Müslüman Toplumlarda Fetişist Eğilimler
Müslüman
Toplumlarda Fetişist Eğilimler (Büyü, Fal, Havas, Astroloji, Rabıta,
Meditasyon vs.):
Fetişist inançlara, müslümanlar
arasında "Hurafeler" ya da "Batıl inançlar" denir.
Hurafe: Uydurulmuş, abartılmış,
akla ve vicdana sığmayan asılsız inanç demektir.
Bâtıl da, geçersiz, hükümsüz ve
bağlayıcılığı olmayan şey anlamına gelir.
Ne yazık ki müslümanımsı
toplumlar, hatta müslümanlar arasında bile batıl inançların tutunduğu, inkâr
edilemeyen bir gerçektir. İlginçtir ki sahâbîlerden büyük şahsiyetler hariç,
diğerlerinin de zaman zaman batıl inançlara kapıldıkları ve Hz. Peygamber
(sav) tarafından şiddetle uyarıldıkları bazı eserlerde nakledilmektedir.[1]
Ancak sahaâbîler, Rasûlullâh (sav)'ın uyarıları üzerine hemen tevbe etmiş ve
kanaatlarını düzeltmişlerdir.
Yukarıda da açıklandığı üzere
batıl inanç: Kulluk anlamını taşıyan imânî bir mesele olmaktan çok, insanın, ya
ürküntü duyduğu şeylere karşı aklı sıra manevi çare diye başvurduğu birtakım
şarlatanlıklardır; Veya hayatta karşılaştığı sorunların çözümlenmesinde
yardımlarını almak üzere evliyalar ve rûhâniler gibi "yarıtanrılar" dan medet
ummalar ve onlara yapılan dua ve niyazlardır.
Elbetteki müslümanlar arasında
da bu şarlatanlıklara ve ölülerden yardım dileyebilecek kadar basit düşünceli
insanlar vardır. İşin ilginç tarafı, bu insanların hepsinin de eğitimsiz
olmadıklarıdır. Medyumlardan medet uman, falcılara başvurup geleceğini onlardan
öğrenmek isteyen nice okumuş devlet adamlarının yaşadığı skandallar toplumu
zaman zaman meşgul etmiştir. Evet insanlar baş edemeyecekleri güçlere ve
nereden geleceğini tahmin edemedikleri kaza ve belalara karşı daima
tedirginlik duyarlar. Bu psikolojik durum, yalnızca inançlı insanlarla da
sınırlı değildir. Hemen herkes herhangi bir nedenle ve herhangi bir yerden
gelebilecek risk ve tehlikelere karşı önlem alma ihtiyacını duyar. Bu, her
insanın, ortama göre haklı olarak kapıldığı endişelerden kaynaklanmaktadır.
Ancak, örneğin sağlam kilitler kullanmak, değerli eşyaları güvenilir kasalarda
korumak, trafik kurallarına uymak, aşı olmak ve bütün bunlardan sonra da dua
etmek ve Allah'a tevekkülde bulunmak gibi endişeleri giderebilecek akılcı ve
meşru önlemler varken bazı kimseler, evlerinin, araç ve cihazlarının üzerine
nazar boncuğu, bebek papucu ve nalçacıklar asmak, üstlerinde çeşitli muskalar
taşımak suretiyle aklın ve Kur'ân'ın ölçülerine sığmayan yollara başvurarak
sözde manevi önlem (!) almaya çalışmaktadırlar. Bunlar ise batıl inançlardır ve
şirktir !
Ne ilginçtir ki Kur'ân'ın
feyiz ve nurundan yoksun kimseler, hayattaki muhtemel risklere karşı -dua ve
tevekkül hariç- dindarlardan daha akılcı ve daha meşru yollara başvurarak
önlemlerini almaktadırlar. Nitekim müslümanımsı topluluklar arasında yaygınlaşan
hurâfe ve batıl inançlar yüzünden, gerçek müslümanlar her münasebette, akılcı
geçinen müşrikler tarafından küçümsenmekte ve alay konusu olmaktadırlar.
Tekrar kaydetmek gerekir ki
hastalığa ya da nazara karşı kurşun döktürmek, tütsü yapmak, sıtma için el
bileğine, okunup düğümlenmiş iplik bağlamak, eve, arabaya, ya da dikiş makinesi
ve bilgisayar gibi cihazlara (kaza belaya karşı) nazar boncuğu, nalça, bebek
papucu gibi tılsımlı sanılan şeyler takmak batıldır, çirkindir, şirktir. Çünkü
bu yollara başvuran insan aslında nalın papucun, nazar boncuğunun, muskanın ve
benzeri büyü araçlarının, Allah'ın egemenlik sınırları dışında birer güç
olduğunu kabul etmiş sayılır ki bu, Allah'a açıkça ortak koşmaktan başka bir
şey değildir. Eğer bu insanlar yukarıda bir kısmı söz konusu edilen büyü
araçlarının, Kur'ân-ı Kerim'de yerleri olduğuna inanırlarsa bu takdirde de
Allah'ın kitabında bulunmayan şeyleri ona mal etmekten sebep kâfir olurlar !
Başta eğitimsizlik olmak üzere
çeşitli çıkar odaklarının, gayret ve propagandalarıyla şartlanan insanlar
arasında özellikle batıl inanışlar daha çok yayılır. Şirke götüren bu tehlikeli
anlayış ve kanaatlar o kadar çok ve yaygındır ki hepsini örneklerle sıralayıp
anlatmak imkansızdır. Bunları, "nazar" gibi hak ve gerçek olan inançlardan
ayırt edebilmek için müslümanın iki ölçüsü vardır. Bunlar kitap ve sünnettir.
Yani manevi değer olarak tanıtılan herhangi bir şeyin öyle olup olmadığı,
Onun, Kur'ân-ı Kerim'e ve Hz. Peygamber (sav)'in hayatına uyup uymamasına göre
ancak anlaşılır. Dolayısıyla müslümanların her konuda olduğu gibi bu noktada
da başvuracakları mihenk taşları işte bu iki şeydir.
[2]
[1]
Hafız b. Ahmed el-Hakemî, Meâric'ul-Kabûl 1/273-274.
[2]
Ferit Aydın, İslam'da İnanç Sistemi, Kahraman Yayınları: 141-144.
ŞİRK
- ŞİRK..
- Şirk ve Küfür İlişkisi
- Şirk En Büyük Zulümdür
- Şirk İnancının Bir Temeli Yoktur
- Allah (c.c.) Şirk Günahını Affetmez
- Şirk Koşmadan Ölenlerin Affedileceği Umulur
- Şirkin Çağdaş Yansımaları
- Güncel Câhilî Eğitimde Şirk
- Şirkin En Belirgin Özelliği olarak Tarihten Günümüze Put ve Putlaştırma.
- Putlara Tapınmanın Sebepleri
- 1- Şefaat Düşüncesi Ve Allah'a Bu Aracılarla Güya Yakın Olma Arzusu
- 2- Aşırı Ta'zim
- 3- Aşırı Sevgi
- Putları Kırmak
- "İbrâhim / İçimdeki Putları Devir / Elindeki Baltayla / Kırılan Putların Yerine / Yenilerini Koyan Kim?".
- Ve Rasûlullah
- Kur'ân-ı Kerim'de Şirkin Tanım Ve Görüntüleri
- Kur'ân-ı Kerim'de Şirk, Şu Şekillerde Tanımlanır 1) Büyük Günah
- 2) Büyük Zulüm
- 3) Büyük Cehâlet
- 4) Apaçık Sapıklık
- 5) Büyük Alçaklık
- 6) Zanna Göre Hareket
- 7) Dünya Hayatına Düşkünlük
- 8) Halkı, Sağlam Temellerden Uzak Tutma
- 9) Şirk Koşanların Kalplerinin Korku ile Doldurulması
- 10) Cennetin Kapılarının Şirk Koşanlara Kapanması
- 11) Tevhid İnancında Olanlara Karşı Düşmanlık
- Şirkin Sebepleri
- 1) İnsanın Kendisini/Hevâsını (Basit Arzu ve Şehvetlerini) Ta ılaştırması
- 2) Ataların Yolunu Körü Körüne Tâkip Etmek, Gelenekleri, Örf ve Âdetleri Yüceltmek, Irkçılık
- 3) Aşırı Hürmet ve Saygı; Diğer Varlıkları Allah ve Rasûlünden Çok Sevmek
- 4- Kibir, Büyüklenme (İstikbar)
- 5- Haddi Aşmak (Taşkınlık)
- 6- Utuv ve Tuğyan (Çılgınlık, Azgınlık)
- 7- İstiğnâ (Kendisini Yeterli Görmek), Zenginlik ve Refahla Şımarma, Dünyevî Endişeler
- 8- Cebbarlık
- 9- Çoğunluğa, Sürüye Uymak; Zanna Tâbi Olmak
- 10- Aklı Kullanmamak, Allah'ı Yeterince Tanımamak; Câhillik, Allah'ı ve O'nun Tasarruflarını bilmemek.
- 11- Sadece Hissedilebilene, Beş Duyu ile Algılanılabilene İnanıp, Hissedilemeyeni İnkâr, Duyu Organlarının İlâhlaştırılması, Gayba İman Etmeme.
- 12- İnsanlara Tevhidî Dâvetin Yeterli Şekilde Yapılmaması
- 13- Yarını/Âhireti Uzak Görmek, Önemsemeyip İhmal Etmek, Bâtıl Umutlar
- 14- Şeytanın Aldatması, Şirk Düzenlerinin ve Müşrik Çevrelerin (İslâm'a Teslim Olmayan Ailenin, Arkadaş Grubunun, Medyanın, Eğitimin) Etkisi.
- Şirkin Çeşitleri
- 1) Şirk-i İstiklâl
- 2) Şirk-i Teb'iz
- 3) Şirk-i Takrib
- 4) Şirk-i Taklid
- 5) Şirk-i Esbab
- 6) Şirk-i Ağraz
- Şirk İçin Bazı Örnekler
- Allah'ın Sıfatları Konusunda Şirke Düşmek
- Hâkimiyet Şirki
- Allah'tan Başka İlâh Kabul Etmek
- Allah'tan Başka Rabler Edinmek
- Yakınlaştırma ve Vâsıta Anlayışıyla; Şefaatçi Kabulü ile Düşülen Şirk
- Allah İle İnsanlar Arasında, İbâdetleri Allah'a Çıkaran Ve Aracılık/Arabuluculuk Yapan Varlıklar Olduğuna İnanmak
- Velî/Dost Edinme Şekliyle Şirk; Mü'minleri Bırakıp Kâfir ve Münâfıkları Velî/Dost Edinmek
- Herhangi Bir İbâdet Şekliyle, Özellikle Duâ Hususunda Şirke Girmek, İbâdeti Allah'tan Başkasına Yapmak
- Allah ve Rasûlü'nden Geldiği Kesinlikle Sâbit Olan Nasslara, Hükümlere Bir Bütün Olarak Tümüne İnanmamak
- Kur'an'la, Sünnetle, Dinle, Peygamberle Alay Etmek, Onlara Hakaret Etmek
- Allah'tan Başkasına Tevekkül Etmek, Mutlak İtimad ve Güven Duymak
- Sevgi, Hürmet ve Bağlılık Yönüyle Şirk. Bir İnsanı veya Nesneyi, İdeolojiyi Aşırı Şekilde Severek Putlaştırmak
- Allah'tan Başkasının da Gaybî Yollarla Fayda ve Zarar Verebileceğine İnanmak
- Allah'ın Âyetlerinden Yüz Çevirmek
- İtaat ve İttibâ Yoluyla Şirk. Tâğutların Hükmünü Allah'ın Hükmüne Tercih Etmek, İslâm'ın Yaşanıp Kur'an'ın Hâkim Olmasını İstememek, Rasûlullah'
- Kötülüğü Hoş Karşılayıp Yayılmasına Seyirci Kalmak, Kötülüğü Emretmek
- Korku Yönüyle Şirk
- Cibt ve Tâğuta da İnanmak
- Tasarruf ve Hulûl Yoluyla Şirk.
- Kur'an'ın Zâhirî Mânâsına Ters Düşen Bâtınî Anlamlarının Olduğuna, Bunları da Ancak İlham Aracılığıyla Az Sayıda İnsanların Bilebileceğini İddia Et
- Tevhid Ehli Bir Mü'mini Haksız Yere Tekfir Edip Katlini Helâl Saymak.
- İttibâ Şirki
- Büyük ve Küçük Şirk; Açık Şirk ve Gizli Şirk.
- Gizli Şirk.
- Küçük Şirk.
- Gizli Şirk Örneği Olarak Riyâ.
- Riyânın Dereceleri
- Şirkin Zararları
- Bâtıla İman
- Hevânın Putlaştırılması
- Hevânın İlâh Haline Getirilmesi
- Hevâsına Uyanların Özellikleri
- İlâh Nedir?.
- İlâh'ın Kur'an'daki Iki Mânâsı
- İlâh Düşüncesi
- Putlaştırılıp İlâh Haline Getirilen Bâtıl Ta ı Anlayışları
- Elfâz-ı Küfür
- Çevrede Çokça Duyulan Elfâz-ı Küfürden Bazıları (Söyleyeni Şirke Düşürmesinden Korkulan Çirkin Sözler) Allah'la İlgili
- b- Dinle İlgili
- c- Cennet, Melek ve Kaderle İlgili
- Ef'âl-i Küfür
- a- Puta tapmak
- b- Mushafı Pisliğe Atmak Gibi Saygısızca Davranmak
- c- Gayr-i Müslimlerin Tapınaklarına İbâdet Kasdıyla Gitmek
- d- İbâdet Kasdıyla Herhangi Bir Şahsa Secde Etmek
- e- Ölülerden duâ ederek bir şey istemek, kabirleri tapınak yapmak
- f- Haç Takınmak
- g- Ğıyar ve Zünnâr
- h- Mecûsî ve Yahûdi Şapkası
- i- Sihir
- Hurâfe.
- Allah Teâlâ'nın Birliği ve Şirk.
- Tevhid ve Tâğutlarla Mücadele
- Şirk Ehli Müşriklerle Mücâdele
- Müşrik.
- Şirk İnancının Ortaya Çıkması
- Müşriklerin Özellikleri
- İrtidat ve Mürted.
- Mürtedin Kişiliği
- Mürtedliğe Yol Açan Sebepler
- Bir Müslümanı Mürted Yapan Tavırlar
- Mürtede Karşı Tavır
- Şirk Kavramı
- Şirkin İçyüzü ve Müşrik Kişinin Psikolojisi
- Şirkin Tarihsel Kökeni
- Şirk Çeşitleri
- 1-Animizm (Ruhlara Tapma İnancı)
- 2- Fetişizm (Büyü ve Korku Dini)
- Fetişizmin İçyüzü.
- Müslüman Toplumlarda Fetişist Eğilimler (Büyü, Fal, Havas, Astroloji, Rabıta, Meditasyon vs.)
- Batıl İnanışların Kaynakları ve Yayılma Şekilleri
- a) Her Türlü Büyü
- b) Fal Ve Her Türlü Kehanet
- c) Ermişliğe Bağlanan Kehanetler
- d) Ölüyü Ya Da Faniyi Ta ılaştırma
- e) Eşya ve Olaylarda Birtakım Kutsal Gizemler Bulunduğuna İnanmak
- 3- Düalizm (Seneviyye Çift Ta ıcı Din)
- Kur'ân-ı Kerim'de Şirk ve Müşrikler
- Kur'an-ı Kerim'e Göre Şirk Koşan İnsanın Ruhsal Yapısı
- Kur'ân-ı Kerim, Müşrik Anne Ve Babaların, Mümin Çocuklarına Ne Diyor
- Tevhid İnancının Terk Edilmesi Ve Çok İlahlı Dinlerin Ortaya Çıkışı
- Konuyla İlgili Geniş Bilgi Alınabilecek Kaynaklar