Fecir | Konular | Kitaplar

Kur'an'da Belirtilen İmtihan Şekilleri

Kur

Kur'an'da Belirtilen İmtihan Şekilleri:


İmtihan birçok şekilde
olabilir. Bir fert ya da topluluk bollukla, yoksullukla veya sıkıntıyla[1];
belli bir varlıkla, nesneyle veya olayla[2];
hayatın ve malın-mülkün kaybıyla, kıtlıkla ve açlıkla, hastalık ve yaralarla,
hasımların aşağılamasıyla[3]
imtihan edilebilir. Azabın gecikmesi inkârcıları daha da şüpheye düşürür ve bu
onlar için başka bir imtihan olur.[4]
İnsanlar bir başka insan için imtihan olabilir. İnkâr edenler tarafından işkence
ve zulme uğratılan mü'minlerin imanı, şiddetli bir imtihana tâbi tutulabilir[5];
bir kişinin ailesine duyduğu sevgi, onu Allah'ın emirlerini ihlâl etmeye
sevkedebilir[6]
ve iki topluluk arasındaki bir antlaşma ile iki tarafın samimiyet ve sadâkati
imtihan edilebilir.[7]
Kur'an, insanlar için bir imtihan haline gelen birkaç belirli olay sayar. Meselâ,
altından bir buzağı yapmaları İsrâiloğulları için bir imtihan olmuş[8];
kıblenin değiştirilmesi de imanı zayıflar için bir imtihan haline gelmiştir.[9]
İnsan, sık sık Allah tarafından imtihan edilir. Bu imtihanlar pek çok biçimde
görünse de, hepsinin maksadı aynıdır: İmtihan insanı Allah'a yaklaştırıyor mu,
yoksa O'ndan uzaklaştırıyor mu, bunu görmek.

[10]


[1]
Enfâl: 8/28;
Kehf: 18/7; Tâhâ: 20/131; Enbiyâ: 21/35; Teğâbün: 64/15; En'âm: 6/165; A'râf:
7/168; Mü'minûn: 23/55-56; Fecr: 89/15-16.


[2]
En'âm: 6/53;
Enfâl: 8/28; Tevbe: 9/126; İsrâ: 17/60; Enbiyâ: 21/35; Furkan: 25/20;
Teğâbün: 64/15.


[3]

Bakara: 2/155, 214; Âl-i İmran: 3/140-142, 186.


[4]

Enbiyâ: 21/109-111.


[5]

Ankebut: 29/10.


[6]

Enfâl: 8/28; Furkan: 25/20; Teğâbün: 64/14-15.


[7]

Nahl: 16/92.


[8]

Tâhâ: 20/85.


[9]

Bakara: 2/143.


[10]
Ahmet Kalkan, Kur'an Kavram Tefsiri.