Besmele
Besmele'nin Şerhi
Bismillahirrahmanirrahiym
Rahman ve Rahim
Allah'ın Adıyla[1]
Müellif Allah
ona rahmet etsin besmele ile başlayan yüce Allah'ın kitabına uyarak ve
Rasûlullah sallallahü aleyhi vesellem'ın izinden giderek eserine besmele
ile başlamıştır. Çünkü Peygamber Efendimiz de gönderdiği mektub ve mesajlarının
başına besmeleyi yazardı.
Burada "besmele"nin:
Rahman ve Rahim Allah'ın adı ile yazmaya başlarım, takdirinde olması uygundur.
Şu iki sebebten dolayı da takdir edilen bu fiilin sonradan zikredilmesi
uygundur:
1-
Yüce Allah'ın adı ile başlayarak, O'nun adının bereketinden faydalanmak.
2-
Münhasıran Allah'ın adıyla başlandığını anlatmak, çünkü taalluk eden lafzın
burada" bismi: adıyla" öne alınması hasr ifade eder. Uygun bir fiil olarak
takdir edişimizin sebebi ise maksada daha açık bir delil teşkil etmesinden
dolayıdır. Mesela bizler bir kitab okumak isterken "Allah'ın adı ile başlarız"
diyecek olursak, neye başladığımız bilinmez, lakin "Allah'ın adı ile okuruz"
denilecek olursa, bu "başlarım" demekten daha çok açık bir şekilde maksadımızı
ifade eder.
"Allah"
lafza-i celâli şanı yüce ve mübarek yaratıcımızın özel adıdır. Bütün isimlerin
kendisinden sonra geldiği en yüce ismidir. Öyle ki yüce Allah'ın şu buyruğunda
da böyledir:
"Bu, insanları
Rablerinin izniyle karanlıklardan nura; yegane galib, hamde layık olan, göklerde
ve yerde bulunan herşey kendisinin olan Allah'ın yoluna çıkarman için sana
indirdiğimiz bir kitabtır."
(İbrahim, 14/1-2)
Bizler "Allah"
lafza-i celâlinin bir sıfat olduğu görüşüne katılmıyoruz. Aksine burada lafza-i
celâlin, sıfatın mevsufa tabi oluşu gibi tabi olduğunu kabul etmemek için bir
atf-ı beyan olduğu görüşündeyiz. Bundan dolayı ilim adamları; marife (belirli)
isimlerin en belirtilisi "Allah" lafzıdır. Çünkü bu lafız yüce Allah'tan başka
hiçbir kimseye delâlet etmez, demişlerdir.
Rahmân:
Yüce Allah'a has ve ondan başkası hakkında kullanılmayan isimlerden birisidir.
Geniş rahmette bulunmak sıfatına sahib kimse demektir.
Rahîm:
Yüce Allah hakkında da, başkası hakkında da kullanılabilen bir isimdir. Rahmete
ulaşanlara, rahmetini ulaştıran, rahmet sahibi demektir. Buna göre rahmân geniş
rahmet sahibi, rahîm ise rahmeti (başkasına) ulaşan demektir. Her ikisi bir
arada kullanıldığı takdirde rahîm ile rahmetini kullarından dilediği kimseye
ulaştıran anlamı kastedilir. Yüce Allah'ın: "Dilediğine azab eder, dilediğine
de rahmet eder ve yalnız O'na çevirileceksiniz." (el-Ankebût, 29/21)
buyruğunda olduğu gibi. Rahmân ile de rahmeti geniş olan kastedilir.
Bil ki -Allah'ın
rahmeti üzerine olsun- tevhid; yalnızca yüce Allah'a ibadet etmek demektir.
[1]
Dar alana blok edilerek iri harflerle yazılan bölümler, İmam Muhammed b.
Süleyman et-Temimî'ye ait olan metin kısmını; diğer bölümler de, Muhammed b.
Sâlih el-âUseymîn'e ait şerhi teşkil etmektedir.
TEVHİD
- TEVHİD..
- Tevhid; Anlam ve Mâhiyeti
- Tevhid'in Amacı
- Tevhid'in Kapsamı
- Tevhid'in Kısımları
- 1- Zat'ta Tevhid
- 2- Sıfatta Tevhid
- 3- Fiilde Tevhid
- Allah'tan Başka İlâh/Ta ı Yoktur İfadesinin Anlamı
- Tevhidin Pratik Görüntüleri
- 1- Kâinattaki Tevhid
- 2- Siyasette Tevhid
- 3- Toplumda Tevhid
- 4- Kişide Tevhid
- 5- Yürekte ve Dilde Tevhid
- Tevhid
- Tevhid ve Ahlak
- Tevhid; Hayatın Anlamı
- 1) Rubûbiyet Tevhidi
- 2) Ulûhiyet Tevhidi
- İbâdet
- Tevhidin Yansımaları
- Evrendeki Tevhid.
- Tevhid ve Allah'ın Hâkimiyeti
- Tevhid ve Tâğutlarla Mücâdele.
- Tevhidi Bozan Durumlar
- Kur'ân-ı Kerim'de Tek İlâh/Tevhid Kavramı
- Kur'an'da Tevhidle İlgili Önemli Vurgular
- Kur'an Metodu
- Allah İnancının Fıtrî Oluşu
- Tevhidin Göstergesi; Kapsadığı Mânâ ve Sonuçları 1- Tevhid Bir Hayat Nizamıdır
- 2- Tevhid, Bir İnkılâp Projesidir
- 3- Tevhid, Kâinat Nizamıdır
- 4- Tevhid, Özel Bir Medenyet ve Kültür Oluşturur
- 5- Tevhide İnanmak, Gerçek üstünlüğü Doğurur
- 6- Tevhid, Bir Kurtuluş Reçetesidir
- Tevhid Penceresinden Günümüz ve İnsanımız.
- Amelde Tevhid.
- MUVAHHİD..
- KELİME. Kelime Nedir?
- Kelime'nin Kur'an'daki Anlamları
- KELİME-İ ŞEHÂDET..
- KELİME-İ TAYYİBE.
- KELİME-İ TEVHİD..
- LÂ İLÂHE İLLALLAH..
- LA İLAHE İLLALLAH'IN DİNDEKİ YERİ VE ÖNEMİ
- La İlahe İllallah'ın Fazileti
- La İlahe İllallah'ın İ'rabı
- La İlahe İllallah'ın Rükûnleri
- La İlahe İllallah'ın Şartları
- La İlahe İllallah'ın Manası Ve Gereği
- La İlahe İllallah Sözü Ne Zaman Fayda Verir?.
- La İlahe İllallah'ın Fert Ve Toplum Üzerindeki Etkisi
- ULÛHİYET..
- % KAÇ MÜSLÜMANIM...
- % Kaç Müslümansınız?.
- Kelime-i Tevhidin Tarihçesi
- İnsanoğlu Kendi Kendine Yeterli Midir?.
- Niçin Peygamberlerin Kendi Kavimlerine Davet Ettiği İlk Kavram Kelime-i Tevhiddi?.
- Nuh (a.s.)
- Kelime-i Tevhide Olan Tepkiler
- Kavmin Kelime-i Tevhid Anlayışı
- Ve Sonuç
- Hud (a.s.) (Ad kavmine Gönderilmiştir)
- Kelime-i Tevhid Ve İlah Anlayışları
- Kelime-i Tevhide Tepkiler
- Ve Sonuç
- Semud Kavmi
- Kelime-i Tevhide Tepkiler
- Ve Sonuç;
- Sonuç.
- Lâ İlâhe İllâllah Derken Ne Tür İlahları Red Ediyoruz.
- İlah Olmanın Vasıfları
- Kelime-i Tevhidin Şartları
- Kelime-i Tevhidi Bozan Durumlar
- Peki Nasıl Kandırıldık?.
- Kelime-i Şahadet Üzerinde Oynanan Oyunlar
- Peki Ne Yapmalı?.
- % Kaç Müslümanız?.
- 1. Müslüman İtaatkârdır
- 2. Allah Rızası İçin Sever
- 3. Kardeşlerine Küsmez, Onları Terketmez.
- 4. Hoşgörülü ve Affedicidir
- 5. Güler yüzlüdür
- 6. Nasihat Eder
- 7. İyilik ve Vefakârlık Müslümanın Tabii Halidir
- 8. Kardeşlerine Karşı Yumuşaktır
- 9. Gıybet Etmez, Kardeşlerini Çekiştirmez.
- 10. Haset Etmez.
- 11. Münakaşa ve Rahatsız Edici Şakalardan Çekinir, Sözünde Durur
- 12. Doğrudur, Hile Yapmaz,Aldatmaz, İhanet Etmez.
- 13. Cömerttir
- 14. Kardeşlerine Dua Eder
- 15. Merhametlidir
- 16. Hayâlıdır, Ayıpları Örter
- 17. Fedakârdır
- Konuyla İlgili Geniş Bilgi Alınabilecek Kaynaklar
- ŞÜPHELERİ YOKEDEN TEVHİD GERÇEĞİ
- ÖNSÖZ..
- Besmele'nin Şerhi
- İlim ve İdrak.
- Rahmet ve Mağfiret
- Tevhid'in Çeşitleri
- Dinin Maksadı
- İlk Rasul
- Dinde Aşırılık.
- Salih Zat
- Son Rasul ve İsa.
- Rasûlullah'ın Kendilerine Gönderildiği Kafirler
- Müşrikler Rububiyyeti Kabul Ediyorlardı
- Müşriklerin Meleklere, Salihlere ve İsa'ya İbadeti
- İhlâs.
- Dua ve Türleri
- Kurban Keserek İbadet
- Adak.
- İstiğase (Yardım Dileği
- Rububiyyeti Kabul Yetmez.
- Tevhid "Lâ İlâhe İllallah" Sözünün Anlamıdır
- Aslolan Şehadet Kelimesinin Anlamıdır
- Kafirlerin En Cahilleri Bile "Lâ İlâhe İllallah"ın Manasını Kavrıyorlardı
- Allah Şirk'i Bağışlamaz.
- Mazeret Olmayan Cehalet
- Mazeret Olan Cehalet
- Aksine Delil Olmadıkça Kişinin Müslümanlığı Devam Eder
- Tekfir'e Mani Olan Şeyler
- Peygamberlerin Düşmanları
- Tevhid Düşmanları'nın Şüpheleri
- Muvahhid Olan Kimse Galiptir
- Kur'an-ı Kerim'in Batılı Yokedişi
- Batıl Ehline Cevap.
- "Biz Allah'a Ortak Koşmuyoruz, Salihleri Aracı Kılıyoruz..." Şüphesi
- "Onların Yalvardıkları da Rablerine Yakın Olmak İçin Yol Ararlar".
- "...Ben, Şefaat Edecekleri Ümidi İle Onlara Yöneliyorum..." Şüphesi
- "Salihlere Sığınmak Onlara Dua Etmek İbadet Değildir!?" Şüphesi
- Rasûlullah'ın Şefaati
- Salihlere Sığınmak Şirktir
- Şirki; Putlara Tapınmaktan İbaret Zannetmenin Yanlışlığı
- Eskilerin Şirki Şimdikilerden Hafifti
- Biz Allah'a, Rasûlullah'a ve Ahiret'e İnanıyoruz Diyerek Müşriklikten Sıyrılmak İsteyenlerin Şüphesi
- "Bize Bir İlah Yap Diyenler Kafir Olmadıklarına Göre..." Şüphesi
- "Kıyamet Gününde Rasullerden Yardım Dilenecek" Şüphesi
- Dua Talebi ve Selef-i Salih'in Tavrı
- Cebrail'in, İbrahim'e Bir İhtiyacın Var mı? Diye Sorması
- Tevhid Hususunda Önemli Bir Açıklama.
- ALTI ESASIN AÇIKLANMASI
- Birinci Esas Dini Allah'a Halis Kılmak ve Zıttı Allah'a Ortak Koşmak.
- İkinci Esas Dinin Etrafında Birleşmek ve Zıttı Dinde Ayrılığa Düşmek.
- Üçüncü Esas Yöneticilere İtaat
- Dördüncü Esas İlim ve Alimler, Fıkıh ve Fakihler
- İlmin Faziletleri
- Beşinci Esas Yüce Allah'ın Gerçek Dostları ve Onlara Benzemeye Çalışan Allah Düşmanları
- Altıncı Esas Kur'ân ve Sünnetin Terkedilip, Değişik Hevâ ve Görüşlere Uymaya Dair Şüphe