Fecir | Konular | Kitaplar

Şehidin Mantığı

Şehidin Mantığı

Şehidin Mantığı:

Normal insan mantığı ile bir
şehidin mantığı arasında fark vardır. Şehidin mantık ve düşüncesi asla normal
insan mantık ve düşüncesi ile mukayese edilemez. Normal insan mantığı bazı
ıstılahlarla yüceltilip alçaltılabilir. Fakat şehidin mantığı... Ulu bir
mantıktır, aşk mayasıyla yoğrulmuştur, bir taraftan İlâhî bir aşk; diğer
taraftan ıslah olup ıslah etme mantığı. Islah edici sâlih birinin mantığı kendi
toplumu için yanar, bir ârifinki ise Rabbinin vuslatının aşkı için. Tâbir câizse
Allah âşığı bir ârifin coşkusu ile ıslah edici bir kişinin mantığından bir
terkip/sentez oluşturursak, şehidin mantığı ortaya çıkar.
Nasıl ki, büyük şehid Hz.
Hüseyin, Kûfe'ye gideceği zaman, kavmin akıllı sayılan kişileri o Peygamber
torununa engel olmak ister ve derler ki; "bu yolculuğunuz mantıklı bir yolculuk
değil!" Normal bir insan mantığına göre mantıklı bir şey sayılamazdı; doğru
söylüyorlardı. Böyle bir mantığa göre, kendi fikirlerinin menfaat ve maslahat
mihveri etrafındaki düşünceler ancak mantıklı olabilirdi. Menfaat ve siyaset
mantığı... Onlarca Hz. Hüseyin, mantıklı bir iş görmüyordu. Ancak o yüce şehidin
daha yüce bir mantığı vardı; bir şehid mantığı. Elbette ki şehid mantığı,
alelâde kişilerin mantığının çok üstündedir. Akıl ehli, hayatta kalıp yaşamak
için bin bir çare ararken; aşk ehli, Allah için şehid olacak ve O'na kavuşacak
bir tercih peşindedir. Şehidin mantığı, basit insanların mantığı gibi olmayıp,
onların çok ötesindedir. Aynen şehid kelimesinin etrafını çeviren kutsal bir
hâle gibi. Bu nedenledir ki, diğer kelimelerin arasında yüce, ulu ve mukaddes,
kısacası apayrı bir anlam taşır. O yüzden bir kahraman veya topluma büyük
hizmeti dokunmuş herhangi bir insan, şehidle, şehâdetin yüceliği ile
karşılaştırma bile yapılamaz.

[1]



[1]
Ahmet Kalkan, Kur'an Kavram Tefsiri.