Fecir | Konular | Kitaplar

Mesîre/Piknik Yerlerinin Temizliği

Mesîre



Mesîre/Piknik
Yerlerinin Temizliği:
 

Çevre sağlığı deyince hatıra gelen mühim mevzulardan biri "mesîre"dir. Buna
yenilerde piknik denmektedir. Mesîreye çıkmak, günümüzde bilhassa şehirlerde
yaşayanlar için normal hayatın bir parçası, hem de kolay kolay vazgeçilemeyen,
nerdeyse zarurî bir parçası halini almış durumdadır. Hafta sonlarında, bir
haftalık çalışma hayatının sıkıntılarına karşı bir ferahlama, bir dinlenme
fırsatı elde etmek üzere, imkan nisbetinde kırlara, suyu, havası ve manzarası
daha değişik, daha sakin yerlere gidilmektedir.

Mesîre yerlerinde en ziyade aranan husus güzellik, temizlik ve sukûnettir. Ancak
ne var ki, çoğu kere buraların daha önce gelenler tarafından çeşitli artıklarla
kirletilmiş, koku ve manzarasının bozulmuş olduğunu üzülerek görürüz. Bilhassa
yatıp yuvarlanarak oynamayı seven çocuk tâifesi için tehlikeli bir hal arzeden
şişe kırıklarından hâlî bir köşeyi beyhûde arar dururuz.
Hz.
Peygamber'in hadislerinde uzak çevrenin de her çeşit rahatsızlık verici
kirletmelerden korunmasıyla ilgili emirler gelmiştir. Müslim'in bir rivayetinde
Hz. Peygamber (s.a.s.) şöyle buyurur: "Lânete uğramışlardan olmaktan
sakının!" Ashab: "Bunlar da kim, ey Allah'ın Resûlü?" diye sorunca,
Resûlullah (s.a.s.) açıklar: "Halkın gelip geçtiği yolla, gölgelendikleri
(kuytu) yerlerde abdest bozanlardır." Bazı rivayetlerde "halkın
gölgelendiği" kaydı konmaksızın "meyveli ağaçların diplerine" abdest
bozmak da yasaklanmıştır.

Şârihlerin de belirttiği gibi, kirletilmesi yasaklanan gölgeden murad, sadece
meyveli ağaçların gölgesi değildir. Halkın tenezzüh ve dinlenmek için oturduğu
bütün gölgeler yasağa dahildir. Ağaç gölgesi, duvar gölgesi, kaya vs.gölgesi
hepsi birdir. Yeter ki, insanların şu veya bu maksadla iltica ve istifadeleri
bilinir ve görülür olsun. Ayrıca bir mü'min hadiste ifade edilen yasağı sadece "abdest
bozma" olarak anlamaz, her çeşit kirlenmelere teşmîl eder. Zira o devir için
şişe, konserve kutusu, kağıt paket artığı gibi kirleticiler mevzubahis değildi.
Diğer yandan, gelip geçene rahatsızlık veren bir diken, bir dal parçasının tek
kelime ile "ezâ"nın bertaraf edilmesinin ehemmiyeti ifade edilmiştir. Bu çeşit
hadislerin mânâ-yı muhâliflerini arayacak olursak, mesîre yerlerini  insanlara
-ve hatta hayvanlara- rahatsızlık verecek şeylerle kirletmenin dinen ne kadar
büyük bir hata olduğunu anlarız.