Fecir | Konular | Kitaplar

Tevhidin Göstergesi; Kapsadığı Mânâ ve Sonuçları 1- Tevhid Bir Hayat Nizamıdır

Tevhidin Göstergesi



Tevhidin Göstergesi; Kapsadığı Mânâ ve Sonuçları
 
1- Tevhid Bir Hayat Nizamıdır
 
a- Allah'tan başka ilâh
olmadığını kabul etmek Tevhidin ilk şartıdır. Burada kulluğun sadece Allah'a
yapılacağı belirtilmektedir. Kelime-i Tevhidin (tevhid cümlesinin) ikinci bölümü
ise, kulluğun nasıl yapılacağını, nasıl pratize edilip hayata yansıtılacağını
açıklar.
b- Bu hayat nizamını
kabul eden muvahhid mü'min, her iki bölümü de samimi olarak yaşayış ve tüm
davranışlarıyla isbat eder.
c- Tevhid kelimesi,
müslümanların hayatının bütün ayrıntılarıyla birlikte üzerine oturtulduğu temel
prensip ve nizamı oluşturur. İslâm toplumunun bunun dışında oluşması ve yaşaması
mümkün değildir.
d- Tevhid nizamının ve
tevhidî hayat görüşünün dışında başka prensipler üzerine oturtulan hayata İslâmî
hayat denemez.
e- Tevhidî nizamın,
başka herhangi bir dünya görüşü ve ideolojik düzenle sentezi, karıştırılması
halinde bunun Tevhid dini İslâm'la alâkası kalmaz.
f- Tevhidin ikinci
bölümüyle bey'at edilip bağlılık sözü verilen Rasûlullah'ın sünnetinde (uygulama
ve tebliğinde) İslâm toplumunun karakteri, yapısı, İslâm cemaat ve devletinin
şekillenişi ve bu aşamalara geçişin metodu belirlenmektedir.
g- Lâ ilâhe illâllah'ın
gereklerine ters hareket edenler, (sadece) Allah'a kulluk etmiş olamazlar.     
  
h- Hukukî prensiplerini
Allah'tan başkasından alan ve Rasûlullah'ın bize tebliğ ettiği yolun dışında bir
hükmü kabul eden kimse sadece Allah'ı ilâh kabul ediyor sayılamaz.
ı- Tevhidî inanış ve
yaşayış, namaz ve oruç gibi ibâdetlerin (ve her çeşit davranışın ibâdet
bilinciyle) sadece Allah'a yapılmasını gerektirdiği gibi, sosyal düzen, hareket,
ahlâk ve hukukun da Allah'ın hükmüne uygun olmasını gerektirir.[1]




 



[1]
Bk. En'âm: 6/162; Ahzâb: 33/36; Haşr: 59/7; Nisâ: 4/59, 65; Mâide: 5/44, 45,
47. Ahmet Kalkan, Kur'an Kavram Tefsiri.