Şeytanın Enaniyeti
Şeytanın
Enaniyeti:
Allah Hz. Adem'den önce melekleri ve
cinleri yaratmıştı. Onlar Allah'ı övgü ile tesbih ediyorlardı. Sonra Allah ilk
insan olan Hz. Adem'i yarattı ve meleklere ona secde etmelerini emretti.
Melekler Allah'ın emrine gönülden
itaat ederek Hz. Adem'e secde ettiler. Ancak meleklerin arasında bulunan ve
cinlerden olan İblis, Allah'ın bu emrine başkaldırarak O'na isyankar oldu. Çünkü
kendisinin Hz. Adem'den daha üstün olduğuna inanıyordu. Bu kibiri yüzünden,
kendisine, "Ey İblis, iki elimle yarattığıma seni secde etmekten alıkoyan
neydi? Büyüklendin mi, yoksa yüksekte olanlardan mı oldun?" (Sad:
38/75) diye soran Allah'a şöyle cevap vermişti:
"Ben ondan daha hayırlıyım; sen beni
ateşten yarattın, onu ise çamurdan yarattın."
(Sad: 38/76)
Allah'ın emrine karşı böyle bir
itaatsizliğe cüret eden İblis, Allah tarafından lanetlendi ve kendisi için ebedi
cehennem azabı takdir edildi.
İblis'in Allah'a isyan etmesine yol
açan neden, "kibiri" ya da diğer bir deyimle "büyüklenmesiydi". İblis'teki bu
büyüklenme hissini doğuran sebep o ana kadar nefsinde gizlediği bir özellikti: "Enaniyet"...
Enaniyet terimi, "ben" anlamına gelen
"ene" kelimesinden türemiştir. Kişinin kendisine müstakil bir benlik vermesi,
hem kendi varlığını hem de etrafındakilerin varlığını Allah'tan bağımsız görmesi,
tavır ve davranışlarını, bakış açısını bu zihniyete göre düzenlemesi anlamına
gelir.
Kibir ise enaniyetin dışavurumlarından
birisidir. Bir insan dünyayı bir kez "ben merkezli" görmeye başlarsa, kısa
sürede Allah'ın kendisine verdiği imkanlar ve özellikler doğrultusunda bir
büyüklenme psikolojisi içine girer.
Her zaman ve her durumda kendisini en
ön planda, en üstün konumda görmeye ve göstermeye başlar. Böyle sapkın bir
boyuta giren kimse, Kurani tanımla kendisine ilahlık vasfı veriyor demektir.
Dolayısıyla, enaniyet ve ona bağlı
olarak büyüklenmek, Allah'a şirk koşmak ve küfretmekle bir tutulmuştur. Nitekim
İblis'in bu karakteri "...büyüklük tasladı ve kafirlerden oldu". (Sad:
38/74) ayeti ile bildiriliyor.
İblis'in, Hz. Adem'e secde etme
emriyle karşı karşıya kalınca su yüzüne çıkan enaniyeti onun sonsuz azaba mahkum
olmasına neden olmuştur. Bu durum enaniyetin, onu barındıran kimse için ne kadar
büyük bir tehlike olduğunu göstermeye yeterlidir.
Enaniyet şeytanın karakterinin en
temel özelliğidir. Dolayısıyla, "enaniyet" ve ondan kaynaklanan kibir, tüm
sapkınlıkların kaynağı, tüm azgınlıkların kökenidir. Bu özellikler, tarih
boyunca milyonlarca insanı ateşe götürdüğü gibi, bugün de sayısız insanın
benliğini sarıp kuşatmakta, onları İblis'in yoluna çekmektedir.
Enaniyetli olan, yani kendisine özel
bir benlik vererek Allah'a karşı haksız yere bir büyüklenme gösteren, O'na karşı
aczini bilmeyen, O'nun ayetlerinden yüz çeviren herkes şeytanın bu oyununa
gelmeye aday demektir. Elinizdeki kitabın amacı da enaniyeti ve enaniyet
hastalığına yakalanananları bütün yönleriyle gözler önüne sererek, etkisi altına
almaya çalıştığı herkesi bu pislikten arınmaya ve sakınmaya davet etmektir.
Bu nedenle, kitap boyunca, ayetlerde
bahsi geçen gururlu ve kibirli insanların durumları, onların en temel vasfı olan
"enaniyet" kavramı çerçevesinde incelenecektir.
Umulur ki, okuyanlara, İblis'e ait
olan bu çirkin vasfı benimsememeleri için bir uyarı ve öğüt olur.[1]
[1] Harun
Yahya, Şeytanın Enaniyeti, Vural Yayınları:
ŞEYTAN
- ŞEYTAN..
- Kur'an-ı Kerim'de Şeytan Kıssası
- Yaratılışı ve Hz. Âdem'e Secde Emrinden Önceki Durumu
- Mühlet Verilişi
- Görevi
- Havva'nın Yaratılışından So a
- Şeytanın Görevi
- Şeytanın Zarar Veremeyeceği Kimseler
- Her İnsana Bir Şeytan Verilişi
- İnsanı Şeytana Tutsak Eden Nefsî Hastalıklar
- Şeytanın İnsana Dört Bir Yandan Yaklaşması
- Şeytana Uyanların Durumu ve Ahirette Hesaplaşma
- Şeytanın Yaratılış ve İnsanlara Musallat Olmasının Hikmeti
- Şeytanın Enaniyeti
- Enaniyetin Sebepleri
- Güç ve Zenginlik.
- Güzellik ve Gençlik.
- Makam, Mevki, İtibar
- Zeka, Kültür, Tahsil Durumu.
- ENANİYETİN RUHA ETKİLERİ
- Hasta ve Bozuk Bir Ruh Haline Sahiptirler
- En Büyük Korkuları Hata Yapmaktır
- Eleştiriye Tahammül Edemezler
- En Çok Hoşlandıkları Konu Övülmekti
- Enaniyet Sevmeyi ve Sevilmeyi Engeller
- Hiçbir Şeyden Zevk Alamazlar
- ENANİYETİN BEDENE ETKİLERİ
- GİZLİ ENANİYET
- KURAN'DA BAHSEDİLEN ENANİYET ÖRNEKLERİ Enaniyetli İnsanların Lideri "Şeytan"
- Şeytanın İnsanları Kışkırtması
- Şeytana Uyanların Sonları
- FİRAVUN
- Firavun Hz. Musa'ya Karşı Kendini Yüceltmeye Çalışmıştır
- Firavun'un Büyüklük İsteğiyle Hz. Musa'yı Öldürmeye Çalışması
- Firavun'un İlahlık İddiası
- Enaniyeti Firavun'u Mucizelere Karşı Tepkisizleştiriyor
- Firavun'un İbret Verici Sonu.
- Firavun Kıyamet Gününde Kavminin Önderliğine Geçer
- Karun.
- Haman.
- Hz. İbrahim'in Babası
- Ebu Leheb.
- Bağ Sahibi
- Kavimlerin Önde Gelenleri
- Halkı Saptırmak İçin Çaba Harcamaları
- Vicdanları Kabul Ettiği Halde İnkar Etmeleri
- Atalarının Dinine Uymaları
- Allah'ın Kitabına Tabi Olmamaları
- Elçilere İtaat Etmemeleri
- Elçilere Çeşitli Yöntemlerle Zarar Vermek İstemeleri
- Hileli Düzenlerinin Kendilerini Kuşatması
- İnkarci Kavimler
- Nuh Kavmi
- Ad Kavmi
- Semud Kavmi
- İsrailoğulları
- Hz. Muhammed'in Kavmi
- Müminlerin Tevazusu.
- Allah'a Karşı Acizliklerini Bilirler
- Allah'a Karşı Hiçbir Şeyi Ortak Koşmazlar
- Allah'ın Elçilerine İtaat Ederler
- Hatalarında Direnmezler
- Ellerine Geçenlerle Şımarmazlar
- Dünyayı Değil Ahireti İsterler
- Hiç Kimseyle Alay Etmezler
- Şeytanın Adımlarını İzlemezler
- Kibirli İnsanlara Boyun Eğmezler
- Cennetle Müjdelenmişlerdir
- Tevazunun Sırrı
- Enaniyetle Birlikte Din Yaşanır Mı?.
- Enaniyetli Bir Kimse Dini Yaşadığını İddia Ederse Ne Olur?.
- Allah'ı Gereği Gibi Takdir Edememeleri
- İtaat ve Saygı Konusunda Uyum Gösterememeleri
- Allah'ı Anamamaları
- Kuran'ı Dinleyememeleri
- Sadakat Gösterememeleri
- Zorluğa ve Zamana Karşı Dayanıksız Olmaları
- Mallarından Rahatlıkla İnfak Edememeleri
- Enaniyetli İnsanların Ahiretteki Durumları
- Cehennemde Alçaltılıp Küçük Düşürülürler
- Çirkinleştirilmişlerdir
- Sonsuza Kadar Cehennemde Kalırlar
- Kıyamet Günü Malları ve Çocukları Onlara Fayda Sağlayamaz.
- Enaniyetli Kişilerin Saptırdıklarının Ahiretteki Durumları
- Sonuç