h
h- Zekât, Kişiyi
Cimrilikten Korur, Cömertleştirir
Cimrilik, yahudilerin ve
yahudileşenlerin, kapitalistlerin özelliğidir. Cimri, paranın egemenliğine boyun
eğdiğinden paranın mahkûmudur. O, parayı değil; para onu kullanır. O yüzden
cimri, devamlı psikolojik bunalım içindedir, doyumsuzdur, sevgisizdir.
Fedakârlığın, vermenin tadına varmanın ne kadar güzel olduğunu, ahiret ödülü
yanında, dünyada da insanı mutlu ettiğini bilemez cimri. Cimriliğin sebebi,
aşırı para, mal hırsı ve gelecekte yoksul kalma korkusudur. Cimrilik yüzünden
durmadan para biriktiren ve tükenir endişesiyle hastalıklarında bile harcamayıp,
dünyayı bile kendilerine zehir eden nice para mahkûmları vardır.
Halbuki para, mal Allah'ın
nimetidir ve bu nimet yerli yerince harcanırsa Allah onu artırır. Cimriler,
insanlar arasında da, Allah katında da sevimsiz ve aşağılık kişiler olarak
görülür. "Onlar ki hem kıskanır, cimrilik ederler, hem de herkese cimrilik
tavsiye ederler ve Allah'ın kendilerine fazlından verdiği şeyleri saklarlar. Biz
de böyle nimetleri gizleyen nankörlere hor ve rüsvay edici bir azab hazırladık."
(4/Nisa, 37)
Rasül-i Ekrem (s.a.s.) de şöyle
buyurmaktadır: "Cimrilikten sakınınız. Çünkü cimrilik, sizden önceki
milletleri helâk etmiştir." "Her sabah gökten iki melek iner. Birisi: İlâhî,
infak edene karşılığını ver; diğeri: Allah'ım! Cimrilik edene de telef ver
(malını yok et), diye dua ederler." (Riyazü's-Salihin, 1/ 253) "Cimri
kişi, Allah'a uzak, cennete uzak, insanlara uzak ve cehennem ateşine yakındır."
(Tirmizî, Birr 40)
Paralarından ve mallarından en
az yararlanan cimrinin kendisidir. Cimriler, kendilerinin ölmelerini isteyenler
için servet biriktiren insanlardır. Cimri, yeryüzünde kendi yararlanamayaca-ğı
serveti biriktirirken; zekât veren infak sahibi cömert, ebedî mekânı cennette
kendisi ebedî yararlanacağı serveti biriktirir. Zekât ve sadaka veren mü'min,
istikbalini düşünen kimsedir; yarın gideceği yere yatırım yapmakta, içinde ebedî
yaşayacağı köşkünü hazırlamaktadır.
İnsan, malına cimrilik ettiği
nisbette şerefinden kaybeder. Kötü kimseler olsalar bile, cömertler için nice
insanın kalbinde bir sevgi vardır. İyi olsalar bile, cimrilere karşı hemen
herkesin kalbinde yalnız nefret vardır. Mallarını kendileri için bile
harcamaktan çekinen cimriler, Allah Teâlâ'nın kendilerine verdiği nimeti
harcamamakla, sadece kendilerini değil, eş ve çocuklarını da sıkıntıya sokarlar.
Çevrelerindeki diğer insanlara fenalık yapmış olurlar. Çünkü, Allah'ın verdiği
bu nimetlerde nafaka veya sadaka olarak diğer insanların da hakkı vardır. Bu
hakkın sahiplerine verilmemesi zulümden başka bir şey değildir. Servet, Cenab-ı
Hakk'ın ihsanıdır. Allah, serveti dilediğine verir, dilediğinden alır. Mal ve
mülkün gerçek sahibi O'dur. Cimriler, bu şuura eremeyen insanlardır.
"Allah'ın verdiklerinden cimrilik edenler, sakın bunun kendileri için hayırlı
olduğunu sanmasınlar; bilakis bu onların kötülüğünedir. Cimrilik yaptıkları şey,
kıyamet günü boyunlarına dolanacaktır. Göklerin ve yerin mirası Allah'ındır.
Allah işlediklerinizden haberdardır." (3/Al-i İmran, 180)
Rasül-i Ekrem'in: "Veren el,
alan elden daha hayırlıdır." (S. Müslim, K. Zekât 32; hadis no: 94 â1033-)
buyurduğu bilinmektedir. Dolayısıyla mü'minler, en sevdikleri mallardan, ihlâsla
infakta bulunmalı, zekât için malın kötülerini ayırmamalıdırlar.
Zekâtın Önemi ve Hikmetleri
- Zekât Malı Islah Eder
- Zekât, İmanın Göstergesidir. Zekât, İbâdet ve Cihad Coşkusu Verir
- Zekât, Nimetin Gerçek Sahibi Allah'a Bir Şükürdür
- Zekât Malı Temizler
- Malın Mülkün Gerçek Sahibini Hatırlatır ve Kişinin Emanet Bilincini Güçlendirir
- Ferdi/Kişiyi Maddeperestlikten Korur; Kalpteki Dünya Sevgisine Karşı Bir İlâç Olur
- İhtiras Zincirini Kırar, Hırsdan Korur, Nefsin Maraz ve İletini Tedavi Eder
- Zekât, Kişiyi Cimrilikten Korur, Cömertleştirir
- İsraf ve Lüx Gibi Şeytanî Eğilimleri Azaltır
- Kalbin Katılaşmasını Önler; Kalbe Sevinç, Mutluluk ve Huzur Verir
- Halka Şefkat ve Merhameti Arttırır, Dost Kazanmaya Sebep Olur
- Zekât, İnsanı Bir Şeye Muhtaç Olup Onsuz Olamama Tiryakiliğinden Kurtarır; Allah'tan başkasına İhtiyaç Duymama Faziletine Yükseltir
- Sıla-i Rahme Teşvik Eder; Akrabaya Vermeyi, Onları Gözetmeyi Hatırlatır
- Zekât, Malı Ebedîleştirir
- Zekât, Malı Çoğaltır, Bereketini Arttırır
- Kişiyi Yatırıma Teşvik Eder
- Zekât, Dünya ve Âhiret Uçurumları Üzerindeki Bir Köprüdür
- Zekât, Alan Fakiri Çalışmaya Teşvik Eder
Ust Konular
- ZEKÂT..
- Zekât'ın Hükmü.
- Zekâtın Önemi ve Hikmeti
- Zekâtın Rüknü ve Sebebi
- Zekâtın Farz Olmasının Şartları
- Zekât Verilirken Bulunması Gereken Şart
- Zekâta Konu Olan Mallar ve Bunların Nisapları
- Hayvanların Zekatı
- Altın, Gümüş ve Nakit Paranın Zekâtı
- Toprak Mahsullerinin Zekâtı
- Maden ve Definelerin Zekatı
- Fabrika, Kiralık Bina ve Ticarî Maksatla Kullanılan Taşıt Araçlarının Zekâtı
- Zekâtın Ödenmesi
- Zekatla İlgili Meseleler
- Zekat Malları Üzerinden Sene Geçmesi (Havelan'ül-Havl)
- Zekât Nedir?.
- Zekâtın Önemi
- Zekâtın Farz Oluşu.
- Zekâta Teşvik
- Zekât Vergi Midir?.
- Zekâta Tâbi Mallar
- ZEKÂT..
- Zekât
- Zekâtın Farziyeti
- Zekât, Bütün Peygamberlerin Ümmetlerine Farz Kılınmış Bir İbadettir
- İsrâiloğullarına da Zekât Farzdı
- Zekât Vermemenin Cezası
- Zekâtı Tehir Etmenin Cezası
- Zekâtı geciktirmenin dinî cezası
- Zekâtı tehir etmenin dünyevî cezası
- Zekât Hakkında Özet Fıkhî Bilgi
- Altın, gümüş ve nakit paranın zekâtı
- Zekâtın verileceği yerler
- Cimriliğin Kötülüğü; Cömertlik, Zekât ve İnfakın Önemiyle İlgili Bazı Âyetler
- Zekât ve İnfakın Önemini Anlatan Bazı Hadis-i Şerifler
- Zekâtın Önemi ve Hikmetleri
- Zekâtın Sosyal Hayattaki Yeri ve Hikmetleri
- Zekâtını Her Müslüman Kendisi Dağıtabilir mi?.
- Zekâtla İlgili Âyet-i Kerimeler
- Zekât, Sadaka ve İnfakla İlgili Hadis-i Şerif Kaynakları
- Zekatla İlgili Geniş Bilgi Alınabilecek Kaynaklar