Fecir | Konular | Kitaplar

7) Peygamber'le Tevessül Üç Kısımdır

7




7) Peygamber'le
Tevessül Üç Kısımdır

 

Tüm bunlardan
zatlar ile tevessülün meşru olmadığı anlaşılmaktadır. Allah Resûlü sallallahu
aleyhi ve sellem ile tevessül ise Muhammed b. Sâlih el-Useymin'in belirttiği
gibi üç kısımdır.

a)
O'na iman ve bağlılık ile tevessülde bulunmak. Bu, sağlığında caiz olduğu gibi
vefatından sonra da caizdir.

b)
Duasıyla tevessülde bulunmak, ondan dua istemek. Bu, sağılığında caizdir ancak
vefatından sonra caiz olmaz. Zira ölmüş kimseden dua istenmez. Bu caiz olsaydı
Hz. Ömer, Abbâs radıyallahu anhüma ile tevessülde bulunmaz, kabre gelerek
Allah Resûlü'nden duâ talep ederdi.

c)
Allah katındaki makam ve mevkii ile tevessülde bulunmak. Bu, ne sağlığımda ne de
vefatından sonra caiz değildir. Zira bu kişinin amelinden olmadığı için
istenilen amaca ulaştırmaz. Dolayısıyla «vesile» kavramının kapsamı dışındadır.

Birisi, «Allah
Resûlü'nün sallallahu aleyhi ve sellem kabrine gelip benim için
istiğfarda bulunmasını ve Allah katında bana şefaat etmesini istesem bu caiz
olur mu?» şeklinde bir soru yöneltse verilecek cevap «Caiz değildir.» olacaktır.
Bunun üzerine «Allah şöyle buyurmuyor mu?» diyerek Şu aşağıdaki âyeti okusa:

«Nefislerine
zulmettiklerinde sana gelip Allah'tan bağışlanma dileselerdi Resûl de onlar için
bağışlanma dileseydi Allah'ı, tevbeleri çokça kabul eden, merhametli
bulacaklardı.»
(Nisâ, 4/64)

Ona, «Evet. Allah
böyle söylüyor. Ancak dikkat edilirse (zulmettiklerinde) diyor. Buradaki (iz)
Arapçada geçmiş zaman zarfıdır. (İz) yerine gelecek zaman bildiren (iza) zarfı
kullanılsaydı, anlam (zulmederlerse) olacaktı ki bu durumda Allah Resûlü'nün
sallallahu aleyhi ve sellem vefatından sonrası için de bağışlanma isteme söz
konusu olabilecekti. Ancak (iz) kullanılmak suretiyle bağışlanma isteği Allah
Resûlü'nünn sallallahu aleyhi ve sellem yaşadığı dönem ile sınırlanmış
olmaktadır.

Ayrıca Allah
Resûlü'nün belirttiği gibi şu üç şey haricinde ölmüş kimsenin amel defteri
kapanır. «Sadaka-i Cariye, faydanılan ilim ve kendisine duâ eden salih bir
evlât.[1]
Dolayısıyla ölmüş bir kimsenin başkası için bağışlanma talebinde bulunması
mümkün değildir. Kaldı ki amel defteri kapanmış olduğundan kendisi için bile
bağışlanma isteyemez.[2]

 




[1]
Müslim.




[2]
Useymin, Mecmu', shf. 81.