Bilimin Putlaştırılması
Bilimin
Putlaştırılması
Bilgi Kaynakları
ve Vahy:
Bilgi nedir? Bilginin mahiyeti nedir? Neyi, ne
kadar bilebiliyoruz? Bildiklerimizin doğruluk derecesi nedir? Bilgimizin kaynağı
nedir? Nereden elde edilir? Duyularımız bize bilgi sağlayabilir mi? Aklımızın
bilgi ile ilişkisi nasıldır? İnsan, gerçeği, varlığın hakikatini, gerçeklerin
neler olduğunu ve ilâhi meselelerin esasını hangi yollarla bilebilir? Bilginin
sebepleri, kaynakları nelerdir? Bu ve benzeri sorular insanoğlunun aklını
meşgul eden ve edecek olan sorulardır.
Kimine göre gerçeğin bilgisi sadece duyu
organları vasıtasıyla bilinebilir. Bu inanca sahip olanlar sadece gözlenebilen,
ölçülebilen, deneye tabi tutulabilen şeylerin bilinebileceğine inanır.
Bazılarına göre bilginin elde edilme yolu sadece akıldır. Bilgi kaynağı olarak
yalnızca aklı kabul edenler, aklın kavrayamadığı, idrakin alamadığı şeylerin
bilinemeyeceğine inanırlar. Sadece ilham, rüya veya sezgi yolu ile bilgi
edinilebileceğine inananlar ise, diğer vasıtaları bilgi kaynağı olarak kabul
etmezler.
Görüldüğü gibi, herkes kendi inancına uygun
olanı bilgi kaynağı kabul etmekte; diğer vasıtaları kaynak olarak kabul
etmemektedir. Bir diğer önemli nokta ise, yukarıda geçen vasıtaları bilgi
kaynağı olarak görenlerin tümünün "vahy"i bilgi kaynağı olarak kabul
etmemeleridir.
Kur'an, bilgi kaynağı olarak, vahiy
başta olmak üzere, doğru haberi, duyuları ve akıl yürütmeyi
göstermektedir. "Nitekim kendi içinizden, size âyetlerimizi okuyan, sizi
(kötülüklerden) temizleyen, size Kitab'ı ve hikmeti öğreten, size
bilmediklerinizi bildiren bir Rasûl gönderdik." (2/Bakara, 151).
Âyetlerin anlatılması ve açıklanması duyuları, kitap ve hikmetin öğretilmesi
aklı, bilinmeyenlerin bildirilmesi de vahyi hatırlatmaktadır. Aklı kullanmayı,
duyu organlarının, özellikle de göz ve kulağın değerlendirilmesini, her şeyden
önce vahye uyulmasını Kur'an nice âyette ısrarla vurgular. Hayatın
gayesi, Allah'ı bilmek, inanmak ve O'na İbâdet (kulluk) yapmaktır. O'nu tanımak
ve bilmek, bilgilerin en üstünü ve yücesidir. İnsan, ancak bilgi vasıtalarıyla
Allah'a giden yolu bulabildiği gibi, kendisini ve çevresini de bu araçlarla
tanır ve bilir.
İslâm inancına göre insan, gerçeğin bilgisini üç
yoldan elde eder. Yani, bilginin kaynağı üçtür. İnsan üç yolla ilim elde eder.
Bunlar: 1- Doğru haber: a) vahiy, b) mütevatir haber, 2- Selim hisler dediğimiz
sağlıklı beş duyu, 3- Akıl.
Aslında bilginin yegâne kaynağı Allah'tır. Vahyi
indiren Allah olduğu gibi, duyu organlarımızı ve aklımızı yaratan ve bunları
ilme yetenekli kılan da Allah'tır. Bunu idrâk eden kimse, bildikleriyle övünmez
(Bkz. 2/Bakara, 32; 5/Mâide, 109).
Bizler ancak vahiy sayesinde ahireti, cenneti,
cehennemi, melekleri...bilebiliriz. Çünkü bunlar gaybla ilgili konular
olduğundan akılla, ya da duyularla bilinemez. Vahy, sadece gayb alanında
bilgi kaynağı değil; aynı zamanda, bütün varlıkların sahibi ve yaratıcısının,
her şeyi bilen Zât'ın haber verdiği her konu için kesin bilgi kaynağımızdır.
"Gayb hazinelerinin anahtarları Allah'ın
yanındadır. Gaybı ancak O bilir. O, karada ve denizde ne varsa hepsini bilir.
O'nun ilmi dışında bir yaprak dahi düşmez. Yerin karanlıklarında tek bir tane,
bir zerrecik, yaş ve kuru ne varsa hepsi Kitab-ı Mübin'de, Allah'ın ilmindedir."
(6/En'âm, 59) "Yaratan (Allah) hiç bilmez mi?" (67/Mülk, 14)
"Allah, herşeyi en iyi bilendir. (8/Enfâl, 73) "Allah, size
bilmediklerinizi bildirmek ve sizden öncekilerin yollarını göstermek ve iyi hale
dönüşünüzü görerek günahlarınızı bağışlamak diler. Allah hakkıyla bilendir,
hüküm ve hikmet sahibidir." (4/Nisâ, 26) "Şüphesiz ki Biz onlara iman
edecek bir kavme hidâyet ve rahmet düsturu olması için, tam bir ilim ile fasıl
fasıl ayırdettiğimiz bir Kitap gönderdik." (7/A'râf, 52) "...Ve 'Rabbim,
benim ilmimi artır' de." (20/Tâhâ, 114)
Câhiliyye toplumlarında, vahyi kabul etmeyen
câhilî eğitim sistemleri, vahyi ilim kaynaklarının, bilgi vasıtalarının
içine katmazlar. Bundan dolayı bilim, câhiliyye düzenlerinde bir put haline
dönüşmüştür. Her şeyi tümüyle bilen Allah'ı bilime karıştırmak istemeyenler, hiç
uzlaşmaması gereken bilimle câhilliği (câhiliyyeti) bir arada barındırma
şerefini(!) kazanabilmişlerdir.
Sözde bilim adamları, ilk insanın yaratılışından
onun bilgi sahibi olmasına; kalemle yazmasından fıtratıyla ilgili özelliklerine
kadar birçok konuyu, vahyi reddetmenin sonucu olarak ispatlanmamış faraziyelere,
mesnedsiz teorilere dayandırmakta, bunları da bilim diye kitlelere
yutturmaktadırlar. Mü'minler için Allah Teâlâ'nın kitabında ve Rasûlü Ekrem'in
sünnetinde kat'i olarak yer alan her haber (vahy) ilim hükmündedir.
Hatta, akıl ve duyu organları bu vahyî haberlerin mahiyetini kavramasalar da
vahy, kesin bilgi kaynağımızdır. Vahye ters düşen her türlü bilimsel teoriler de
ilim tanımı dışında kalır.
Kur'an da zihinde dondurulmuş ölü bilgiler
istemiyor. Muhammed Kutub bu konuda şunları söyler: Zihinde kalan, aksiyon
haline gelmeyen, donuk, ölü fikirlerin İslâm nazarında hiç kıymeti yoktur.
İslâm'ın ve Kur'an'ın istediği ilim, kalpten kalbe geçen, vicdanları harekete
geçiren, pratiğe dönük faydalı bilgidir.
[1] Bilgi kırıntılarının ilim olabilmesi için,
güncelleştirilmesi, özümsenmesi, benimsenip hayata geçmesi gerekmektedir.
Kur'an'da müşriklerin "yağmuru kim yağdırıyor, gökleri ve yeri yaratan
kimdir, sorularına "Allah" diye cevap verdikleri ifade edilir. Demek ki gökleri
ve yeri Allah'ın yarattığını biliyorlardı. Fakat bu bilginin onlar için pratikte
hiçbir faydası yoktu; Yaratıcıyı kabul etmenin özümsenen, benimsenip uygulanan,
yani bu bilginin ilim ve iman olması için gereken işlem yoktu. Bu nedenle Kur'an,
o bilgiye değer vermiyor ve sahiplerini "câhiller", "bilmeyenler" olarak
tanıtıyor.
Elbette Ebû Cehil, zır câhil değildi, toplumda
sözü geçerli olan, devleti ve orduyu yönetecek bilgilere sahipti. Ama İslâm,
onun bildiği doğru kırıntıları ile mutlak doğru arasında bağlantı kuramadığı
için, ve esas bilinmesi gerekeni bilemediğinden, bildiklerinin ilim olmadığı
hükmünü vurarak, ona "câhillerin atası" "atacâhil = câhil baba" ismini verdi.
Kur'an, dünya hayatının sadece zahirî bilgilerine sahip olanlar için şöyle
buyuruyor: "Onlar, dünya hayatının görünen kısmını bilirler. Onlar, âhiretten
habersizdirler." (30/Rûm, 7)
[1]
Muhammed Kutub, İslâm'da Ferd ve Cemiyet, s. 305
PUT VE PUTA TAPMA
- PUT VE PUTA TAPMA..
- Put; Anlam ve Mâhiyeti
- Putlara Tapınmanın Sebepleri
- Putperestlik
- Tarihten Günümüze Put ve Putlaştırma
- İlâh Nedir; Putlaştırıp İlâhlaştırma Nasıl Olmaktadır?.
- İlâh'ın Kur'an'daki Iki Mânâsı
- İlâh Düşüncesi
- Putlaştırılıp İlâh Haline Getirilen Bâtıl Ta ı Anlayışları
- Kur'ân-ı Kerim'de Put Kavramı ve Puta Tapma.
- Kur'ân-ı Kerim'de Her Çeşit Puta Tapma ve Şirk, Şu Şekillerde Tanımlanır
- Hadis-i Şeriflerde Put Kavramı ve Puta Tapma.
- Tevhid Penceresinden Günümüz ve İnsanımız.
- Tevhidin ve Putçuluğun Amelle İlişkisi
- Muvahhid; Tüm Putları Her Şekilde Reddeden Mü'min.
- Endâd; Bir Şeyi Allah'a Denk Tutma ve Putlaştırılan Sevgi
- Endâd Edinmenin İki Yansıması a- Endâdı (Bir Şeyi) Allah'ı Sever Gibi Sevmek
- b- Endâda Tâbi Olup Allah'a İtaat Eder Gibi İtaat Etmek
- Şirk; Putlaştırmanın Genel Adı
- Şirk ve Küfür İlişkisi
- Şirk En Büyük Zulümdür
- Şirk İnancının Bir Temeli Yoktur
- Allah (c.c.) şirk günahını affetmez
- Şirk koşmadan ölenlerin affedileceği umulur
- Şirkin ve Putperestliğin Çağdaş Yansımaları
- Güncel Câhilî Eğitimde Şirk
- Şirkin Sebepleri
- 1-) İnsanın Kendisini/Hevâsını (Basit Arzu ve Şehvetlerini) Ta ılaştırması
- 2-) Ataların Yolunu Körü Körüne Tâkip Etmek, Gelenekleri, Örf ve Âdetleri Yüceltmek, Irkçılık
- 3-) Aşırı Hürmet ve Saygı; Diğer Varlıkları Allah ve Rasûlünden Çok Sevmek
- 4- Kibir, Büyüklenme (İstikbar)
- 5- Haddi Aşmak (Taşkınlık)
- 6- Utuv ve Tuğyan (Çılgınlık, Azgınlık)
- 7- İstiğnâ (Kendisini Yeterli Görmek), Zenginlik ve Refahla Şımarma, Dünyevî Endişeler
- 8- Cebbarlık
- 9- Çoğunluğa, Sürüye Uymak; Zanna Tâbi Olmak
- Şirkin Çeşitleri
- 1-) Şirk-i İstiklâl
- 2-) Şirk-i Teb'iz
- 3-) Şirk-i Takrib
- 4-) Şirk-i Taklid
- 5-) Şirk-i Esbâb
- 6) Şirk-i Ağrâz
- Şirk ve Putlaştırma İçin Bazı Örnekler
- Allah'ın Sıfatları Konusunda Şirke Düşmek.
- Hâkimiyet Şirki;
- Allah'tan Başka İlâh Kabul Etmek
- Allah'tan Başka Rabler Edinmek
- Yakınlaştırma ve Vâsıta Anlayışıyla; Şefaatçi Kabulü ile Düşülen Şirk
- Allah ile insanlar arasında, İbâdetleri Allah'a çıkaran ve aracılık/arabuluculuk yapan varlıklar olduğuna inanmak
- Velî/Dost Edinme Şekliyle Şirk; Mü'minleri Bırakıp Kâfir ve Münâfıkları Velî/Dost Edinmek
- Herhangi Bir İbâdet Şekliyle, Özellikle Duâ Hususunda Şirke Girmek, İbâdeti Allah'tan başkasına yapmak.
- Allah ve Rasûlü'nden Geldiği Kesinlikle Sâbit Olan Nasslara, Hükümlere Bir Bütün Olarak Tümüne İnanmamak
- Kur'an'la, Sünnetle, Dinle, Peygamberle Alay Etmek, Onlara Hakaret Etmek
- Allah'tan Başkasına Tevekkül Etmek, Mutlak İtimad ve Güven Duymak
- Sevgi, Hürmet ve Bağlılık Yönüyle Şirk. Bir İnsanı veya Nesneyi, İdeolojiyi Aşırı Şekilde Severek Putlaştırmak
- Allah'tan Başkasının da Gaybî Yollarla Fayda ve Zarar Verebileceğine İnanmak
- Allah'ın Âyetlerinden Yüz Çevirmek
- İtaat ve İttibâ Yoluyla Şirk. Tâğutların Hükmünü Allah'ın Hükmüne Tercih Etmek, İslâm'ın Yaşanıp Kur'an'ın Hâkim Olmasını İstememek, Rasûlullah'ın Örnek ve Önder Olduğunu Kabullenmemek.
- Kötülüğü Hoş Karşılayıp Yayılmasına Seyirci Kalmak, Kötülüğü Emretmek
- Korku Yönüyle Şirk
- Cibt ve Tâğuta da İnanmak
- Tasarruf ve Hulûl Yoluyla Şirk.
- İttibâ Şirki
- Ef'âl-i Küfür; İnsanı Küfre Düşüren, Puta Tapma Sayılan Davranışlar a- Puta tapmak
- b- Mushafı pisliğe atmak gibi saygısızca davranmak
- c- Gayr-i müslimlerin tapınaklarına İbâdet kasdıyla gitmek
- d- İbâdet kasdıyla herhangi bir şahsa secde etmek
- e- Ölülerden duâ ederek bir şey istemek, kabirleri tapınak yapmak
- f- Haç takınmak
- g- Ğıyar ve zünnâr
- h- Mecûsî ve yahûdi şapkası
- i- Sihir
- Her Çeşit Putperestliğin ve Şirkin Zararları
- Şirk, Allah'ın asla affetmediği bir günahtır.
- Tasvîr (Putlaştırılan Heykel ve Resim); Putçuluğun Genel Görüntüsü.
- Haram Kılınışının Hikmetleri
- Çocuk Oyuncakları
- Boyutsuz resimleri mubah görenlerin dayandıkları deliller
- Ulemânın Görüşleri
- Resmin mekrûh olduğunu ileri sürenlerin delilleri
- Haram olduğunu söyleyenlerin delilleri
- Heykelcilik, Ressamlık, Fotoğrafçılık
- Tasvirin Kazancı
- Varlıklara 'Sûret' Veren Allah'tır
- Heykel
- Heykelin yasaklanma nedeni
- Resim..
- Tasvîrin (Resim ve Heykelin) İtikad, Fıkıh ve Sanat Açısından Hükmü.
- Atalar Kültü; Sosyal Çevre ve Geleneğin Putlaştırılması Sosyal Çevre
- Atalar Kültü
- Taklit ve Taklitçilik.
- Yozlaştırılan Din; Halkın Dini ve Hakkın Dini
- Çağdaş Bir Putlaştırma Örneği; Atatürk'e Ta ı veya Peygamber Diyenler
- Hevânın Putlaştırılması
- Hevânın İlâh Haline Getirilmesi
- Hevâsına Uyanların Özellikleri
- Allah'tan Başkasına İbâdet
- Allah'tan Başka Tapılan Varlıklar
- Allah'tan Başkasına İbâdetin Anlamı
- Putlara, Heykellere İbâdet İnsanlara Fayda ve Zarar Vermeyen, İşitmeyen, Görmeyen Putları ve Heykelleri İlâh Edinmek ve Onlara İbâdet Etmek
- Tâğuta İbâdet/Tapınma.
- Bilginleri ve Din Adamlarını Putlaştırma; Onlara İbâdet
- Şeytana ve Cinlere İbâdet
- Cinlere İbâdet
- Sanatın Putlaştırılması Sanat İçin Sanat
- Sanatın Putlaştırılması
- Sanat Dallarına Bakış Açımız
- Gök Cisimlerinin Putlaştırılıp Bâtıl Ta ı Kabul Edilmesi a- Güneşe Tapılması
- b- Aya Tapılması
- c- Yıldıza Tapılması
- d- Gök'e Ta ılık İsnâdı, Eski Türklerin Gök Ta ısı
- Günümüzde Gök ve Gök Cisimlerinin Putlaştırılması
- Günümüz ve Modern Müneccimlik
- Günümüz ve Yıldız
- Günümüz ve Felek
- Günümüz ve Arzın Kutsallaştırılıp Putlaştırılması
- Müneccimlik ve Falcılık; Gayb Bilme İddiâsı ve Yıldızları Putlaştırma.
- Burçlar
- Burç veYıldız Falının Hükmü
- Bilimin Putlaştırılması Bilgi Kaynakları ve Vahy
- Hayvanlara Tapma ve Bunun Menşei
- Yahûdilerin İneği Kutsallaştırması ve Buzağıyı Ta ılaştırması
- "Icl"in/Buzağının Putlaştırılması
- Kutsallaştırılıp Ta ılaştırılan Hayvanlar Sığır
- Boğa
- Öküz
- Apis Öküzü
- İnek
- Boynuz
- Aslan
- Yılan
- At
- Ayı
- Deve
- Kedi
- Maymun
- Kartal
- Çift başlı kartal
- Güvercin
- Köpek
- Kaplumbağa
- Eski Türkler'de Hayvanlarla İlgili İnançlar
- Kurt
- At
- Arabistan Câhiliyyesinde Hayvanlarla İlgili İnançlar
- Günümüzde Hayvanları Kutsallaştırma.
- Günümüzde Sığıra Tapma.
- Küfrün Şiarları/Sembolleri, Bâtıl Dinlerin Kutsalları; Heykel, Giyim... Şiar; Anlam ve Mâhiyeti
- Heykel
- Giyim-Kuşam, Şapka ve Kravat
- Sakal ve bıyık
- Haç (Salîb); Hıristiyanlığın Şiarı/Simgesi
- Mâbed/Tapınak.
- Putlara ve Putperestlere Karşı İbrâhimî Tavır
- Put Kıran İbrâhim (a.s.)
- Yalnızca Allah'tan Korkmak
- Putları Kırmak.
- Put ve Putperestlikle İlgili Kavramlar ve Anlamları Abbas'ın Eli
- Abd
- Abdâl
- Abhişeka
- Âb-ı Hayat
- Abradakabra
- Afrodit (Aphrodite)
- Alâim-i Semâ
- Alfabe
- Albasma
- Alkarısı
- Ali-İlâhîler (Aliyyullahîler)
- Altın Buzağı
- Ameni
- Anıtkabir (Anıt mezar)
- Animalizm
- Animizm
- Anka
- And (Yemin)
- And içme
- Arâis-i Hak
- Arbede
- Artemis
- Apollon (Apollo)
- Ariel
- Ârif
- Arrâf
- Asena
- Asya.
- Astroloji
- Astrolog
- Atalar Kültü
- Ateizm
- Ateşe Tapma
- Ateşgede
- Athene
- Atılan ok geri dönmez
- Atina
- Atlantis
- Atlas
- Avesta
- Avrupa
- Ay ata
- Ayazma
- Âyin
- Aziz (sint, saint)
- Bâtıl ve Bâtıl Dinler
- Bedîuzzaman
- Bekçi
- Bellona
- Beşler
- Bî-reng
- Brahmanizm
- Buda (Buddha)
- Budizm
- Büdelâ
- Burç
- Büt
- Cadı
- Câhiliyye
- Câhiliyye dönemi Arap Dini
- Cibt
- Cifr
- Cin
- Cincilik
- Çan
- Çaput
- Çarpmak
- Çelenk; Cenâzeye Çelenk Götürmek
- Çelîpâ
- Çevre; Sosyal Çevre
- Çokta ıcılık (Politeizm)
- Daktyl'ler ve Daktilo
- Darwinizm
- Dehriyye (Dehrîlik)
- Demirhan
- Demokrasi
- Deniz Han
- Destur
- Determinizm
- Dev
- Diana
- Dicle
- Dinadamlarını Putlaştırma Dogma
- Dörtler
- Dürzîlik
- Ekanim-i selâse
- Efendi
- Efes (Ephesos)
- Efrâd
- Efsâne (Mit, Mitos, Ustûre -ç. Esâtîr-)
- Ege (Aigeus)
- Ekstazi
- El
- Elf
- Elohim ve Elohist
- Elektra
- Ellât
- Ene'l-Hak
- Erlik Han
- Eros
- Esâtîr
- Europa (Avrupa)
- Evliyâ
- Evliyâiye
- Evtâd
- Fal
- Falcılık ve Fala Baktırmak
- Fakirizm
- Fallus Tapımı
- Fals
- Felek
- Fenâ fillâh
- Fenâ fişşeyh
- Fetiş
- Fetişizm
- Feyz
- Firâset
- Firavun
- Gavs
- Gaybı Bildiğini İddiâ Etmek ve Gaybdan Haber Vermek
- Gayb erenler
- Göz değmesi (Nazar)
- Gul ve Gulyabanî
- Habîbiye
- Hâcib-i Hak
- Haç
- Haçlı seferleri
- Hâtemu'l-Evliyâ
- Hatm-i Hâce
- Hayâl
- Hayzu'r-ricâl
- Hera
- Herakles
- Herkül
- Hıdırellez
- Hıfz
- Hızır
- Himmet
- Hinduizm
- Hesiod
- Homer (Homeros)
- Homeros-Hesiodos Dini
- Horoskop
- Hubel (Hübel)
- Hulûl
- Hulûliye
- Hurâfe
- Hurriyye
- Hüküm
- İbâdet
- İdeoloji
- İdol
- İhvân
- İkon
- İlhâm
- İlm-i Nücum
- İmâmân
- İnhinâ
- İnkâr
- İnkarnasyon (Hulûl)
- İnsân-ı Kâmil
- İrfân
- İrtidâd
- İsrâiliyyât
- Çağdaş İsrâiliyyât
- İstidrâc
- İstiğâse
- İstihâre
- İstimdâd
- Istişfâ'
- İşrâf
- Jubilee (Jübile)
- Jupiter
- Juventus
- Kâhin
- Kam
- Kapitalizm
- Kapitol
- Karnaval
- Keşf
- Kırklar
- Kıtmîr
- Komünizm
- Konfüçyüs
- Kral salonu
- Kul ve Kulluk
- Kurşun Dökmek
- Kutb (kutub)
- Kuzah
- Kült
- Kybele
- Laiklik
- İslâm'da Laiklik Yoktur
- Lât
- Maddîyyûn
- Marduk
- Mars
- Maske (Mask)
- Maskot
- Masonluk
- Materyalizm
- Meded
- Medyum
- Melek-i Tâvus
- Menât
- Merkür (Mercury)
- Metafizik
- Metapsişik
- Mevlânâ
- Mit
- Mitoloji
- Misyoner
- Mum Yakmak
- Muska (Nüsha)
- Muska ve Tılsımların Menşei
- Müneccim
- Müneccim başı
- Mürid
- Mürşid
- Nâz
- Nazar (Göz değmesi)
- Nazarlık Takmak
- Neptün
- Nigâr
- Niyâz
- Noel, Noel Baba
- Nusb (çoğulu; Ensâb)
- Nübüvvet
- Nücebâ
- Nükabâ
- Okyanus
- Olimpus
- Olimpiyat
- Ölülere Yalvarıp Duâ Etmek
- Örf ve Âdet
- Pîr
- Plutus
- Politeizm (Çokta ıcılık)
- Poseydon
- Putperest
- Râbıta
- Racül, ricâlü'l gayb
- Rûhânî
- Ruh çağırma (İspirtizmaa)
- Ruhçuluk
- Sağcılık
- Sanem
- Satürn
- Saygı Duruşu
- Sekr
- Sekizler
- Sekülarizm
- Selâm secdesi
- Septisizm
- Sfenks
- Sibel
- Siyonizm (Zionizm)
- Sofestâî (Sevfestâî)
- Sofizm
- Solculuk
- Sorumluluktan Kurtulmak Mümkün mü?.
- Sosyalizm
- Şaman (Kam)
- Şathiye
- Şeyh
- Tâğut
- Tahrif
- Tasarruf
- Taş Yapıştırmak
- Tayy-i mekân
- Tayy-i zaman
- Teberrük
- Tecellî
- Tecessüd
- Teferrüc
- Teslis
- Teveccüh
- Tılsım
- Titan
- Trakya (Thrakia)
- Türbe
- Türbelere adak
- Uğursuzluk
- Uknum-akanim
- Umay
- Uranüs
- Üçler
- Ülgen (Ülken)
- Vaftiz
- Vahdet-i şühûd
- Vahdet-i vücud
- Vahiy
- Vefk
- Velâdet
- Venüs
- Vesen
- Vesîle
- Vesvese
- Volkan (Volcanus)
- Yahova
- Yahova şâhitleri
- Yatır
- Yediler
- Yemin
- Yer altı Dünyası
- Yer-Su
- Yıldıznâme
- Zıllullah
- Ziyâret
- Put ve Heykel Konusuyla İlgili Âyet-i Kerimeler
- Konuyla İlgili Geniş Bilgi Alınabilecek Kaynaklar