Fecir | Konular | Kitaplar

2) Yiyecek ve Giyecek Temizliği

2



2) Yiyecek ve
Giyecek Temizliği:
 
İnsan yaşayabilmek için yer ve
içer. Yiyecek ve içecekleri temiz ve helâl olanlardan seçmek İslam'ın
emirlerindendir. Allah Teâlâ şöyle buyurur:
"Ey iman edenler; size
verdiğimiz rızıkların temiz olanlarından yiyin, şâyet sadece Allah'a ibâdet
ediyorsanız O'na şükredin" (2/Bakara, 72)
Başka bir ayet-i kerimede de
şöyle buyurmuştur:
"Ey iman edenler! Allah 'ın
size helâl kıldığı güzel ve temiz şeyleri haram etmeyin, sınırı, aşmayın. Çünkü
Allah, sınırı aşanları sevmez. Allah'ın size verdiği rızıklardan helâl ve temiz
olarak yiyin ve inandığınız Allah 'tan korkun" (5/Mâide, 87-88)
Besin maddelerinde iki türlü
temizlik aranması gerektiğini yukarıdaki ayetler ortaya koymaktadır. Bunlar
maddî ve manevî temizliktir. Maddî temizlikten maksat, yenilen şeylerin kirli
olmamasıdır. Kirli olanlar temizlendikten sonra yenilebilir. İçeceklerin de pis
olmamasına özen gösterilir. Kirli ve mikroplu besinlerin vücut için ne büyük
tehlike teşkil ettiğini, pek çok hastalığın bu yolla vücuda girdiği
bilinmektedir.
Yiyecek ve içeceklerde aranan
ikinci temizlik, mânevî temizliktir. Allah Teâlâ, helâl olan şeyleri temiz,
haram olan şeyleri pis saymıştır. Öyleyse, nasıl yıkamak, kaynatmak, pişirmek
yolu ile yiyecek ve içeceklerde maddî yönden temizlenmeye çalışılıyorsa, helâl
olanlarını seçmek sûretiyle, de onlardaki mânevî temizliğe dikkat edilmesi
gerekmektedir. İslâm içki ve domuz etini haram oldukları için pis saydığı gibi;
aynı şekilde, hırsızlıkla veya haksız kazanç yoluyla elde edilen yiyecek ve
içecekleri de pis kabul etmiştir.
Yiyeceklerde olduğu kadar
giyeceklerde de temizliğe dikkat edilmelidir. Vücut ne kadar temiz tutulursa
tutulsun, elbiseler temiz olmazsa, bu temizliğin bir kıymeti kalmaz. Allah
Teâlâ'nın Peygamber (s.a.s.)'e ilk emirlerinden biri "Elbiseni de daima temiz
tut" (74/Müddessir, 4) emridir. Allah Teâlâ Kur'ân-ı Kerîm'de şöyle
buyuruyor:
"Ey Âdemoğulları! Size
çirkin (avret) yerlerinizi örtecek giysi, süslenecek elbise yarattık. Takvâ
elbisesi daha hayırlıdır. İşte bunlar, Allah'ın ayetlerindendir. Belki düşünüp
öğüt alırlar." (7/A'râf, 26)
"Ey Âdem oğullar! Her
mescide gidişinizde, süslü, güzel elbiselerinizi giyin, yiyin, için fakat israf
etmeyin. Çünkü Allah israf edenleri sevmez. De ki: ‘Allah'ın kulları için
çıkardığı süsü ve güzel rızıkları kim haram etti?' De ki, ‘O dünya hayatında
inananlarındır, kıyamet günü de yalnız onlarındır.' İşte Biz, bilen bir topluluk
için âyetleri böyle açıklıyoruz" (7/A'râf, 31-32).
Âyetlerden de anlaşılacağı
gibi, Allah Teâlâ örtünmek ve süslenmek için giyecekleri insanlara bir nimet
olarak vermiştir. İsrafa ve gösterişe kaçmadan, temiz ve sade giyinmek her
Müslümanın görevidir. Ayrıca Peygamberimiz, giyim kuşamı ile başkalarına karşı
böbürlenenlerin Allah'ın rahmetinden uzaklaşacaklarını haber vermiştir (Müslim,
Libas, 42-80).
 
Şu halde Müslüman, giyiminde
temiz ve derli toplu olmaya çalışmalıdır. Pis ve pejmürde bir kıyafet yalnız
giyinen için değil, çevresindekileri de rahatsız eder. Peygamber (s.a.s)'in her
konuda olduğu gibi, üst-baş ve giyim kuşam konusunda da, temizliği ve derli
toplu olmasıyla, Müslümanlara örnektir.