Fecir | Konular | Kitaplar

Nifak ve Münâfık; Anlam ve Mâhiyeti

Nifak ve Münâfık




Nifak ve
Münâfık; Anlam ve Mâhiyeti



 

Nifak: ne-fe-ka kökünden türemiştir.
Nefeka kelimesi: Eşyaya rağbeti olmak, tükenmek, azalmak, ruhu çıkmak, ölmek,
tünel, tarla faresinin (köstebek) deliğinden çıkıp girmesi gibi anlamlara gelir.
İnfak kelimesinin de türediği nefeka kelimesinin bitmek, tükenmek, azalmak ve
ölmek anlamlarından yola çıkarak; münafıkların bitmişliğini, tükenmişliğini,
imanda azalmayı ve ölü bir kalbe sahip oluşlarını ifade için bu kelime seçilmiş
olmalıdır. Münafık, nifak kelimesinin ism-i failidir; yani nifak yapan, nifak
sahibi demektir.  İstılah (terim) anlamı ise, bazı sebepler yüzünden İslam'a
girip zahiren müslüman görünmek, içten içe ise kâfirliğini gizlemektir. Yani
dıştan müslüman gözüküp içinden inanç ve düşünce olarak küfürde olmaktır. Bu
tanım ve yargı, içinde gizlediği şey, iman esaslarına ait bir inkâr ve yalanlama
olan, itikadî münafıklık içindir; bu kimse,  hâlis münafıktır. Eğer içinde
gizlediği şey, İslam inanç esaslarının inkârının dışında başka bir husus ise,
yani sadece amelle ilgili nifak alâmetlerine sahip ise, o ancak, Allah'a karşı
işlenmiş bir günah olur.

Bazı Arap dilcilerinin tespitine göre;
nifak, nâfika kelimesinden türemiştir. Nâfika, köstebek deliğine verilen addır.
Köstebeğin yuvasının iki kapısı vardır. Kapıların birinden girerken, öbüründen
çıkar.  Köstebek,  çıkacağı  bu kapıyı,  başıyla vurup dışarı çıkmasına imkân
verecek şekilde ince tutar ve bunu da başkası sezemez. Kendisini tehdit eden
tehlike, âşikâr ve belli olan giriş kapısı istikametinden gelince, hemen saklı
tuttuğu bu dayanıksız kapıdan dışarı çıkar. Kaçmak için yaptığı bu ikinci kapıya
nâfika denir. Kelimenin kaynağını bu şekilde tespit, münafığın teşhisine çok
yarayacaktır. Çünkü beşer suretindeki münafık, bir tarafıyla dine girerken,
daima kendisi için sakladığı diğer yönden de ondan çıkar. İçinden inanmadığı
halde, inanıyor gözüken birine münafık denilmiştir; çünkü küfrünü örter, gizler.
Böylece sırf zahirî lafız ve kımıldanışlarla İslam'ın içine girip bu aldatıcı
gösteriş içinde küfrünü gizlediği için, bir tünele giren ve onun içinde gizlenen
köstebeğe benzetilir. Kalbinde nifak hastalığı olanlar, köstebekler gibi yer
altı faaliyetlerinde bulunmayı meslek edinmişlerdir. Münafık, girdiği kapının
dışında tıpkı köstebek gibi aksi bir taraftan kaçış yolu bulur, dinden çıkar.
Nitekim münafıklarla ilgili şu ayet-i kerime bu durumu açıkça ortaya koyuyor:



"Eğer sığınacak bir yer, veya
(barınacak) mağaralar, yahut (sokulabilecek) bir delik bulsalardı; koşarak o
tarafa yönelip giderlerdi."
(Tevbe: 9/57)[1]

 





[1]
Ahmet Kalkan, İslam Akaidi: 273-274.
Ahmet Kalkan, Kur'an Kavram Tefsiri.