Fecir | Konular | Kitaplar

Zekât, İmanın Göstergesidir. Zekât, İbâdet ve Cihad Coşkusu Verir

b




b- Zekât, İmanın
Göstergesidir. Zekât, İbâdet ve Cihad Coşkusu Verir
 
Allah'ın emrine itaat ve O'nu
her şeyden çok sevdiğini isbat ettirerek Allah'ın rızasına ulaştırır. Malla
cihad etmeyi öğreterek, cihadın diğer çeşitlerine kapı açar. İslam binasında,
imandan sonra iki amel zikredilmiştir ve dinde bunlar, diğerlerinden önce farz
kılınmıştır: Namaz ve zekât. Çünkü bunlar, bütün ibadetlerin aslıdırlar ve
burada bilhassa anılmaları, özelliklerinden dolayı değil; diğerlerinin
çeşitliliğine işareti de içine alıcı olduklarından dolayıdır. Zira bütün
ibadetler iki çeşide ayrılmıştır. Biri bedene ait ibadetler, diğeri de mala ait
ibadetlerdir. Hac gibi hem bedenî ve hem de malî olan üçüncü bir kısım da, bu
iki değerin birleşmesidir.Şu halde namaz, bütün bedenî ibadetlerin asıl
temsilcisi; zekât da bütün malî ibadetlerin asıl temsilcisidir. Ve bunlar,
imanın ilk müeyyidesi (yaptırımı) ve amel ile ilk gelişmesidirler. bütün
amellerin esasları da namaz ve zekâtta/infakda özetlenerek, İslâm dininin ilmî,
amelî esasları ve dalları kısaca anlatılmıştır.
Kur'an-ı Kerim'de: "Onların
mallarında isteyenin ve (iffetinden dolayı dilenemeyen) yoksulun da bir hakkı
vardır." (Zariyat, 19) hükmü beyan buyurulmuştur. Mü'minlerin mallarıyla,
dilleriyle ve canlarıyla cihad etmeleri, kat'i nasslarla emredilmiştir. İşte
cihadın ilk ve vazgeçilmez çeşidi olan malla cihada zekât ve infak adı verilir.
Zekât ve infak amelinin eda edilmesi için ilk rükûn, imandır. "Kıyamet
gününde cehennem ehlinden olan kimseye denilir ki: ‘Dünya dolusu malın olsaydı
(şu azaptan kurtulmak için) o malını fidye olarak verir miydin?'  O kimse,
azabın şiddetini gördüğü için: ‘Evet!.. Muhakkak verirdim' der. Allah Tealâ
şöyle buyurur: ‘Ben (dünyada)  senden,  bundan  daha kolay bir şey istemiştim. 
Henüz   ruhlar  âleminde  iken, bana hiçbir şeyi şirk koşmaman hakkında senden
misak almıştım. Sen ise sözünden döndün. Bana ortak koşmaktan başka bir şey
kabul etmedin." (S. Buhari, K. Rikak 49; Ahmed b. Hanbel, III/ 218)