Fecir | Konular | Kitaplar

Mut'anın Yasaklandığını Bildiren Sünnet Delili

Mut



Mut'anın Yasaklandığını Bildiren
Sünnet Delili:

 

Mut'anın tam olarak hangi tarihte yasaklandığı belirli değildir. Buhârî'deki
rivâyette onun Hayber günü yasaklandığı (Buhârî, Nikâh 7/16); Müslim'deki
rivâyette Mekke'nin fethinde nehyedildiği (Müslim, Nikâh, 22); Müslim'in başka
bir rivâyetinde Huneyn savaşının bir kolu olan Evtas savaşı sırasında
yasaklandığı (Müslim, Nikâh, 3, hadis 18); İbn Mâce ve Ebû Dâvud'un
Sünenlerindeki hadislerde ise Vedâ haccı sırasında nehyedildiği (İbn Mâce, Nikâh
44; Ebû Dâvud, Nikâh 14, hadis no: 2072) bildirilmektedir.
Hz.
Ali (r.a.)'den, şöyle dediği rivâyet edilmiştir: "Nebî (s.a.s.), Hayber gününde
mut'a nikâhını ve evcil eşeklerin etini yasaklamıştır" (Buhârî, Nikâh 31;
Müslim, Nikâh 29-32; İbn Mâce, Nikâh 44).

Semûre bin Ma'bed el-Cühenî'den çeşitli yollarla nakledilen bir hadîs, mut'anın
sonsuza kadar yasaklandığını belirtmektedir. Rasûlullah (s.a.s.) ile birlikte
Mekke fethine katılan Seleme, orada Allah elçisinin izin vermesi üzerine bir
câriye ile mut'a yapmış, rivâyete göre bir veya üç gün câriye ile beraber
olduktan sonra, sabahleyin Rasûlullah'ın (s.a.s.) Hacer-i Esved ile Kâbe kapısı
arasında durarak şöyle buyurduğunu nakletmiştir: "Ey insanlar, ben size
kadınlarla mut'a yapmanız konusunda izin vermiştim. Şüphesiz Allah, onu kıyâmet
gününe kadar haram kılmıştır. Kimin yanında (mut'a nikâhı ile tuttuğu) kadın
varsa, onu serbest bıraksın. Onlara verdiklerinizden hiçbir şey geri almayınız."
(Müslim, Nikâh 19, 22, 24; İbn Mâce, Nikâh 44; Dârimî, Nikâh 16; Ahmed bin
Hanbel, III, 406). Bazı rivâyetlerde bu yasaklamanın Vedâ haccı sırasında
yapıldığı belirtilir (bkz. İbn Mâce, Nikâh 44, hadis no: 1962).

Mut'anın ne zaman yasaklandığını bildiren hadisler arasındaki bu çelişkiler,
hadisçiler tarafından giderilerek, mut'anın birkaç kez yasaklanıp serbest
bırakıldığı belirlenmiştir. İmam Nevevî'ye göre, mut'a hakkındaki nehy ve
serbest bırakma iki kez vuku bulmuştur. O şöyle der: "Hayber'den önce helaldi.
Hayber'de yasaklandı. Mekke fethinde mubah kılındı. Evtas vak'ası da Mekke'nin
fethini müteâkip olmuştur. Bundan üç gün sonra da mut'a ebediyyen haram
kılınmıştır." (en-Nevevî, Şerhu Sahihi'l-Müslim, IX, 193, Alûsî, a.g.e., V, 5,
6).