetlerinin tefsiri; İbn Rüşd, Bidâyetü'l-Müctehid, II, 322-329; İbnü'l-Hümâm,
Fethu'l-Kadîr, IV, 39 vd.; el-Mevsılî, el-İhtiyâr, V, 85-86 vd.; Seyyid Şerif
el-Cürcâni, Şerhu's-Sirâciyye, s. 3-4, vd.; el-Kâsânî, Bedayiu's Sanâyi', III,
99; Fetâvâ'l-Hindiyye, I, 353; Bilmen, Hukuk, İslâmiyye ve İstılâhâtı Fıkhıyye
Kâmusu, İstanbul 1951, IV, 507-535; Ebû Zehra, Ahkâmü't-Tarikât ve'l-Mevârîs,
Kahire, (t.y.) s. 121-180; Hamdi Döndüren, Delilleriyle İslâm Hukuku, Şahıs,
Âile ve Çözümlü Miras, İstanbul 1983, s. 417-491)

[1]

 



[1]
Hamdi Döndüren, Şamil İslâm Ansiklopedisi, s. 160-162.