Kur
Kur'an-ı Kerim'e
Göre Şirk Koşan İnsanın Ruhsal Yapısı
Küfrün diğer çeşitli
hastalıklarına kapılmış kimseler gibi Müşrik insan da, Kur'ân-ı Kerim'in haber
verdiği gaybî gerçeklere daima kuşkuyla bakar. Tekrar dirilmek, hesap vermek,
cennet ve cehennem gibi gerçekler, genelde onun için çok derin bir endişe
kaynağı oluşturmaz. O, daha çok putlarıyla, taptığı ve medet umduğu fânî
şeylerle meşguldür. Müşriklerden kimisine göne gaybî gerçekler uydurulmuş şeyler
de olabilir. Bu nedenle müşrik insan, sürekli bir içsel bunalım yaşar. Onun bu
ruh hali, sırf inkarcı insanda var olan gizli bir paniğe de zaman zaman
dönüşebilir ve onu teselli olabileceği her yere doğru itebilir. Bu belirsizlik
onun yaşam seyrini de etkiler. Bazı olaylar karşısında vicdanına üşüşen sorulara
doyurucu bir yanıt bulamama sıkıntısıyla yerine göre saldırganlaşabilir;
bocalayabilir veya tamamen içine çekilebilir.
Tabiatıyla böylesine bir panik,
böylesine sınırsız bir doyumsuzluk ve âcizlik içinde bocalayarak yaşayan müşrik
insan, ızdıraplarını dindirmek, efkarını dağıtmak ve endişelerinden
sıyrılabilmek için çeşitli avunma yolları arayacaktır. Ancak para mevki ve
şöhret gibi maddi alanda onu avutmaya yarayan araçlar, her saniye yaklaşmakta
olan ölüm ve sonrasına ilişkin sorunlara herhangi bir çözüm
getiremeyecektir. Müşrik insanı, Allah (cc)'a ortak koşmaya sürükleyen gizli
neden, onun ruh derinliklerine yerleşmiş olan bu soruna çözüm arayışıdır. Bu
arayış, korku ile karışık bir nevroz olarak onun bütün hayatını etkisi altına
alır.
Müşrik insanın bütün sorunları
hemen hemen bu noktada odaklaşmaktadır. Onun içindir ki münafıktan farklı
olarak Allah'a ortak koştuğu putuna ısrarla yapışır durur. Şartlar ne olursa
olsun müşrik insan mutlaka kendine bir put bulmaya çalışır. Bu put ya insandır,
ya hayvandır, ya bitkidir, ya da bir kayadır... Önemli olan bir şeylere
tapınmak ve biraz da böyle teselli olmaktır. Ancak elleriyle dokunamayacağı,
gözleriyle bir saltanat tahtı üzerinde seyredemeyeceği, tam karşısına dikilip
saygı duruşunda bulunamayacağı, en azından -ölmüş olsa bile- mezarına bir
çelenk sunamayacağı kocaman (!) bir tanrıdan başkasını da bir türlü havsalasına
sığdıramaz. Dolayısıyladır ki Allah Teâlâ bu basit tiplerin halet-i ruhiyesini,
onların yaşadıkları korku ve panikle açıklamaktadır.
"Herhangi bir otorite olarak
indirmediği şeyleri, Allah'a ortak koşanların yüreklerine korku salacağız
!.." (Al-i İmran: 3/151)
Gerçekten de öyle değil mi ?
Cılız ve çelimsiz bir mümin onlara: "Gelin, sizi duymayan bu taşlara
tapmayın, Allah'a kulluk edin." dediği zaman korkularından paniğe
kapılmıyorlar mı ? Korkunç büyüklükteki güçlere, ordulara ve silahlara sahip
oldukları halde cılız bir insanın üzerine atılıp onu hemen oracıkta linç etmek
istemeleri bu panik ve korkudan ileri gelmiyor mu ?!
Evet gerçekten müşrik insan
korkaktır. Onun bu bozuk psikolojisi hiç bir devirde değişmemiştir. Bırakın eski
çağların karanlıkları içinde bocalayan nesillerini, yıllarca okumuş, -sözde-
geniş kültür almış, dünyayı gezmiş, birkaç yabancı dil bilen günümüzün
entellektüel müşriklerine bile öğütlerde bulunmayı göze alabilen müminlerin
uğradığı akibetler, müşrik insanın çağlar boyu değişmeyen bu bunalımlarını, bu
korkularını ortaya sermek bakımından ibret vericidir.
Kur'ân-ı Kerim, müşriklerin
kinci olduklarını haber veriyor.
Evet, gerçekten müşrikler
fanatik ve kincidirler. Çünkü şirk, insanı âdetâ insanlıktan sıyırıp çıkarmakta,
onun dengelerini bozmakta, muhakeme mekânizmalarını hasara uğratmakta ve onu
tıpkı pisliğinde boncuk arayan bir piskopat haline getirmektedir. Bu yüzden
müşrik insan, devamlı surette iç deprasyonlar, bunalımlar, halüsinasyonlar
yaşamaktadır; Kıskanç, geçimsiz ve kindardır. Beyninin hücrelerine kadar bütün
iç dünyası şirk pislikleriyle kirletildiği içindir ki müşrik bir insanla,
evrensel bir gerçeği oturup tartışmak hiç bir zaman mümkün değildir. Çünkü
âdetâ örümcek dolu kafası ve zihnindeki kokuşmuş düşünceler onun uzak ufuklara
doğru bakmasına daima engeldir. Bu yüzden de müşrik insan çağdışıdır ve
fanatiktir; Hiç bir yenilik, hiç bir reform ve hiç bir uygarlık onun mantık
duvarlarını kolay kolay delemez. Onun bütün dünyası tanrılaştırdığı faninin
mitolojik kimliğiyle meşguldur. Yaşam onun için törenlerden, çelenklerden, saygı
duruşlarından, kahramanlık marşlarından, ayinlerden, türbelerden,
mezarlardan, erenlerden başka bir şey değildir. Hülasa müşrik insanın içsel
hayatı, şeytanların, içinde dans ettiği karanlık bir dehliz gibidir. Çünkü
yüce tevhid inancını algılayabilecek berrak bir iç dünyaya sahip değildir.
Dolayısıyla peygamberlere kafa
tutan eski çağların müşrikleri hangi karanlık kafalara sahip idiyseler, gerek
çağdaş mistikler, gerekse modern putçular da aynı karanlık kafalara
sahiptirler; Tutucu, kaba ve saldırgandırlar. Sebebine gelince, tutundukları
inanç ve düşünce kurumları "bilimselcilik" ten öte hiç bir anlam taşımaz. Aynı
zamanda birer şirk kaynağı olan geçmiş çağların çeşitli felsefeleri ile modern
çağın pozitivizmi, rasyonalizmi, Darvinizmi ve laisizmi arasında "Allah
gerçeği" karşısındaki tutumları bakımından hemen hiç bir fark yoktur.
Müşriklerin kinci olduklarını,
müminlere karşı düşmanlık duygularıyla dolu olduklarını Kur'ân-ı Kerim açık
şekilde haber vermektedir.
Burada öncelikle söylemek
gerekir ki müminlere karşı içleri kin ateşiyle alev alev yanan iki topluluk
vardır. Bunlar yahudiler ve müşriklerdir. Allah Teâlâ onlar hakkında şöyle
buyuruyor:
"Gerçekten de göreceksin ki
insanlar arasında müminlere karşı en çok düşmanlık güdenler yahudiler ve Allah'a
ortak koşanlardır." (Maide: 5/82)
Müşriklerin bu âyette,
yahudilerle beraber söz konusu edilmeleri çok ilginçtir ve mucizevî bir Kur'ân
gerçeğidir. Onların da aynen yahudiler gibi müminlere karşı en şiddetli
düşmanlık duygularıyla dolu olduğu, o kadar büyük bir hakikattır ki Kur'ân-ı
Kerim'in yeryüzüne inişinden yüzyıllar sonra bile bu gerçeğin en çarpıcı
örneklerine daima rastlanmıştır.
Vaktiyle Mekke'li müşriklerin,
Hz. Peygamber'i ortadan kaldırmak ve yeni İslam Devleti'ni daha beşiğindeyken
boğmak için Medine'li Beni Kurayza ve Beni'n-Nadıyr yahudilerinden nasıl yardım
aldıkları ve iki kitlenin nasıl gizli aşikar işbirliği içinde oldukları, bir
tarih gerçeğidir. Ne ilginçtir ki yahudinin müslümana karşı olan ezeli
düşmanlığı, tarihin her döneminde müşriklerin desteğini bulmuş, müşrikler de
müslümanlara karşı düşmanca tavır aldıkları her defasında yahudilerin yardımına
nail olmuşlardır. Çağlarüstü ilâhî mesaj bunun âdetâ her zaman böyle olacağını
haber vererek müminleri uyarmaktadır:
"Ehl-i Kitap'dan bazı
kafirler ve putçular da, Rabbiniz tarafından size bir iyilik yapılmasını
istemezler." (Bakara: 2/105)[1]
[1]
Ferit Aydın, İslam'da İnanç Sistemi, Kahraman Yayınları: 152-155.
ŞİRK
- ŞİRK..
- Şirk ve Küfür İlişkisi
- Şirk En Büyük Zulümdür
- Şirk İnancının Bir Temeli Yoktur
- Allah (c.c.) Şirk Günahını Affetmez
- Şirk Koşmadan Ölenlerin Affedileceği Umulur
- Şirkin Çağdaş Yansımaları
- Güncel Câhilî Eğitimde Şirk
- Şirkin En Belirgin Özelliği olarak Tarihten Günümüze Put ve Putlaştırma.
- Putlara Tapınmanın Sebepleri
- 1- Şefaat Düşüncesi Ve Allah'a Bu Aracılarla Güya Yakın Olma Arzusu
- 2- Aşırı Ta'zim
- 3- Aşırı Sevgi
- Putları Kırmak
- "İbrâhim / İçimdeki Putları Devir / Elindeki Baltayla / Kırılan Putların Yerine / Yenilerini Koyan Kim?".
- Ve Rasûlullah
- Kur'ân-ı Kerim'de Şirkin Tanım Ve Görüntüleri
- Kur'ân-ı Kerim'de Şirk, Şu Şekillerde Tanımlanır 1) Büyük Günah
- 2) Büyük Zulüm
- 3) Büyük Cehâlet
- 4) Apaçık Sapıklık
- 5) Büyük Alçaklık
- 6) Zanna Göre Hareket
- 7) Dünya Hayatına Düşkünlük
- 8) Halkı, Sağlam Temellerden Uzak Tutma
- 9) Şirk Koşanların Kalplerinin Korku ile Doldurulması
- 10) Cennetin Kapılarının Şirk Koşanlara Kapanması
- 11) Tevhid İnancında Olanlara Karşı Düşmanlık
- Şirkin Sebepleri
- 1) İnsanın Kendisini/Hevâsını (Basit Arzu ve Şehvetlerini) Ta ılaştırması
- 2) Ataların Yolunu Körü Körüne Tâkip Etmek, Gelenekleri, Örf ve Âdetleri Yüceltmek, Irkçılık
- 3) Aşırı Hürmet ve Saygı; Diğer Varlıkları Allah ve Rasûlünden Çok Sevmek
- 4- Kibir, Büyüklenme (İstikbar)
- 5- Haddi Aşmak (Taşkınlık)
- 6- Utuv ve Tuğyan (Çılgınlık, Azgınlık)
- 7- İstiğnâ (Kendisini Yeterli Görmek), Zenginlik ve Refahla Şımarma, Dünyevî Endişeler
- 8- Cebbarlık
- 9- Çoğunluğa, Sürüye Uymak; Zanna Tâbi Olmak
- 10- Aklı Kullanmamak, Allah'ı Yeterince Tanımamak; Câhillik, Allah'ı ve O'nun Tasarruflarını bilmemek.
- 11- Sadece Hissedilebilene, Beş Duyu ile Algılanılabilene İnanıp, Hissedilemeyeni İnkâr, Duyu Organlarının İlâhlaştırılması, Gayba İman Etmeme.
- 12- İnsanlara Tevhidî Dâvetin Yeterli Şekilde Yapılmaması
- 13- Yarını/Âhireti Uzak Görmek, Önemsemeyip İhmal Etmek, Bâtıl Umutlar
- 14- Şeytanın Aldatması, Şirk Düzenlerinin ve Müşrik Çevrelerin (İslâm'a Teslim Olmayan Ailenin, Arkadaş Grubunun, Medyanın, Eğitimin) Etkisi.
- Şirkin Çeşitleri
- 1) Şirk-i İstiklâl
- 2) Şirk-i Teb'iz
- 3) Şirk-i Takrib
- 4) Şirk-i Taklid
- 5) Şirk-i Esbab
- 6) Şirk-i Ağraz
- Şirk İçin Bazı Örnekler
- Allah'ın Sıfatları Konusunda Şirke Düşmek
- Hâkimiyet Şirki
- Allah'tan Başka İlâh Kabul Etmek
- Allah'tan Başka Rabler Edinmek
- Yakınlaştırma ve Vâsıta Anlayışıyla; Şefaatçi Kabulü ile Düşülen Şirk
- Allah İle İnsanlar Arasında, İbâdetleri Allah'a Çıkaran Ve Aracılık/Arabuluculuk Yapan Varlıklar Olduğuna İnanmak
- Velî/Dost Edinme Şekliyle Şirk; Mü'minleri Bırakıp Kâfir ve Münâfıkları Velî/Dost Edinmek
- Herhangi Bir İbâdet Şekliyle, Özellikle Duâ Hususunda Şirke Girmek, İbâdeti Allah'tan Başkasına Yapmak
- Allah ve Rasûlü'nden Geldiği Kesinlikle Sâbit Olan Nasslara, Hükümlere Bir Bütün Olarak Tümüne İnanmamak
- Kur'an'la, Sünnetle, Dinle, Peygamberle Alay Etmek, Onlara Hakaret Etmek
- Allah'tan Başkasına Tevekkül Etmek, Mutlak İtimad ve Güven Duymak
- Sevgi, Hürmet ve Bağlılık Yönüyle Şirk. Bir İnsanı veya Nesneyi, İdeolojiyi Aşırı Şekilde Severek Putlaştırmak
- Allah'tan Başkasının da Gaybî Yollarla Fayda ve Zarar Verebileceğine İnanmak
- Allah'ın Âyetlerinden Yüz Çevirmek
- İtaat ve İttibâ Yoluyla Şirk. Tâğutların Hükmünü Allah'ın Hükmüne Tercih Etmek, İslâm'ın Yaşanıp Kur'an'ın Hâkim Olmasını İstememek, Rasûlullah'
- Kötülüğü Hoş Karşılayıp Yayılmasına Seyirci Kalmak, Kötülüğü Emretmek
- Korku Yönüyle Şirk
- Cibt ve Tâğuta da İnanmak
- Tasarruf ve Hulûl Yoluyla Şirk.
- Kur'an'ın Zâhirî Mânâsına Ters Düşen Bâtınî Anlamlarının Olduğuna, Bunları da Ancak İlham Aracılığıyla Az Sayıda İnsanların Bilebileceğini İddia Et
- Tevhid Ehli Bir Mü'mini Haksız Yere Tekfir Edip Katlini Helâl Saymak.
- İttibâ Şirki
- Büyük ve Küçük Şirk; Açık Şirk ve Gizli Şirk.
- Gizli Şirk.
- Küçük Şirk.
- Gizli Şirk Örneği Olarak Riyâ.
- Riyânın Dereceleri
- Şirkin Zararları
- Bâtıla İman
- Hevânın Putlaştırılması
- Hevânın İlâh Haline Getirilmesi
- Hevâsına Uyanların Özellikleri
- İlâh Nedir?.
- İlâh'ın Kur'an'daki Iki Mânâsı
- İlâh Düşüncesi
- Putlaştırılıp İlâh Haline Getirilen Bâtıl Ta ı Anlayışları
- Elfâz-ı Küfür
- Çevrede Çokça Duyulan Elfâz-ı Küfürden Bazıları (Söyleyeni Şirke Düşürmesinden Korkulan Çirkin Sözler) Allah'la İlgili
- b- Dinle İlgili
- c- Cennet, Melek ve Kaderle İlgili
- Ef'âl-i Küfür
- a- Puta tapmak
- b- Mushafı Pisliğe Atmak Gibi Saygısızca Davranmak
- c- Gayr-i Müslimlerin Tapınaklarına İbâdet Kasdıyla Gitmek
- d- İbâdet Kasdıyla Herhangi Bir Şahsa Secde Etmek
- e- Ölülerden duâ ederek bir şey istemek, kabirleri tapınak yapmak
- f- Haç Takınmak
- g- Ğıyar ve Zünnâr
- h- Mecûsî ve Yahûdi Şapkası
- i- Sihir
- Hurâfe.
- Allah Teâlâ'nın Birliği ve Şirk.
- Tevhid ve Tâğutlarla Mücadele
- Şirk Ehli Müşriklerle Mücâdele
- Müşrik.
- Şirk İnancının Ortaya Çıkması
- Müşriklerin Özellikleri
- İrtidat ve Mürted.
- Mürtedin Kişiliği
- Mürtedliğe Yol Açan Sebepler
- Bir Müslümanı Mürted Yapan Tavırlar
- Mürtede Karşı Tavır
- Şirk Kavramı
- Şirkin İçyüzü ve Müşrik Kişinin Psikolojisi
- Şirkin Tarihsel Kökeni
- Şirk Çeşitleri
- 1-Animizm (Ruhlara Tapma İnancı)
- 2- Fetişizm (Büyü ve Korku Dini)
- Fetişizmin İçyüzü.
- Müslüman Toplumlarda Fetişist Eğilimler (Büyü, Fal, Havas, Astroloji, Rabıta, Meditasyon vs.)
- Batıl İnanışların Kaynakları ve Yayılma Şekilleri
- a) Her Türlü Büyü
- b) Fal Ve Her Türlü Kehanet
- c) Ermişliğe Bağlanan Kehanetler
- d) Ölüyü Ya Da Faniyi Ta ılaştırma
- e) Eşya ve Olaylarda Birtakım Kutsal Gizemler Bulunduğuna İnanmak
- 3- Düalizm (Seneviyye Çift Ta ıcı Din)
- Kur'ân-ı Kerim'de Şirk ve Müşrikler
- Kur'an-ı Kerim'e Göre Şirk Koşan İnsanın Ruhsal Yapısı
- Kur'ân-ı Kerim, Müşrik Anne Ve Babaların, Mümin Çocuklarına Ne Diyor
- Tevhid İnancının Terk Edilmesi Ve Çok İlahlı Dinlerin Ortaya Çıkışı
- Konuyla İlgili Geniş Bilgi Alınabilecek Kaynaklar