Fecir | Konular | Kitaplar

Allah Yolunda Öldürülenlere Şehid Denilmesi

Allah Yolunda Öldürülenlere Şehid Denilmesi




Allah Yolunda
Öldürülenlere Şehid Denilmesi
 
Kur'an'a baktığımızda, "şehid"
kavramının bizzat "Allah yolunda öldürülen" anlamına kullanılmadığını, çok geniş
anlamının olduğunu, öncelikle de şâhid/tanıklık eden, eşyanın hakikatlerini
müşâhede eden gibi anlamları içerdiğini görürüz.
Peki, neden İslâm kültüründe
"Allah yolunda öldürülen kişi"ye "şehid" adı verilmiştir? Çünkü şehâdet (şehidlik)
ilimle, yaşayışla, adâletle Hakka şâhidlik olduğundan, bunun bir göstergesi
olarak Allah yolunda cihadla canını vermeye de şehâdet denmiş ve bu şekilde
canlarını fedâ edenlere de şehid adı verilmiştir. Doğru olduğuna inandığı şey
için kişinin hayatını fedâ etmesi, imanındaki ihlâsın bir göstergesidir. Nitekim
Rasûlullah (s.a.s.) da hadislerinde Allah yolunda öldürülen anlamında şehid
kavramını kullanmıştır. Fakat şunu belirtmekte fayda vardır ki; şehid olmak,
mutlaka savaşta ölmeyi gerektiren bir durum değildir. Belki savaşta Allah
yolunda ölmek, şehâdetin bir yan özelliğidir, aslından değildir. Şehâdetin özü,
yakînî ilim, adâlet, takvâ ve yaşayışla Hakka şâhid olmaktır. Buna göre, "Allah
yolunda cihad esnasında öldürülen her mü'min şehid, fakat her şehid Allah
yolunda mücâdele sırasında öldürülen değildir" diyebiliriz. Yani şehid, Allah
yolunda öldürülen anlamını da içermektedir. O halde Allah yolunda şeytânî güçler
tarafından öldürülen mü'mine şehid derken, şehid kelimesinin Kur'an'da
kullanıldığı şekilde mutlak ve geniş anlamını unutmamak gerekir.

[1]
  

 



[1]
Ahmet Kalkan, Kur'an Kavram Tefsiri.